bezár
 

zene

2014. 07. 10.
Kellemes koncertek apró kényelmetlenségekkel
Az Isten Háta Mögött és Néhai Bárány koncertje, Dürer Kert, 2014. 06. 27.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kellemes koncertek apró kényelmetlenségekkel "Mi van, engem keresnek?" – kérdezi Pálinkás Tamás, mikor egy lány az első sorból felé nyújtja a telefonját. Természetesen csak rögzíteni akar, ahogy sokan mások is. Fotózni, felvenni egy dalt, hazavinni a setlistet. Az Isten Háta Mögött néhány másik zenekar társaságában a Dürer Kertben lép fel, a rendezvény az egyik IHM-dal címére rájátszva az Egy nyár valami igazán kellemes helyen címet viseli.

Kellemetlenségek azért így is adódnak, vagy ha úgy tetszik, kényelmetlenségek, hogy a zenekar egyik legfontosabb albumára, a Kényelmetlen lemezre is utaljak. Arról persze sem a zenekarok, sem a koncertek szervezői nem tehetnek, hogy késik a troli. "Mindenki az ellen van, hogy odaérjünk" – mondja mellettem egy szintén a Dürerbe igyekvő fiatal pár hölgytagja, mikor a tömegközlekedést tovább akadályozva lefullad előttünk egy autó, amit aztán ketten tolnak le egy mellékutcába, hogy végre eljuthassunk a helyszínre.

prae.hu


Végül sikerül időben odaérni: a koncertterem üres, és éppen a fő fellépő, az Isten Háta Mögött készülődik. A sörkertben üldögélek, amikor látom, hogy becsukják az ajtót. Ebből a momentumból, és nem a zenéből lehet arra következtetni, hogy Pálinkásék a húrokba csaptak. A Közelítő távolító és az Orionaranyadért című régebbi klasszikusok után jön a rajongókat megosztó Ű című album egyik legjobb darabja, az Alig akarom, majd a Kényelmetlen lemez koncertkedvence, a tébolyba fulladó Eszem éjjel és baglyot. Egyik dal sem rövid, és amikor a Vízöntőhöz érünk, nálam el is fogy a levegő.

Muszáj tehát a pult felé vennem az irányt egy kis frissítőért, majd az udvarra menekülnöm levegőzni, pedig jön még a Kérész és az Istenszabású is. A rendezvény ötletes címe ellenére a nyár kellős közepén zárt helyre koncertet szervezni talán mégsem volt olyan jó ötlet. De legalább a biztonsági őr megengedné, hogy az ajtó nyitva maradjon, és legalább a pultosok ne lennének vagy lassúak, vagy flegmák, na meg a mellékhelységek olyanok, amilyenek... És innen nem is folytatnám tovább az est bűnlajstromát – éreztem már magam jobban és rosszabbul is a Dürerben.

A lényeg azonban mégiscsak a zene! A metál, hardcore, stoner alapjaira épülő, többek között a Tool progresszív rockzenéjéből sokat merítő, de a szcénából kissé kilógva magyarul beszélő, a Vágtázó Halottkémek előtt is tisztelgő, és az alternatív vonallal, a Kispál és a Borzzal vagy a 30Y-nal is barátkozó IHM saját repertoárjához mérten kissé rövidnek tűnő, mégis izgalmas előadása. Hosszú és soktételes számokkal, kőkemény riffekkel, és Palika még véletlenül sem egyszerűen emészthető dalszövegeivel.

Van még a tarsolyban néhány régi nóta, a Tömeges vektor bozon kultúre és a Sötétség herczege, de Sabbath goj címmel hallunk egy új szerzeményt is. A műsor egyik különlegessége Hortobágyi László dobszólója, amit a Fát dönteni alapjaira játszik – utóbbi dal azért lóg ki a sorból, mert Egyedi másik zenekara, az Óriás koncertjeiről ismerős. Az aktuális felállás úgy tűnik, bevált, a basszusgitárosból szólógitárossá avanzsált Egyedi Péter helyett a tavasszal sikeresen állásinterjúzó Studt Bálint játszik a rövid ideig gazdátlanná vált négyhúros hangszeren.

Egyetlen szám, a Jósolni bélből erejéig a színpadra lép az IHM-koncertek visszatérő vendége, Pap Dávid, azaz Page is, aki átmenetileg a szintetizátort kezelő Hortobágyit helyettesíti a dobok mögött. Elhangzik még az És, illetve zárásként az Itt valami megült, amelynek többféle téma mellett a közönséget is bevonó tapsbetét, illetve az abszolút testidegen és metálos dühöt komolytalanná tevő diszkós-funkys lezárás adja az esszenciáját. A ráadásban A leányzó fekvése és az Eredetileg is teljesen rendben van, de azért marad némi hiányérzet. Egy kicsit ugyanis rövid a koncert, de egy kvázi minifesztivál esetében mindez érthető.

Éjfél után a Néhai Bárány tölti be az "utózenekar" szerepét, az IHM-re kíváncsi közönség töredéke előtt játszva. De azért nem csak sajnálatból vagy szánalomból marad a színpad előtt, aki marad, meg nemcsak azért, mert ritkaságszámba megy, ha a dobos énekel. Hanem azért is, mert a fiatal zenekart láthatóan nem zavarja a viszonylagos érdektelenség, ráadásul jó kis gitárcentrikus alternatív rockot hallunk. Helyenként kemény, máshol meg merengős, de végig friss zenét, olyat, amit egy koncert mellett mondjuk vonaton utazva, a tájat bámulva is jó lehet hallgatni. Rögtön el is döntöm, hogy kipróbálom egyszer.
 

nyomtat

Szerzők

-- Szarka Károly --


További írások a rovatból

Verdi Nabuccója a Nemzeti Filharmonikusok előadásában
A Nagy Emma Quintet legfrissebb lemezéről
Ki marad, ha Shady eltűnik?
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
Park Chan-wook: Nincs más választás
Ketevan Vashagashvili: Szerződés kilenc hónapra


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés