bezár
 

film

2014. 08. 28.
Az elszánt diplomata
Volker Schlöndorff: Az utolsó éjszaka Párizsban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A német új hullám egyik nagy öregje, Volker Schlöndorff történelmi drámába oltott thrillerrel jelentkezik: Az utolsó éjszaka Párizsban alkalmával a fény városának második világháborús felszabadításáról mesél. Az Oscar-díjas rendező színdarabot adaptált, aminek előnyei és hátrányai egyaránt bőségesek.

A film igaz történeten, illetve Cyril Gély darabján alapul. 1944 augusztusában a háború már eldőlt, a tengelyhatalmaknak nincs esélye a győzelemre, de igyekeznek minél többet vinni magukkal a sírba. A szövetségesek Párizshoz közelítenek, a csata végkimenetele nem lehet kétséges, ám Dietrich von Choltitz (Niels Arestrup), a német katonai kormányzó Hitler parancsát teljesítve aláaknázza a fény városát, külön figyelve arra, hogy minél több civilt és emblematikus, felbecsülhetetlen kulturális jelentőségű épületet pusztítson el. Ebben csak a svéd főkonzul, Raoul Nordling (André Dussollier) akadályozhatja meg, akinek viszont nincs könnyű dolga: a náci tábornok jellemétől mi sem áll távolabb, mint a parancsmegtagadás és a feladás, ráadásul ha véletlenül mégis így tesz, a dezertálás miatt családját automatikusan kivégzik.

prae.hu

Az utolsó éjszaka Párizsban

A narrátor Nordling karaktere, aki egyben a film protagonistája is. Helyismeretét kihasználva egy titkos folyosón lopózik be a német parancsnok szállodai szobájába, ahonnan kémtükör mögül kíséri figyelemmel a történéseket, szemein keresztül a közönség is megismeri a nácik tervét. A hőssel együtt a néző is voyeur: egy elhíresült, a történelembe fordulópontként bevonult, konspirációval, intrikákkal és milliók sorsáról határozó döntésekkel teli éjszaka színfalai mögé pillanthatunk be, és szinte real time-ban, határidő-dramaturgiától szorongatva követjük az események láncolatát – mintha a Délidőt ötvöznénk egy le Carré-történettel (A panamai szabó, Az elszánt diplomata). Miután hősünk felfedi magát, a film kamaradrámává válik. Protagonista és antagonista, jó és rossz harcát látjuk, de a hadviselés ezúttal pszichológiai, erőszak helyett diplomatikus párbeszéd a fegyvernem (erre utal az eredeti cím, a Diplomatie, azaz 'Diplomácia' is). A filmet főként dialógus viszi előre, mely néhol egészen humoros, olykor pedig egyenesen (morál)filozofikus magaslatokra hág, akár Platón munkássága is eszünkbe juthat róla. A dramaturgiára sem lehet panaszunk: idővel már nem is az elszánt diplomatával, hanem a morális dilemmával szembenéző náci tábornokkal azonosulunk. Háború és béke mellett a nácizmus természetrajzáról is hiteles képet kapunk.

Az utolsó éjszaka Párizsban

A thrillerek feszültségével viszont adós marad a film, és nem csak azért, mert tudjuk, hogy a fény városa szerencsére nem semmisült meg 1944-ben. A kormányzó nem egy Hitler, még csak nem is Mengele, inkább csak egy Eichmann, azaz gonoszsága banális. E film inkább fontoskodó, mint fontos: lokálpatrióta, egzotizáló szerelmeslevél Párizshoz, buzgó tiszteletadás annak hős megmentői előtt, amit épp az ominózus éjszaka hetvenedik évfordulójára időzítettek. Valamint szembeötlően illik rendezője profiljába, akinek szerzőisége ezzel portékává kommercializálódik. E szóban forgó párizsi éjszakának a történetét kevesen ismerik, de azért filmünk nem teljesen hiánypótló, hisz már 1966-ban mozgóképre vitték az esetet (Párizs ég?) olyan színészek szereplésével, mint Delon, Belmondo és Welles. A II. világháború viszonylatában a film alapjául szolgáló esemény tehát alulreprezentáltnak sem nevezhető, pláne ahhoz képest, amilyen elképesztő jeleneteket láthatunk például Paul Verhoeven igaz történeteken alapuló világháborús filmjeiben, amilyen a Futás az életért vagy a Fekete könyv. Nem ad okot büszkeségre a B-filmeket idéző 88 perces játékidő sem – a Párizs ég? közel három óra hosszú volt.

Az utolsó éjszaka Párizsban

Párizs "majdnem utolsó éjszakájának” különlegességét az adja, hogy a nácik ezúttal nem csak uralkodni, öldökölni és háborúzni akartak, hanem gazdag történelmet és felbecsülhetetlen kultúrát törölni el a Föld színéről. Az efféle radikalizmus ellen szóló – kissé didaktikus, nyitott kapukat döngető – üzenet viszont olyan propagandisztikus mozikat idéz meg, mint például Clooney rosszemlékű Kincsvadászokja, miközben filmünk hasonlíthatott volna az ugyancsak a művészet erejét demonstráló Becstelen Brigantykra is. A rendező ráadásul le sem tagadhatná, hogy színdarabot adaptált: a dialógusok, a dramaturgia és az alakítások elsőrangúak, de alapvetően egy kétfős kamaradrámát látunk, az ilyesmi pedig színházba való (hogy e film nem tartozott a legkockázatosabb projektek közé, azt jól példázza, hogy Arestrup és Dussollier színpadon is számos alkalommal játszották el a két főszerepet). Vannak ugyan külsők és akciójelenetek is a filmben, de azokat mintha csak azért forgatták volna le, hogy legyen mit belevágni a trailerbe, nehogy a potenciális néző rájöjjön: minimalista és költségkímélő, egyetlen szobában játszódó, két decens öregurat felvonultató kamaradrámára adja ki a mozijegy árát.

Az utolsó éjszaka Párizsban

Aki nem bánja, ha színdarabot (ne adj' isten színházi közvetítést) láthat mozivásznon, az nem talál majd semmi kivetnivalót e filmben, aki viszont elvárja, hogy egy filmalkotó használja ki a választott művészeti ágazatában rejlő egyedi lehetőségeket, az legfeljebb profi ujjgyakorlatként gondol majd Schlöndorff munkájára.

 

Az utolsó éjszaka Párizsban (Diplomatie)
Színes, feliratos, francia-német filmdráma, 88 perc, 2014

Rendező: Volker Schlöndorff
Forgatókönyvíró: Volker Schlöndorff, Cyril Gely
Zeneszerző: Jörg Lemberg
Operatőr: Michel Amathieu
Producer: Marc de Bayser, Frank Le Wita
Vágó: Virginie Bruant

Szereplők: Niels Arestrup (Général von Choltitz), André Dussollier (Raoul Nordling)

Bemutató dátuma: 2014. augusztus 28.

Forgalmazó: Mozinet

Korhatár: 12

nyomtat

Szerzők

-- Csiger Ádám --


További írások a rovatból

Park Chan-wook: Nincs más választás
A Vonatok és az Álomélet stockfotóból című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon
Yorgos Lanthimos: Bugonia
Nemes László: Árva

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés