bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Csiger Ádám --

felhasználói adatlapja

Csiger Ádám által feltöltött cikkek:

Visszautasíthatatlan ajánlat a mozikban
A Keresztapa az egyik legjobb film, ami valaha készült, de ezt eddig is tudtuk. Ennyi év távlatából viszont már az is elmondható, hogy talán megfejthető belőle a kultfilmek receptje is.  
Túl sok reflektorfény?
A Spotlight – Egy nyomozás részletei hat Oscar-jelölést kapott, és pár komoly díjat már be is zsebelt, például a legjobb eredeti forgatókönyvért járó BAFTA-, az amerikai írók céhe és a Critics’ Choice díját, az utóbbit kiosztó kritikusok ráadásul a legjobb filmnek is ez választották, miközben az amerikai színészek céhe a legjobb színészgárdának járó elismerést ítélte oda. Lássuk, jogos-e a sok méltatás, vagy kissé túlértékelik az egyház gyermekmolesztálásainak leleplezéséről szóló mozit.  
Nagymenők a zeneiparban
A fáma szerint Mick Jagger már ezer éve ösztökéli Martin Scorsesét, hogy készítsen filmet arról, hogyan festett a zeneipar a Rolling Stones fénykorában. A rendező végre engedett, bár az eredetileg mozifilmként elképzelt projektből végül tévésorozat lett az HBO-n. A pilot majdnem két órás, és Jagger fia, James punk frontembert alakít benne.  
Egy korszak lezárult?
David Cronenberg és Jim Jarmusch után Hajdu Szabolcsnak is külön lapszámot szentelt a Prizma. A folyóirat tizenharmadik száma épp akkora űrt tölt be a kortárs honi akadémiai lapok terén, mint az egyik legizgalmasabb hazai rendező recepciójában.
Pionírról, hagyományosan
A dán lány négy Oscar-jelölést kapott, köztük a legjobb férfi (Eddie Redmayne) és női főszereplő (Alicia Vikander) kategóriájában. Megkockáztatom, félreértett filmről van szó, melynek fő erőssége nem Redmayne látványos, de éppolyan felszínes átváltozása, sokkal inkább a remek dramaturgia, azaz inkább a legjobb adaptált forgatókönyvért érdemelt volna jelölést.  
Fikciós önéletrajz Barney Stinsontól
Neil Patrick Harris önéletrajza korántsem szokványos memoár, hanem alighanem minden idők legeredetibb és legkreatívabb szövege a műfajban. Harris ugyanis az interaktív Choose Your Own Adventure zsánerében, pontosabban annak paródiájaként írta meg biográfiáját.  
Ez itt Magyarország
Goda Krisztina rendezése, a Veszettek Czető Bernát László regényén alapul, mely a film bemutatója idején jelent meg nyomtatásban is. Ha azt állítom, hogy a könyv most is jobb, mint a film, azzal keveset mondok, viszont a regényben ott rejlik a magyarázat a moziverzió rejtélyeire.  
A tehetség felelősséggel jár
Megérkezett a Whiplash, a nagysikerű indie zenés mozi álomgyári változata: A kórus című, Dustin Hoffman nevével fémjelzett karrierfilmből viszont hiányzik az, ami Damien Chazelle indie áttörését mesterművé tette két évvel ezelőtt.  
Tapló pártfogó
Ritkán látunk animét a magyar filmszínházakban, legyen szó filmfesztiválról vagy széleskörő moziforgalmazásról. Mamoru Hosoda új filmje, a számos rangos mustrán (Torontóban, San Sebastiánban, Rómában, Tokióban) bemutatott, hazájában is nagy sikert aratott A fiú és a szörnyeteg az Anilogue után a honi mozikba is megérkezik, és megéri jegyet váltani rá, esszenciális és kiemelkedő japán anime.  
A kisember érdekesebb, mint a próféta
Az Anilogue két húzófilmje a fesztivált nyitó Kahlil Gibran: A próféta és a záró Anomalisa voltak. Előbbi Az oroszlánkirály rendezője, Roger Allers rendező és Salma Hayek színész-producer közös projektje, utóbbi pedig Charlie Kaufman és Duke Johnson Golden Globe-jelölt és Velencében a zsűri nagydíját nyert alkotása. Míg Kahlil Gibran: A próféta egy méretes baklövés, az Anomalisa szerzői mestermunka.  
Rémségek könyve
Tanulmánykötet jelent meg a horror műfajáról, kilenc magyar szerző tollából, George A. Romero előszavával. A műfaj iránt érdeklődők számára ideális kedvcsináló, és ha nem is az összes, de néhány benne szereplő tanulmány egyetemi kutatóknak és a zsáner avatott rajongóinak is mondhat újat. Extra tartalomnak ráadásul tartogat egy beszámolót Romero Karlovy Varyban tartott workshopjáról.  
Egy kapcsolat vége?
Angelina Jolie harmadik rendezése nem csak azért különleges, mert először osztotta magára és férjére, Brad Pittre a főszerepeket, vagy mert háborús film helyett személyes kamaradrámát készített. A színésznő egészen izgalmas rendezővé érett, de azért sokat kell még tanulnia: A tengernél című filmje régisulis európai művészmoziként kezdődik, de a végkicsengése már kínosan álomgyári.
Távirányított terror
A Drónok volt a Verzió egyik leginkább vészjósló filmje (ha nem is a legjobb), legalábbis holtversenyben az Oscar-díjas Citizenfourral. A Drónok a Snowden-doksi spirituális folytatásának is beillik, mivel bemutatja, mennyire fontos volt a Citizenfourban dokumentált kiszivárogtatás.
Idegenek a városban
A Verzión több dokumentumfilm is etnikai konfliktusokat járt körbe: Az én országom című film az izraeli arabok és zsidók, A dibuk. A kóborló lelkek meséje pedig az ukrán nacionalisták és a helyi hászidok közti ellentéteket mutatta be, de hazánk is képviseltette magát az Érpatak Modellel, ami Orosz Mihály Zoltán polgármesterről szól. Ezek közül A dibuk. A kóborló lelkek meséje a legjobb, mely nem csak esettanulmány, de feszült drámai történet is egyben.
Tanári bűndráma
A lecke című film nem csak egy tanítani valóan megírt, eljátszott és megrendezett dráma: olyan izgalmas, mint egy krimi, és feszült, mint egy thriller. Bizonyítja, hogy egy bűnthriller is izgalmasabb, ha hiteles élethelyzeten alapul.
Haláli olvasmány
Az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni című Sundance-győztes sikerfilm egy azonos titulusú, most hazánkban is megjelent regényen alapul, amely a saját jogán is remekmű. A film nem a szokásos felesleges adaptáció (a regény írója, Jesse Andrews jegyzi a forgatókönyvet), viszont a könyvet nagyságrendekkel jobbnak találtam, mint a moziverziót.
Veszélyesen hülye kölykök
A Fák jú Tanár úr! című német vígjáték kellemes meglepetése volt a tavalyi évnek, nem is csoda, hogy már itt is a folytatása. Amin meglátszik, hogy rohamtempóban készítették el, de elődjéhez hasonlóan e film is képes pozitív csalódást okozni.
Drakula él, de nem élvezi
Osztrák szomszédaink nem a közönségfilmjeikről híresek, de az idei Szemrevaló fesztivál kínálatában még vámpíros vígjátékkal is szerepeltek. A Vámpír a díványon című film új és egyedi fogás Drakula klasszikus történetén, ám épp ezért oly fájó, hogy az ígéretes koncepció ellenére a végeredmény több sebből vérzik.
Időutazás a magyar mozikban
A Pannonia Entertainment számos klasszikust elhozott már a hazai mozivásznakra, de talán még egyszer sem választottak olyan jól, mint a kerek harminc éve bemutatott Vissza a jövőbe alkalmával. Robert Zemeckis munkája nem csak a kultfilm fogalmát meríti ki, de időutazós műfajú sci-fiként bármikor időszerű újranézni, a moziélmény pedig ezáltal ma még inkább elgondolkodtató, mint harminc éve lehetett.
Jelenetek egy félszáz éves házasságból
Könnyű döntés lehetett a 45 év című film főszereplőinek, Tom Courtenay-nek és Charlotte Ramplingnek adni a legjobb férfi és női alakításért járó Ezüst Medvét a Berlinalén. E film ugyanakkor nem csak a színészi alakításokkal tűnik ki, de remekbeszabott dramaturgiájával is. Kamaradarab, de az öregedésről ilyen jót keveset készítettek.
Kishíján falrengető
A Roger Waters: A Fal című mozi a koncert- és a zenés dokumentumfilm metszetébe egyaránt illik. Előbbiként méltó Waters párját ritkító színpadi showjához, utóbbiként pedig sikerülhetett volna sokkal jobban is, de összességében a több mint két órás mozi kiadós zenei és filmélményt nyújt.
Sátáni játszma
Alexandre Aját horror-rendezőként tartják számon, Daniel Radcliffe pedig szintén fantasy (Harry Potter-széria) és horror (A fekete ruhás nő) szerepekkel szerzett nevet magának. Tökéletes duónak ígérkeztek Joe Hill Szarvak című regényének megfilmesítésére, ám az eredmény némileg elmarad a várakozásoktól.  
Az ördöggel cimborálni
Stephen King fia, Joe Hill meggyőző cáfolat a mondásra, mely szerint a tehetség átugrik egy nemzedéket. Szarvak című második regényéből Alexandre Aja rendezésében és Daniel Radcliffe főszereplésével készült mozifilm, és okkal: Hill munkája a fantasy, a horror és a fekete komédia olajozottan működő ötvözete. Elolvastuk a regényt és megnéztük a filmet, először lássuk a könyvet.  
Török büszkeség és balítélet
A Mustang című film nyerte a CineFest fődíját, a Pressburger Imre díjat, sőt a hírek szerint Franciaország ezt nevezi a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjra, ami szép eredmény az elsőfilmes török rendező, Deniz Gamze Ergüven részéről. Munkája egy bátor és élesen társadalomkritikus film a nők helyzetéről és a női felnőtté várásról Törökországban.
Lányodat is
A 12. CineFest versenyprogramjába számos felnőtté válásról szóló tinifilmet válogattak be, melyek közül a legjobban várt címnek a már mozikban is futó Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni című számított, és végül a Mustang vitte el a fődíjat. De megkockáztatom, egy bevállalós szexvígjáték, A tinilány naplója című film teljesítette túl a várakozásokat, így vált a versenyszekció pozitív csalódásává.
A mozinéző nem akar tökéletes embereket látni
Tudor Giurgiu Miért én? című, a Berlinalén debütált új filmje igaz történeten alapul: egy fiatal és sikeres román ügyész, Cristian Panait karrierjét 2002-ben derékba törte a politikai korrupcióval szembeni magányos harca. A Lemhényi Réka vágó és Vágási Emőke producer által is jegyzett, bolgár-magyar-román koprodukciós filmet a hazai mozikban is forgalmazzák majd. A CineFest versenyprogramjába is beválogatott munkát az író-rendező is elkísérte Miskolcra.
A díjnyertes: "senkinek nem tűnt fel, hogy filmet csinálunk"
A Sundance-en debütált, a hazai mozikba decemberben érkező Tangerine című független sikerfilm két Los Angeles-i transszexuális szexmunkásról szól: egyikük hűtlen stricijét keresi bosszúszomjasan, másikuknak pedig egy örmény taxissal gyűlik meg a baja. Ami még szokatlanabb, a filmet három iPhone 5-tel vették fel. A CineFest versenyprogramjában a producer, Shih-Ching Tsou jelenlétében vetítették le a filmet, akivel a rendhagyó forgatásról beszélgettünk. A Tangerine a CineFesten elnyerte a Zukor Adolf díjat, azaz a CineFest Nagydíját és a Közönségdíjat is.
Modernkori gladiátorok
Az HBO új sorozata, a Dwayne „The Rock” Johnson főszereplésével készült Nagypályások (Ballers) leginkább a Minden héten háború és a Törtetők ötvözeteként jellemezhető. A műfaja dramedy, és noha komédiaként nem rúg labdába, realista sportdrámaként versenyképes.
Elnökök és álnokok
Az HBO vígjátéksorozata, a Jack Black és Tim Robbins nevével fémjelzett Krízisben (The Brink) beillik a Dr. Strangelove című klasszikus komédia televíziós változatának. Aminek előnyei és hátrányai egyaránt vannak: remek ötlet a forrongó Közel-Keletre költöztetni Kubrick paranoid szatíráját, aminek élét viszont elveszi a túlontúl régimódi humor.
Egynyári kaland
A hollywoodi reboot-láz elérte a John Hughes és Chevy Chase nevével fémjelzett, 1983-ban bemutatott Családi vakáció című klasszikus vígjátékot is. A vadiúj Vakáció nem olyan vicces és szerethető, mintha a néhai Hughes írta volna, de nem sok hiányzott, soha rosszabb rebootot.  
Fű alatt szuperkém
A Jesse Eisenberg és Kristen Stewart nevével fémjelzett BeSZERvezve újfajta és izgalmas zsánerkoktél: a füves vígjáték és a kémthriller találkozása. De ezért pusztán a forgatókönyvíró, Max Landis érdemel dicséretet (aki egyébként a neves horrorfilmes, John Landis fia), Nima Nourizadeh rendezése ugyanis hagy maga után némi kívánnivalót, pontosabban nem is keveset.  
A gonoszság nem banális
Az Eichmann Show című film nem ad mást, mint amit a titulusa ígér: a hírhedt címszereplő tárgyalássorozatának dramatizált változatát. A maga műfajában viszont meglepően jól sikerült filmről van szó. Alkotói keveset markolnak, de azt jól megfogják.
Az ölés aktusa
A The Jinx (honi keresztségben: Az elátkozott: Robert Durst halálos élete) című dokumentumfilm-széria azzal híresült el, hogy folyományaként letartóztatták a többszörös gyilkos hírében álló, ám soha el nem ítélt Robert Durstöt. Megkockáztatom, az HBO minisorozata az eddigi csúcs a televíziós dokumentumfilmek mezőnyében.
Temetetlen múlt
Ha megnézzük Az ajándék című film előzetesét, az az érzésünk lehet, hogy ez az otthon megszállásáról szóló pszichothriller akár a ‘90-es években is készülhetett volna. Ám Joel Edgerton íróként, rendezőként, producerként és főszereplőként jegyzett filmje azon ritka darabok egyike, ami jóval többet ad, mint amit a trailere ígér.  
Rockumentumfilm
A Cobain: Montage of Heck című zenés dokumentumfilm éppúgy az első hivatalos portré a 27 évesen elhunyt művészről, mint a szintén nemrég bemutatott Amy - Az Amy Winehouse-sztori, ám ami a rendezői koncepciót illeti, a két film tökéletes ellentéte egymásnak, noha egyaránt kiválóak a maguk műfajában.
Holokauszt noir
A Saul fia után újabb olyan film érkezik a hazai mozikba, mely rendhagyó módon mutatja be a lágereket. Christian Petzold filmje, a Phoenix bár szintén mestermű, de egyben tökéletes ellentéte is a Saul fiának. Nemes Jeles László filmjét a formanyelvet illetően lenne nehéz felülmúlni, ezt pedig a tartalom terén.
Papíron működik
A John Green bestsellerén alapuló Papírvárosok izgalmas műfajkoktél, eme moziadaptáció nagy kérdése viszont az, hogy képes-e Jake Schreier rendező és színészgárdája élettel megtölteni egy "papíron”, azaz a prózában olajozottan működő történetet.
Csak semmi törtetés
Míg a nemrég egy moziadaptációval is megkoronázott Törtetők című vígjátéksorozat Hollywood A-kategóriás sztárjainak glamúros életébe enged bepillantást, addig a szintén az HBO által készített Együttlét már a filmszakma kisembereit ismerteti meg a publikummal. És a Duplass-fivérek komédiasorozata nem marad el a Mark Wahlberg nevével fémjelzett Törtetőktől, sőt, épp ellenkezőleg.
A hírnév megeszi a lelket
Asif Kapadia, a Senna című nagysikerű dokumentumfilm rendezője új munkájával sem okoz csalódást. A Cannes-ban debütált Amy – Az Amy Winehouse-sztori című doku szokatlanul bensőséges portré: aki eddig nem gondolta páratlanul tragikus sorsú őstehetségnek Winehouse-t, ezután majd fogja.
Werckmeister diszharmóniák
15 éves a Werckmeister harmóniák című film, melynek zeneszerzője, Víg Mihály ezen alkalomból vállalkozott Tarr Béla roppant markáns hangzású remekművének élő megszólaltatására az A38 hajó színpadán. A nagy kérdés az volt, hogyan lehet egész estés műsort kerekíteni a film zenéje köré, amely mindössze két, összesen negyedóra hosszú tételben merül ki.
Szex egyenlő halál
Nem könnyű jó horrort elcsípni manapság a hazai mozikban, hisz a kínálat csupa remake (Poltergeist – Kopogó szellem), kísértetfilm (Insidious – Gonosz lélek) vagy áldokumentumfilm (Akasztófa). A kakukktojás a Valami követ című horror, ami az utóbbi évek egyik legjobbja a műfajban.
Életvégi válság
Az HBO Olive Kitteridge című minisorozatában olyan színészek szerepelnek, mint Frances McDormand, Bill Murray és Richard Jenkins, a producer pedig Tom Hanks, de a fő erőssége mégis az, hogy ékesen bizonyítja, életút-regényből televíziós szériát inkább érdemes készíteni, mint mozifilmet.
Kockák paradicsoma
Az HBO szériája, a Szilícium-völgy már az első évada alkalmával kitűnt a kortárs vígjátéksorozatok mezőnyéből, köszönhetően humorának, pontos dramaturgiájának, karaktereinek és az elmékezetes komikus alakításoknak. A Mike Judge (Beavis és Butt-Head) nevével fémjelzett széria második évada még jobb is, mint az első, leghatásosabb pillanatai már-már a Trónok harca demoralizáló fordulataival vetekednek.
Texas gyilkos földjén
Nic Pizzolatto neve már azelőtt sem volt ismeretlen, hogy világhírűvé vált volna az HBO True Detective (A törvény nevében) című sorozata alkotójaként. Galveston című első és máig egyetlen regénye nem ér ugyan a széria nyomába, de annak főpróbájaként is tételezhető. És nagy tehetségről árulkodik, nem csoda, hogy moziadaptáció is készül belőle.
