bezár
 

zene

2014. 07. 21.
Hagytam, hogy Shakespeare vezesse a kezem
Beszélgetés Caroll Vanweldennel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Caroll Vanwelden belga jazzénekesnő-zongorista tavalyi nagysikerű fellépése után másodszor is sikert aratott a Shakespeare Fesztiválon. Ezúttal új CD-jének anyagával (Szonettek II) érkezett Gyulára. Az európai Diana Krall utódjának tartott énekesnő ezúttal a Sötét Hölgyhöz írt műveiből válogatott össze tizenhat Shakespeare-szonettet. A dalokat a vár melletti zöldövezetben, a lenyugvó Nap sugaraival átszőtt múzeumudvaron július 4-én, 18 órától hallgatta a közönség.

PRAE.HU: Mikor született meg a Shakespeare- projekt gondolata, mi vezérelte önt abban, hogy a világhírű angol író szonettjeire komponál zenét?

prae.hu

Tizenhárom évvel ezelőtt volt szerencsém együtt dolgozni egy iráni zeneszerzővel. Az ő ötlete volt, hogy ötvözzük Shakespeare szonettjeit a klasszikus zenével. A terv végül nem valósult meg, de három évvel később megkérdeztem magamtól: miért is ne lehetne ebből valami, miért ne csinálhatnám meg mindezt a saját elképzeléseim szerint? Imádom a kihívásokat, és ha valami nagy falat, akkor Shakespeare az. Elővettem hát egy régi Shakespeare-könyvemet, és igyekeztem a megérzéseimre hallgatni. Hagytam, hogy a szonettek inspiráljanak. Eleinte egyszerűen csak átlapozgattam, majd azon kaptam magam, hogy egyes részletek és szavak beindítják a fantáziámat. Dallamok kezdtek táncolni a fejemben, leültem a zongorámhoz, és elkezdtem zenét komponálni a szonettekhez. Így született meg viszonylag rövid idő alatt az új albumon található tizenhat dal. Hagytam, hogy Shakespeare vezesse a kezem.

PRAE.HU: A tavalyi várszínházi évadban a Caroll Vanwelden Shakespeare szonetteket énekel c., 2012-ben megjelent CD-jét mutatta be. PRAE.HU: Tizenhat Shakespeare-szonettet adott elő, csakúgy, mint idén, a 2013-ban megjelent új albumról. Milyen koncepció mentén válogatta össze az új CD-n szereplő költemény- adaptációkat?

Az első és a második album között lényeges különbség a hangzásban ragadható meg: a mostani dalokra egyaránt jellemző az élénk, dinamikus hangzás, a vidám, könnyed ritmus, valamint a lágyság és a melankólia. A második lemez kevesebb zenei váltást, de annál kiforrottabb repertoárt tartalmaz. Egyszerű, minimalista stílusban akartam megalkotni a CD-t, amelyhez teljesen új, a költő Sötét Hölgyhöz írt műveiből választottam szonetteket.

Caroll és zenekaraPRAE.HU: Lényeges különbség a tavalyi illetve az idei fellépése között az is, hogy ezúttal dobossal bővült a zenekara.

Valóban. Hosszasan gondolkodtam, és arra jutottam, hogy talán érdemes lenne felvennünk egy dobost. Aztán találkoztam Rodrigo Villalónnal, és felkértem, hogy csatlakozzon a zenekarhoz. Rajongott az ötletért és a másik két zenekari tag - a tavalyi koncertről ismerős bőgős, Mini Schulz és a Thomas Siffling (trombita, szárnykürt) - is imádta őt, szóval elkezdtünk együtt dolgozni, a felkészülés során remekül egymásra hangolódtunk.

PRAE.HU: Habár az eredeti angol szövegek szépirodalmi szempontból értékesek, a mai olvasót kihívás elé állítják, és éppen ezért merül fel oly gyakran Shakespeare aktualizálásának, mai nyelvre való átfordításának igénye.  Nem fordult meg a fejében, hogy a régi angol szöveg helyett egy könnyedebb, fordított szövegváltozatban adja elő a szonetteket?

Azt gondolom, ha Shakespeare-ről, a géniusz költőről van szó, fontos, hogy tisztelegjünk előtte azzal, hogy a maga, eredeti formájában és anyagában dolgozzuk fel a műveit. Az ő szövegeit nem lehet úgymond könnyedén lefordítani, vagyis lehet, de az már nem lesz ízig-vérig Shakespeare. Gyönyörű és természetes szavakat használt, egyedülálló szókinccsel, ritmussal, dallamossággal ajándékozta meg az utókort, éppen ez az oka, hogy nem változtattam a szövegeken. Jómagam belga vagyok, a franciát is anyanyelvemként beszélem, de angolul, spanyolul, németül is remekül elboldogulok, ha szükséges. Mindegyik nyelvet a maga érintetlenségében és hagyományaival együtt tisztelem.

PRAE.HU: A 16. században íródott szonetteket jazzel ötvözni kétségkívül merész és rendkívül egyedi ötlet. Fel sem vetődött, hogy jazz helyett inkább klasszikus műfajjal kombinál?

Mivel jazzénekes vagyok, ezt a műfajt érzem igazán magaménak, ezen a terepen mozgok igazán otthonosan, idegen lett volna tőlem, ha klasszikus műfajjal ötvözöm a szonetteket. Ráadásul azt gondolom, hogy a jazz - bármilyen meglepően is hangzik - nagyon is passzol Shakespeare személyiségéhez és műveihez. Ő is imádott improvizálni, sosem ragadt le kötött szerkezeteknél. Nem beleragadni szigorú műfaji szerkezetbe - ez az, ami a jazz és az angol írózseni közös jellemzője. A jazz rendkívül sokoldalú, rengeteg előadói lehetőséget rejt magában. E műfajon belül számos zenei stílus létezik a régi típusú jazztől kezdve a latinos, popos, klasszikuson át az akusztikus és modern jazzig.

PRAE.HU: Feltételezem, hogy a több mint két éves szonett-projekt során Shakespeare világa nem mindennapi összefüggések és interpretációk dimenzióit nyitotta meg ön előtt.

Igen, azt gondolom, minél többet olvassuk a műveit, annál jobban magával ragad. Egyszerre elbűvölőek, bizonyos értelemben nyitottak, ugyanakkor meglehetősen sötétek is. Számomra Shakespeare egy végtelen világ, éppúgy, mint maga a zene: minden alkalommal, amikor belekerülünk ebbe a világba, lehetőségünk nyílik arra, hogy felfedezzünk valami egészen újat, ami még jobban elbűvöl és elgondolkodtat bennünket. Sokat kutattam egy-egy szonettel kapcsolatban, újraolvastam valamennyit, és gyakran éreztem: na, ez valami új, valami rendkívüli, amit még korában soha nem vettem észre! Értelmezési lehetőségek, jelentéstöbbletek széles spektrumával találtam magam szemben.

Időpont: 2014.07.04. - 18:00 

Helyszín: Gyulai Shakespeare Fesztivál, múzeumudvar

 

Caroll Vanwelden - ének – zongora

Thomas Siffling – trombita

Mini Schulz – nagybőgő

Rodrigo Villalon – dob

 

Caroll Vanwelden következő fellépéseiről bővebben: http://www.carollvanwelden.be/

https://www.youtube.com/watch?v=ce58t--Ql8k&hd=1 (Felvétel: Gyulai Hírlap - Rusznyák Csaba)

 

Fotók forrása: Gyulai Várszínház , http://shakespearefesztival.hu/

nyomtat

Szerzők

-- Jónás Ági --


További írások a rovatból

Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban
Ki marad, ha Shady eltűnik?
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

irodalom

Vados Anna Egymás lélegzete című kötetének bemutatójáról
A megújult Életünk folyóirat 2025 őszi lapszámáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 44. számáról
Műfordítói kerekasztal-beszélgetés a Könyvfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés