film
A rendező a francia új hullám egyik nagy alakja, leghíresebb munkái a Szerelmem, Hiroshima és a Tavaly Marienbadban. Előbbi költői hangalámondásos narrációiról Malick juthat eszünkbe, utóbbi pedig ma is ugyanolyan keményvonalas művészfilmként hat, mint hajdanán. A Szeretni, inni és énekelni léha musicalnek néz ki francia címe alapján, valójában az angol Alan Ayckbourn Life of Riley című darabjának az adaptációja, akitől a rendező immár harmadjára adaptált az 1993-as Smoking/No smoking és a 2006-os Szívek után. Ezen feldolgozása hűségét jól példázza, hogy francia gyártás és nyelv ide vagy oda, Nagy-Britanniában játszódik.
![]()
A történet hatszereplős, három párt követ figyelemmel, akiket a címszereplő Riley köt össze laza baráti társasággá. A legtöbb játékidőt két amatőr színész, Colin és Kathryn karaktere kapja, akik egy nap megtudják, hogy barátjuk, George Riley halálos beteg, és hónapjai vannak hátra. A hír eléri a műkedvelő színtársulatban ugyancsak érdekelt Tamarát és Jacket (utóbbi George legjobb barátja), valamint a beteg férfi exét, Monicát és új partnerét Simeont. Egy színész kiválik a darabjukból, így George-nak adják a szerepet, eközben viszont mindhárom nő – sőt Jack és Tamara lánya, Tilly is – hirtelen jött és gyanús érdeklődést mutat a haldokló férfi iránt.
![]()
A cselekményt formai csavarok bolondítják meg: a címszereplő Riley-t soha nem látjuk, csak a többi karakter beszél róla, ez alapján kell őt felépítenünk a fejünkben. A társulat által játszott darabból sem látunk semmit, csak a kulisszák mögé nyerhetünk bepillantást. Resnais megtartja az eredeti darab struktúráját, három évszakra felosztva, fejezetekben mutatja be Riley élete alkonyát. Miután megszoktatja a közönséggel a film elidegenítő stílusát (néhány visszatérő külső helyszín, hat szereplő), végső kizökkentésként a fináléban félredobja a rutint (belsők, Tilly megjelenése). Amivel e film többet nyújt a darabnál, azok az adaptáció intermediális (társművészeti) és posztmodernista megoldásai, amilyenek a látványosan teátrális, stilizált díszletek, a hang-utómunkával reprodukált külvilág, a grafikus megalapozó beállítások (establishing shot) és hátterek.
![]()
Igazi antitalentumnak kell lennie egy rendezőnek ahhoz, hogy ne tudjon nézhető filmet készíteni egy alaposan kipróbált színdarabból vagy kritikailag elismert bestsellerből. Resnais azonban mindig is szerzői szándékokkal nyúlt társművészetekhez (elég a két nagy klasszikusa líraiságára gondolni), és ezúttal is kísérletező kedvű, játékos adaptációt készített. Nem leplezi, hogy színházat adaptál – mint pl. Az utolsó éjszaka Párizsban alkotói – hanem kihangsúlyozza azt. Nem egy színdarab cselekményét hasznosítja újra, sokkal inkább két művészeti ágazatot házasít össze. A filmbeli darabnak csak a szövegkönyvéből ismerhetünk meg részleteket, és azok is a filmbeli valóságra relfektálnak, a meta-dráma pedig lehetőséget ad Resnais számára, hogy eljátszadozzon a nézővel, aki sosem tudhatja, hogy mi realitás és mi a próbált színdarab része.
![]()
Még enélkül is erősen szerzői filmről beszélhetnénk. A cselekményben Resnais kedvenc témái köszönnek vissza. Riley nem véletlenül tüntet a hiányával, hisz nem is ő a fontos, hanem ahogy katalizátorként emlékeket, érzéseket, képzeteket vált ki a női szereplőkből (akik közül párnak korábban volt viszonya a címszereplővel) és rajtuk keresztül a férfiakból, titkokat, élethazugságokat leplezve le, csontvázakat borítva ki a szekrényből. Épp ilyesmiről (pl. percepciónk szubjektív és öntudatlan, így gyakran téves voltáról, fantazmagóriáinkról, a valóság megismerhetetlenségéről) szólt a Szerelmem, Hiroshima és a Tavaly Marienbadban is, hasonlóan eklektikus, szokatlan és szabálytalan elbeszélésben. E filmben a halál sötét dicsfényt von az egyébként – hisz hiányzik a cselekményből – tökéletesen érdektelen címszereplő köré. (A Riley élete eredeti cím ironikus, hisz a darabból alig tudunk meg valamit a címszereplőről.) Resnais megidézi korai remekművei képi világát is egy-egy légies, suhanó kocsizás alkalmával. A film hattyúdalnak, életmű-záró műnek is tökéletes, hisz a létezésből kifakuló Riley-t nehéz nem a szerzői rezignáció metaforájaként és a 91 évesen elhunyt Resnais alteregójaként tételezni, aki még épp megérte a film bemutatóját a tavalyi Berlinalén.
Szeretni, inni és énekelni (Aimer, boire et chanter / Life of Riley)
Színes, feliratos, francia vígjáték, 108 perc, 2013
Rendező: Alain Resnais
Forgatókönyvíró: Alan Ayckbourn, Jean-Marie Besset, Laurent Herbiet, Alain Resnais
Operatőr: Dominique Bouilleret
Producer: Jean-Louis Livi
Vágó: Hervé de Luze
Szereplők: Hippolyte Girardot (Colin), Sabine Azéma (Kathryn), Sandrine Kiberlain (Monica), André Dussollier (Simeon), Alba Gaia Kraghede Bellugi (Tilly), Michel Vuillermoz (Jack)
Bemutató dátuma: 2015. március 5.
Forgalmazó: Cirko Film
12 éven aluliaknak nem ajánlott!