Andalúziai kutyavilág
A Mocsárvidéket “a spanyol True Detective-ként” emlegetik. 10 Goya-díj bizonyítja, hogy nem holmi koppintásról van szó, inkább az HBO sikersorozatának méltó európai és nagyjátékfilmes párdarabjáról.
Egy skót ficsúr a Vadnyugaton
A Michael Fassbender nevével fémjelzett Slow West a Sundance fesztiválon megkapta a legjobb külföldi filmnek járó fődíjat. Nem csoda, hisz John Maclean debütáló rendezése újfajta meglovagolása a western nagy múltú zsánerének.
Egy kemény felütés
Dél-Korea filmesei továbbra sem okoznak csalódást. Legújabb nagy dobásuk, az Egy kemény nap (A Hard Day) az egyik legjobb thriller, ami valaha kikerült kezeik közül. Már a nyitójelenettel magával ragad, és nem ereszt.
Többet mond ezer szónál
A Teszt című film elnyerte a FIPRESCI zsűri díját a kolozsvári TIFF-en. A kritikusok nemzetközi szövetsége vérbeli ismeretlen gyöngyszemre bukkant e szövegnélküli moziban, aminek kijár a hírverés, noha korántsem az első díját nyeri.
A mennyország kapujában
A rendező Susanne Bier, a két főszerepet pedig Bradley Cooper és Jennifer Lawrence összeszokott és elismert párosa alakítja – mi romolhat el? Ha nem is minden, de azért majdnem. Pedig nem kellett volna sok hozzá, hogy a Serena című film felérjen alkotói nevéhez.
Nagy magyar közönségfilm
Az Argo 2 instant blockbuster, azaz be tudja vonzani a maga publikumát a mozikba, de ebben ki is merül minden erőssége. Folytatásnak viszont lehetne rosszabb is, hisz pontosan ugyanazt kínálja, mint a kasszáknál sikeres, de nem túl emlékezetes első rész.
A bárányok nem hallgatnak tovább
A hangok című film zsánerdarabként fehér holló: a sorozatgyilkosos mozik ötvözete a beszélő állatokat felvonultató gyerekfilmmel. Az eredmény egy olajozottan működő fekete komédia, aminek fő erőssége – stílszerűen – a változatos hangnem.
Meg nem történt találkozások
A 22. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál kínálatának legnépszerűbb darabjai között több dokumentumfilm is volt, amilyen például A csend képe vagy a Citizenfour. Doku volt a zárófilm, a Sundance-en bemutatott A látogatás is, ami azonban a maga műfajában meglehetősen rendhagyó darab, hisz bevallottan olyan eseményről szól, ami sosem történt meg.
Lengyel True Detective
Az HBO Europe sorozata, A falka a lengyel-ukrán határon játszódik. Az alkotók sikeres amerikai krimi- és thrillerszériák fordulataival dramatizálják a határőrök életének rögrealista bemutatását, hol eredeti, hol elcsépelt eredménnyel.
Havanna, nem szeretlek
Már csak azért is megérte elkészíteni A szerelem városai franchise szkeccsfilmjeit, mert ezek nélkül nem létezhetne a Havannai éjszaka című mozi sem. Az Arany Pálma-díjas Laurent Cantet azért készített olyan felejthető szkeccset a Havanna, szeretlek alkalmával, mert olyan remek történetre bukkant, amit inkább félretett nagyjátékfilmnek. Ebből lett a Havannai éjszaka, ami tökéletes ellentéte A szerelem városai moziknak, azaz nem téveszthető össze holmi egzotikus imázsfilmekkel.
Skandináv krimi röviden
Újabb skandináv krimiből készült filmadaptáció: a Nyomtalanul után ismét Q-ügyosztály történetet láthatunk a mozikban Jussi Adler-Olsen tollából. Az nem kérdés, okkal népszerűek-e a félsziget detektívregényei, a filmverziók sikerére viszont már nehezebb magyarázatot találni. A  skandináv krimik ugyanis elsősorban a próza ágazatában működnek, de tévésorozatként biztosan jobban mutat(ná)nak, mint moziként.
A valóság bedarál – Interjú Laurent Cantet-vel
Az osztály című filmjéért Arany Pálmával díjazott Laurent Cantet Kubáról mesél a Havannai éjszaka alkalmával. A filmje eredeti címe Visszatérés Ithakába, ennek megfelelően egy kubai férfi odüsszeiájának legvégét mutatja be: miután évtizedekig élt Spanyolországban, az emigráns hazatér és felveszi a kapcsolatot régi barátaival.
Sóhajok a fedélzeten
Nem mindennapi koncertnek  adott otthont az A38 Hajó: a kultikus horrorok  nagy hatású score-jával elhíresült Claudio Simonetti-féle Goblin adott elő élő filmzenét legnevesebb mozijuk, a Sóhajok (Suspiria) aláfestéseként. Akik egyszerre zene- és filmrajongók, azok számára ez volt a tökéletes előadás.
