bezár
 

zene

2007. 10. 31.
Négy húron pendülve
The Victor Wooten Band feat. Regi & Joseph Wooten
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Négy húron pendülve Ha Faust basszusgitáros akart volna lenni, és ezért megtette volna a szükséges lépéseket is – azaz eladja lelkét, mint Tarantino filmjeiben a kisujjat szokás – akkor sem biztos, hogy úgy játszana, mint az úr, akinek koncertjéről most írni fogok: Victor Lemonte Wooten, aki az A38-on a Smart Music fesztivál keretében lépett színpadra.
Emlékszem, jó pár évvel ezelőtt egy cd-t biztos magammal vittem minden házibuliba, hátha akad egy-két hozzám hasonló zenemán-lúzer, akinek (amíg a többiek esetleg becsajoznak) lesújthatom az arcát partykiller zenémmel. Ez volt Victor Wooten első szólóalbuma, A Show of hands.

prae.hu

Victor Wooten: Show of HandsMindig kéjesen vártam a pillanatot, hogy megkérdezzék: hány basszusgitár is van a felvételen? Hogy végre flegmán elmondhassam, hogy egy, egyetlen egy, és nagyra nyíljanak a szemek, és újra meg újra meg kelljen hallgatni nagy „ilyen nincs”-ezés közben, s bólogatni, hogy de bizony Ő is csak két kézzel született.

Talán a hetvenes években érezhettek így a zenészek és zenefüggők, amikor meghallották Jaco Pastorius Donna Leejét. Mert vitathatatlan, hogy Jaco óta Victor produkálja a leglátványosabb innovációkat a basszusgitározás terén (lásd [a]http://www.youtube.com/watch?v=4dWb-aCWR8U[text]video[/a]). A legenda szerint már hároméves korában egy külön neki készített mini basszusgitáron tanulta a funky-groovot, a papa-mama szavak mellett. Bátyja, Regi tanította, mint ahogy a család többi tagját is. Ötévesen lépett először a színpadra négy testvérével (Regi, Roy, Rudy és Joseph), a Wooten Brothers családi formációban.

1988-ban ismerkedett meg Béla Fleckkel, akivel megalapították a Béla Fleck and The Flecktones nevű világhírű fúziós csapatot (lásd például [a]http://www.youtube.com/watch?v=K84qTXugaSk[text]a videót[/a]). Azóta számos albumot adtak ki együtt, és nyertek négy Grammyt (no meg felléptek az A38-on). Ám Vic, mint szóló művész sem volt rest, hiszen rengeteg projektben vett részt (pl.: Vital Tech Tones, Bass Extremes), és a jazz élet számos élő legendája mellett tépte már a négyhúrost.

Nesze nektek háttér, most már tudhatjátok, hogy kiről maradtatok le! De hogy miről, az most jön csak.

Tapasztalt hajólátogatóként már hét előtt megérkeztem a nyolc órára hirdetett koncertre. Ez be is jött, mert nyolc után pár perccel már Victorék taposták a színpad szélén felejtett pulcsimat. No de ne siessünk előre. Tudniillik az estén az első kontaktom egy sztár végtaggal – még a koncert előtt jóval – az első sorban várva történt, amikoris Mike Stern és Anthony Jackson jelent meg mellettem, és Anthony-t fel kellett segíteni a színpadra, mert fájt a lába - szegénynek. Jöttek megnézni a haverok buliját.

Na de szerencsére nem vagyok tinilány, így ájulás helyett tovább vártam, és volt miért.

A koncert első pár akkordját megszakítás követte, amiben felhívták a közönség figyelmét – a színpadra hívott Mester Miklós segítségével –, hogy senki ne kamerázzon. Sajnos ez egyeseknek nem volt elég, így a show-t még egyszer le kellett állítani egy hosszabb fejmosás miatt.

Ekkor egyezséget kötöttek velünk, közönséggel, hogy: ha nem kamerázunk, akkor életünk legjobb koncertében lesz részünk, és olyan témákat hallunk, amit senki, sehol máshol.

Amúgy a leendő operatőröket leszámítva elég korrekt közönség volt jelen. Otthon maradt a kedvenc orkfajtám, mely a számok közötti másodperceket előszeretettel használja arra, hogy valami kedves kommenttel örvendeztesse meg a színpadon állókat, és égesse a közönség arcbőrét. (Mint pl. Victor első magyarországi fellépésén, a januári [a]http://www.prae.hu/prae/forum.php?tid=34&hea=b[text]Flecktones[/a] koncerten,[/a] ahol a basszusszólók közben állandóan ismerkedni vágyók legelmésebb beszólása a "Bugs Bunny" volt – Victor nagyobbacska fogainak címezve ezt.)

Szóval a kezdeti kellemetlenségek után felcsendültek az első ütemek, majd a legelképesztőbb szünetekkel állt meg, és indult újra meg újra a téma, az őrületig fokozva, és egyből bizonyítva, hogy milyen hihetetlen összeszokott csapatról van itt szó.

A tört ritmusú intró után felcsendültek a Wootenék funk-jazz muzsikájára jellemző húzós, pörgős, tört témák, bravúros szólókkal tarkítva.

Persze a legnagyobb hangsúly Victor basszusjátékán volt: kiemelt szerepet kapott az általa kifejlesztett slap-technika. Hüvelykujjával ördögi sebességet diktáló „double thumb” és „open-hammer-pluckok” – vagyis húrokat ütő-verő-tépő őrületek –, tapping (kétkezes játék a gitárnyakon), és úgy általában a zseniális ritmusokat és őrült tempót ötvöző basszusjáték (amiből nem csinál titkot, sőt sok helyen [a]http://www.youtube.com/watch?v=yXSB0yDlS54[text]tanítja is[/a]).

tappingKülön köszönet a hangosítóknak, hogy mindehhez remek hangzás párosult, de a többi zenész is megérdemelne egy-egy külön cikket, hiszen mindegyik virtuóz és újító a saját hangszerén. Ott van Regi, aki mindazt megcsinálja, amit Victor, csak gitáron, megfűszerezve teljesen egyedi gitárhangzásával és káoszba hajló szólóival. Joseph, a szintis – aki Whitney Houston legelső lemezén is közreműködött – maga a megtestesült soul, a funkosabb témákat gyakran cifrázta a (hetvenes évek horrorfilm zenéiből mindenki számára jól ismert) tyereminnel.

Természetesen Victor mellett az összes tag kapott lehetőséget, hogy megmutassa, mit tud a hangszerén: mondanom sem kell, hogy mindegyikük világa csodálatos a virtuozitás mellett – roppant jó kedélyű, örömteli zene. És a dobszóló sem maradhatott el, amibe aztán Victor is beszállt, és nyomtak egy kis „válaszolgatós”, közös darabot.

Sorra került egy hosszabb szám is, amelybe besűrítették a leghíresebb nótákat, illetve azok motívumait és a Victor szólókarrierjéből származó zenéket. Sok témáról csak most hittem el, hogy tényleg le lehet játszani. Victor összes megjelent albumáról játszottak: többek között a Bass Tribute című számot is a legújabb, Soul Circus című albumról. E szám különlegessége, hogy Victor köszönetet mond benne a legnagyobb basszusgitár-istenségeknek: nem csak a dalszövegben, hanem a rájuk jellemző basszusjátékkal is megidézte szellemüket. Saját számaikon kívül számos jól ismert slágert játszottak (Ain’t no sunshine, Sexmashine, Godzilla filmzene) – természetesen mindegyiket jól megfunkolva és szólókkal színesítve.

Bob FranceschiniVolt nagy örömködés, miután felcsendültek Marcus Miller People make the world go ’round első hangjai, és a függöny mögül egyszer csak megjelent Bob Franceschini, a Mike Stern Band szaxofonosa, és jammelt egy óriásit a mi nagy örömünkre. Volt egy másik vendég is aznap este, méghozzá Victor kislánya, Kaila személyében, akivel duettben adták elő a békéről szóló közös számukat. Túl azon, hogy a kislány zabálnivaló, még a hideget is jól meg tudja futtatni az ember hátán, ahogy cérnavékony hangocskájával világbékét és szeretetet hirdet.

A számos szóló mellett kaptunk egy kis ízelítőt abból is, hogyan épít Victorunk hangsávtornyot – a loop recordernek nevezett csodamasinájával. Ezt a hangrögzítési segédeszközt sokan használják manapság a szólóikhoz, hiszen a segítségével teljes zeneműveket lehet élőben rögtönözni akár egyetlen hangszerrel, vagy pusztán hanggal.

Varázslatos volt nézni, amint Victor a két másodperccel ezelőtti Victor zeneéjére rétegez újabb és újabb gondolatot, amiből a végére már szinte felfoghatatlan ritmus és dallamhalmaz keletkezett, és amitől az emberek – katartikus révületükben – csak vinnyogni tudtak, mert amikor azt hittük nincs tovább, ő még mindig tudott fokozni rajta.

A zenén kívül a színpadi show is profi volt. Gyakran tarkították a dalokat közös tánckoreográfiával, gitárlebegtetéssel, és ezeken túl olyan cirkuszi mutatványnak is beillő show-elemekkel, mint a gitárpörgetés a nyak körül, vagy amikor Regi és Victor egymás gitárját tartva olyan sebességgel tapping-eltek, mintha tűzforró lenne a gitárnyak.

Regi és VictorÉs mindezt hihetetlen könnyedséggel, lendülettel és jókedvvel, amitől a buli végén még Victor felesége is táncra perdült a kislányával együtt a színpadon. Egy szó mint száz, vérbeli profi, két és fél órás showt láthattunk tele funkkal, soullal, jazzel, páratlan és nem öncélú virtuozitással, jókedvvel, színpadi látvánnyal, humorral és sok-sok szeretettel, amiből még a koncert végére is maradt bőven, amikor egyenként végigjárták a színpad mindkét felét, és percekig csak pacsiztak az emberekkel.

Pacsiztam volna a Smart Music-os arcokkal – azaz Mester Miklóssal és Szepesi Mátyással – is szívesen, hiszen a télapó után ők váltják valóra a legtöbb álmomat. Ezer köszönet, és csak így tovább!

nyomtat

Szerzők

-- Clausen Sebestyén --


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
Verdi Nabuccója a Nemzeti Filharmonikusok előadásában
Danczi Csaba László emlékére

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés