irodalom
Negyven perces késéssel indítunk, amit nyilván nem elegáns megjegyezni egy cikkben, nem is tenném, ha a beszélgetés feledtetné velem azokat a hosszú perceket, amiket a Műcsarnok alagsorában töltök néhány “sorstársammal”, várva, hogy az előző beszélgetés véget érjen. Pedig egyébként tudható, hogy sosem szerencsés egymás szájába szervezni az ezeket a programokat, mert előfordulhat, hogy az előző nagyon elhúzódik - aminek esélye az ilyen helyzetekben fokozódik. Ez Murphy - és ilyenkor a várakozás, az egy helyben toporgás csak feszültséget szül a következő programra érkezők körében.
No, de végül az előző hallgatóság kényelmes távozása és technikával való szokásos babrálás után elkezdődik a beszélgetés, és elég hamar kiderül számomra, hogy itt lényegében portrébeszélgetés zajlik - amelyen csak egy mondat, egy gondolatfoszlány erejéig esik szó a nyolcvanas évekről -, ami miatt egyébként nem háborognék, az anekdotázás és a versolvasás is érdekfeszítő, de én most nem ezért jöttem. Mert tényleg érdekes, ahogyan Szűcs Attila és Kemény István 1999-ben megismerkedtek, meg az is, ahogyan Szűcs 1995-ös Játszótér éjjel című munkájára Kemény 1997-es A világvége nappal című verse reflektál, sőt szívesen elhallgatom, hogy a festőnek mennyire meghatározó a Schaár Erzsébet - Pilinszky János: Tér és kapcsolat című kötet, de most úgy érzem, hogy ez egy másik beszélgetés témája kell, hogy legyen és nem azé, amin én épp ülök.
![]()
Néha ugyan elindul néhány gondolatcsíra, amelyekről úgy tűnik, hogy majd tényleg elterelik a beszélgetést a ‘80-as évek felé, de aztán mégsem így lesz, ezek a foszlányok kifejtetlenül semmivé lesznek. Bazsányi Sándor, a moderátor például megjegyzi, hogy Kemény ‘61-es és Szűcs ‘67-es születése folytán egészen másféle tapasztalatokat szerezhettek a ‘80-as évekről, azonban arról már alig esik szó, hogy melyek is ezek az eltérő benyomások. Azt ugyan megtudjuk, hogy Kemény a nyolcvanas éveken csak átevickélt, ezt a tíz évet az egyetemen ösztönlényként töltötte, míg Szűcs Miskolcon tengette napjait melankolikus környezetben, egy világban, ami folyton összeomlott körülötte, azonban sajnálatos módon a moderátor ezekre nem kérdez rá mélyebben. A kulcsszavak azért előkerülnek - a méz és melankólia, a lúzerség, a hanyatlás, a stíluspluralizmus, a szabadság, a forradalom -, azonban ezek az egész beszélgetés alatt üres tartályok maradnak, amelyekből éppen a lényeg hiányzik.
![]()
A beszélgetés tehát nem igazán sikerült, amit azért is sajnálok nagyon, mert a felvetett témában hatalmas potenciál van. A meghívott vendégek például elmesélhetnék, hogy milyen általános tapasztalataik voltak a ‘80-as években, hogy mennyire érezték megengedőnek vagy éppen kizárónak a rendszert. Hogy szerintük mennyiben változott meg a szocializmus a 60-as évekhez képest? Érezték-e, hogy a rendszer alapjai megdőlni látszanak? Érdekes lenne arról is faggatni őket, hogy milyen volt akkoriban az a művészvilág, amiben ők megfordultak, hogy mennyiben volt könnyebb vagy nehezebb akkor alkotni, műveket létrehozni és azokat nyilvános helyeken bemutatni? A valóságban hogyan működött a Támogatott-Tűrt-Tiltott hármasa? Vagy milyen volt az underground művészeti közösség? Meg lehetne kérdezni az írókat és a magukkal hozott másik alkotót, hogy milyen benyomásaik voltak a rendszerváltásról? Hogy tapasztaltak-e valamiféle változást a 90-es években? Hogy kontinuusnak gondolják-e el ezeket az évtizedeket vagy két összeegyeztethetetlen paradigmát látnak maguk előtt? Feltehetően az ilyen kérdésekkel operáló beszélgetés által szépen kirajzolódhatna egy általános kép a ‘80-as évekről és annak művészetéről. A téma kimeríthetetlennek tűnik, a meghívott vendégek pedig tényleg nagyon klasszak, ezért ha kicsit jobban rágyúrnának a kérdésekre, akkor valóban egy páratlan sorozat lehetne ezekből a beszélgetésekből.
A nyolcvanas évek ma című beszélgetéssorozat 1. alkalma, Műcsarnok, 2014. 01. 15. Bazsányi Sándor vendégei: Kemény István és Szűcs Attila
Fotó: Bach Máté