Életigenlő hattyúdal
Szeretni, inni és énekelni. E cím alapján olybá tűnhet, csak egy újabb romantikus és zenés-táncos komédiához van szerencsénk, ami már megint egy fantáziátlan három szavas titulussal fut a hazai mozikban. Mi sem áll távolabb a valóságtól: a cím szó szerinti fordítása a francia eredetinek, a film pedig a tavaly márciusban elhunyt maestro, Alain Resnais utolsó munkája.
Mátrix újratöltve
Miután a Wachowski-tesók annak idején előálltak a Mátrixszal, boldog-boldogtalan őket utánozta. Új mozijuk, a Jupiter felemelkedése alkalmával ők is rengeteget idéznek önmaguktól, így munkájuk hollywoodi közönségfilmként epikus kudarcnak sem valami érdekes, személyes, szerzői műként viszont több van benne, mint amit várnánk.
Ulysses New Yorkban
Rejtély, hogy Don DeLillo regényei közül miért épp a Cosmopolist nevezték megfilmesíthetetlennek, hisz David Cronenberg játszi könnyedséggel megoldotta a feladatot. Hű adaptációt készített, így aki látta a mozifilmet, annak sok újat nem mond az alapjául szolgáló könyv, DeLillo munkásságának tükrében viszont izgalmas fejezete életművének.
A pszichoterápia Columbója
Előbb-utóbb alighanem minden tévésorozatot kikezd az idő, az HBO Terápia című magyar szériája viszont letisztult koncepciója okán akár még jól is öregedhet. Ezt a második évad eddig bizonyítja, mely talán még izgalmasabb is, mint az első. A Terápia pszichológiai meta-dráma, lélektani dráma a lélektani drámákról, az új évad pedig immár az előzőről is szól.
Főszerepben: Johnny Depp bajsza
A Mortdecai regényadaptáció, játszik benne Johnny Depp, Gwyneth Paltrow, Ewan McGregor, Jeff Goldblum és Paul Bettany, a rendező pedig a forgatókönyvíróként nevet szerzett, de direktorként sem tapasztalatlan David Koepp. Mi romolhat el? Minden. Nehéz elképzelni ennél nagyobb favoritot az Arany Málna-díjakra: a ripacskodás, amit Depp A Karib-tenger kalózai folytatásaiban nyújtott, csak a bemelegítés volt.
Borzongató, nem pedig borzalmas
A horror mesterei című széria csak két évadot élt meg, de a Showtime kábelcsatorna most előállt a szellemi utódjával. A hazánkban az HBO által sugárzott Londoni rémtörténeteket már csak egy horrorista, Juan Antonio Bayona jegyzi rendezőként, az executive producer viszont Sam Mendes, a színészgárda sztárja pedig Eva Green. A nagy horrorfilmes neveket ezúttal már inkább a történetben kell keresni: e sorozat felvonultatja a zsáner számos közkinccsé vált klasszikus hősét Frankensteintől Van Helsingig.
Rekviem egy kórházért
Számos kórház-sorozatot láttunk már a Vészhelyzettől A Birodalmon át a Doktor House-ig, a kosztümös orvosi dráma viszont már annál ritkább. A Cinemax A sebész (The Knick) című szériáját nem csak Clive Owen játéka emeli magasabb szintre, de az első évad összes részét jegyző Steven Soderbergh rendezése is, a félig-meddig visszavonult direktor munkáján ugyanis nem látszik semmiféle kiégés vagy alkotói válság, stílusa régi önmagát idézi.
Akik a Lostból kimaradtak
A misztikus zsánertörténetek bonyodalma gyakran emberek furcsa eltűnése – nem is kell messzebbre mennünk a Lost – Eltűnteknél. Az HBO sorozatát, A hátrahagyottakat Damon Lindelof, a Lost egyik kreátora adaptálta Tom Perrotta regényéből. Mint címe – The Leftovers – is mutatja, e történet a “maradékról” szól, vagyis mindazokról, akik nem tűntek el rejtélyes körülmények között, e széria tehát a Lost tökéletes ellentéte.
Emberek a teljes idegösszeomlás szélén
Ha nem a helyszín (legyen az város Budapesttől Havannáig vagy akár csak Négy szoba) vagy egy tárgy (Kávé és cigaretta, Couch Surf), akkor általában a zsáner az, ami összetart egy filmantológiát. A szkeccsek műfaja leggyakrabban horror (a Kwaidantól a The ABCs of Death-ig), a Pedro Almodóvar által producerként jegyzett Eszeveszett mesék szegmenseit viszont kivételesen a bosszúfilm, a bűnthriller és a fekete komédia zsánerei kapcsolják össze.
Kannibálkapitalizmus
A 71 éves David Cronenberg több mint negyvenévnyi és húsz filmet számláló rendezői életművel a háta mögött regényíróként debütált. A Konzum című kötet, művészeti ágazatát leszámítva, jellegzetes Cronenberg-darab, míg azonban az ünnepelt direktor újabb filmjeinek népszerűsége egyre zuhan, első regényének színvonala felér pályája legjobb munkáihoz.
Double bill horrorportré
Nem vagyunk elhalmozva minőségi filmes könyvekkel, most viszont tapasztalt honi szerzők jelentkeztek dupla portréval két olyan rendezőről, akik korántsem az épp legaktuálisabb sztárok, hanem kis büdzséből, különcként, az exploitation horror megvetett, ellentmondásos rétegműfajában alkottak maradandót. Kritika Orosdy Dániel és Schreiber András A horror mesterei – Lucio Fulci & George A. Romero című könyvéről.
A versenyfilmek megelőzve
Az idei CineFest versenyprogramjában olyan remekművek is helyt kaptak, mint a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan, a Whiplash, a Mommy, a Lavina és a Fehér árnyék, néhány másik mozi – pl. a Manieggs – Egy kemény tojás bosszúja – viszont alaposan lerontotta az átlagot. A Versenyen kívül: Kitekintő szekció azonban nem okozott csalódást, csak a Sundance Channel kínálatával kellett vigyázni. Kilenc film minikritikája következik.
Utóéletek a Filmhéten
Aki az elmúlt pár évben rendszeresen váltott mozijegyet az új magyar nagyjátékfilmekre, az is találhatott újdonságot a Magyar Filmhét programjában. Restaurált kópiáról nézhettük meg Kertész Mihály A tolonc című százéves, nemrég előkerült némafilmjét, a nagyjátékfilmes premierek között szerepelt Pohárnok Gergely operatőr és Tolnai Szabolcs rendező közös munkája, Az erdő, kísérőként pedig szép számmal láthattunk nagy fesztiválokat megjárt kisfilmeket is.
Édes kis semmiség
Török Ferenc új filmje, a Senki szigete nem egy új Moszkva tér, legfeljebb egy új Szezon. Csak egy szerény ambíciójú romantikus komédia, ám az új magyar közönségfilmek közül a szerethetőbbek közé sorolható, inkább a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlannal emlegethető egy mondatban, mint a Coming outtal.
Becstelen kiképzés
David Ayernek olyan filmeket köszönhetünk, mint a Kiképzés (ő írta a szkriptet) és Az utolsó műszak (ezt már rendezte is). A Schwarzenegger-féle Szabotázs alkalmával bérmunkát vállalt és nagyot bukott, a Brad Pitt főszereplésével készült Harag azonban már a saját gyermeke, ennek megfelelően a legjobb filmjei közé sorolható.
A gonosz él túl a jó helyett
A jogász kettős szerzőiségű mű, illik Ridley Scott profiljába is, de elsősorban Cormac McCarthy gyermeke. Az író ignorálta a filmírás szabályait, talányos, emiatt megosztó szerzői filmet szabadítva tavaly a multiplex-mozikra.
Louisiana gyilkos földjén
A törvény nevében (True Detective) hard boiled zsarukrimivel ötvözött sorozatgyilkos-thriller, de nem emiatt aratott világraszóló sikert: cselekménye posztmodern és akadémikus metatörténet, alkotói pedig a filozofikus, egzisztencialista horror felségterületére is bemerészkednek. Az eredmény a posztmodern történetmesélés és a horror tökéletes házassága, a posztmodern horror netovábbja.
Kicsorbult ösztönök
David Fincher Holtodiglan című új munkája előző mozija, A tetovált lány spirituális folytatásának is beillik. Ismét bestseller krimiregény adaptációja, ami az erős irodalmi alapanyagnak köszönhetően különösebb rendezői erőfeszítés nélkül is köröket ver egy átlagos hollywoodi blockbusterre. Mivel a direktor külön kérte, a kritika spoilermentes.
Akciósztár csoportkép - a mosoly albuma
A klasszikus akciósztárokat halmozó The Expendables – A feláldozhatók a zsáner kifáradásának terméke volt, mára azonban maga a franchise is kifulladt. Önparódiává vált, de szándékosan: a The Expendables – A feláldozhatók 3. akciófilmként nem rúg labdába, viszont az év jobb vígjátékai közé tartozik.
Az elszánt diplomata
A német új hullám egyik nagy öregje, Volker Schlöndorff történelmi drámába oltott thrillerrel jelentkezik: Az utolsó éjszaka Párizsban alkalmával a fény városának második világháborús felszabadításáról mesél. Az Oscar-díjas rendező színdarabot adaptált, aminek előnyei és hátrányai egyaránt bőségesek.
Twistformers, avagy a tornádópornó folytatódik
A vihar magja nem ígérkezett többnek a Sandy és Katrina óta újra aktuális Twister-féle hurrikános természeti katasztrófafilmek és a “talált felvétel” áldoku-horrorok ötvözeténél, de a rendező, Steven Quale személye adhatott okot bizakodásra: James Cameron számos filmjén dolgozott különböző minőségekben, és legutóbb a meglepően jól fogadott Végső állomás 5 alkalmával hallatott magáról.
A zsarufilm egyetemre megy
Kihagyott ziccer lett volna, ha nem készül folytatása a kritikusokat és mozilátogatókat annak idején egyaránt megnevettető 21 Jump Street – A kopasz osztagnak. Arra viszont kevesen számítottak, hogy a 22 Jump Street – A túlkoros osztag minden idők egyik legjobb komédia sequele lesz, a Lord-Miller páros pedig posztmodernista vígjáték-rendezőként  túlszárnyalja előző sikerfilmjüket, A Lego kalandot is.
"A gyógyítás nem volt mindig tudomány" – Startol A sebész
Deklarált szándéka ellenére az Oscar-díjas Steven Soderbergh továbbra sem vonult vissza, viszont a hollywoodi mozifilmekről a televíziózásra nyergelt át: Clive Owen főszereplésével forgatott kórházsorozatot a Cinemaxnak. A sebész augusztus 9-én, szombaton debütál hazánkban az HBO GO és a Cinemax műsorán.
A majdnem híres turné
A Frank remek kritikai fogadtatása nem véletlen: ritka excentrikus film, tartalmilag és formailag egyaránt. Valós események ihlették, hőse egy alternatív banda különc frontembere, aki ormótlan papírmasé műfejet visel a nap huszonnégy órájában – a címszerepet ráadásul a jóvágású Michael Fassbender alakítja.
Jó ördögűzéshez szól a The Doors
A Távozz tőlem, Sátán! címe alapján olyan B-kategóriás tucathorrornak tűnik, amiből bármikor találunk néhányat a legközelebbi szupermarket DVD-turkálójában. A kétes címválasztás ellenére A-kategóriás hollywoodi blockbusterről van szó, ami ráadásul a fősodor izgalmasabb horrorfilmjei közé sorolható.
Véres nyergek
A Family Guy szerzője, Seth MacFarlane meglepően nagy sikerrel debütált az élőszereplős mozifilmes színtéren a Ted alkalmával. Második játékfilmje, a Hogyan rohanj a veszTEDbe – ahogy arra nehezen kommentálható honi címe is utal – hasonló poénokat kínál, azaz spirituális sequel.
"Innen szép nyerni" – Interjú a Fekete leves rendezőjével
Novák Erik filmjét, a Fekete levest a 21. Titanic Filmfesztiválon mutatták be. Az alkotók által kísérletiként, improvizatívként jellemzett mozit minimális büdzséből, függetlenül forgatták, a stáb és a színészgárda (Szabó Simon, Nagy Zsolt, Máté Gábor és Fátyol Hermina mellett Perjes Zoltán, Vágvölgyi B. András és Herczeg Zoltán) gázsi helyett tulajdonosi részesedésért dolgoztak a filmen. A Fekete leves újravágott, rövidebb változatban kerül a mozikba.
Llewyn Davis belülről
A Llewyn Davis világát aluldíjazták az Oscar-gálán, nem úgy tavaly Cannes-ban. Nem véletlen: ez a Coen-fivérek egyik, ha nem a legkevésbé nagyközönség-barát filmje, ekképp a Hollywoodi lidércnyomás ikerfilmje az életműben.
Véridióták
A legutóbbi Berlinale versenyfilmje, Az eltűnés sorrendjében egy veterán rendező (Hans Petter Moland) és egy szintén sokat látott sztárszínész (Stellan Skarsgård) negyedik közös munkája, de energikussága, morbid és játékos humora a Coen-fivérek és Tarantino korai filmjeit idézi.
Titanic-kal a világ körül
A Titanic programja a korábbi években többek közt egy-egy kiemelt (általában európai) ország kortárs filmkultúrájának kivonatát kínálta, idén azonban a filmfesztivál stábja amerikai indie-re, európai mozira és world cinemára osztotta fel a filmvilág friss termését. A nagyobb távlatok kedvezően hatottak a mezőny színvonalára.
Elstartolt A törvény nevében
Matthew McConaughey és Woody Harrelson főszereplésével készült, saját gyártású sorozat indult az HBO-n. A törvény nevében első része hazánkban az amerikai premier másnapján, január 13-án debütál az HBO képernyőjén. A nyitó epizód regisztráció nélkül, ingyenesen elérhető az HBO GO -n.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés