bezár
 

zene

2015. 04. 15.
Vidámság a Müpában
A szerelem arcai - A frivol. Budafoki Dohnányi Zenekar, 2015. április 12. Müpa, Bartók Béla Hangversenyterem
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Vidámság a Müpában A Tavaszi Fesztivál, úgy látszik, elhozta a tavaszi időjárást és a jókedvet is. Előbbit onnan vettem észre, hogy a Müpába belépve végre nem kellett több réteget lefejtenem magamról, majd be- és kifele menet is hosszú perceket sorbaállnom a ruhatárnál. A jókedv pedig magának a koncertnek volt sajátja: nemcsak Petrovics és Orff zenéje, hanem Hollerung Gábor hihetetlen energiája és élvezetes dirigálása is egzotikussá és örömtelivé tette az estet.

A dirigálás – mely alapvetően negatív érzetet kelt – egyébként erős kifejezés az ő esetében. Vele kapcsolatban inkább azon járt az eszem, milyen vidáman telhettek a koncertet megelőző próbák. Hollerung Gábort egy zeneiskolai karmesterként tudnám elképzelni (ezzel egy pillanatig sem kicsinyítve érdemét), hiszen nagyszerű pedagógiai érzékével nemcsak a zene- és énekkart, hanem a közönség lelkesedését is folyamatosan fenntartotta. Mintegy a közönséget vezényelve, hallva annak bizonytalanságát, tapsra buzdította a nagyérdeműt a darab közben illetve végén. 

prae.hu

Hollerung Gábor

A koncertet két izgalmas, már-már a feledés homályába merült darab tette ki. (Petrovics Emilnek nemcsak ez a műve, hanem a szerző nevének bárminemű említése is igen ritka manapság a koncertfüzetekben.) Az Arisztophanész-drámából született egyfelvonásos opera szövegkönyvét Devecseri Gábor alakította librettó-formává, az eredmény pedig egy koncertszerűen játszott vígopera lett, melynek, bár különösebb cselekménye nincs, a darab rengeteg embert „megmozgat”. (Nem számoltam össze, de kb. 120 ember „szerepelt” a darabban.)

A Budafoki Dohnányi Zenekar teljes egészében beterítette a színpadot, szegény szólóénekesek (Szakács Ildikó, Megyesi Schwartz Lúcia, Horváth István) alig fértek el a hangszerek között. A Budapesti Akadémiai Kórustársaság énekkara és a Cantemus Vegyeskar pedig felkerült a második emeleti karzatra, amit az esetek többségében a közönség foglal el. (A helyszűkén némiképp segíthetett volna, ha Juronics Tamás alapvetően az Orff-darabhoz tervezett díszlete ekkor még nem kerül fel a színpadra.)

A Petrovics-darab egészen egyszerűen felemelő volt! Persze, hogy valakinek ez legyen a véleménye a darabról, talán kell, hogy szeresse a musicaleket, ugyanis a mű eredetileg musicalnek íródott, ahol a zenészeken, énekesen kívül táncosok is szerepeltek. A műsorfüzet szerkesztői egyébként mintha nem lennének tisztában az átalakítással, feketén-fehéren olvasható, hogy: „Az énekesek és a táncosok összetett játéka az antik színházat idézik fel.” (Vagy lehetséges, hogy csak én nem vettem észre őket, és a zenekari árokban voltak…)

A jobbomon egy külföldi huszonévesekből álló csapat ült, ahova időről időre odakukkantottam, figyelve, milyen reakciót váltanak ki belőlük a látottak és hallottak. Nem azt mondom, hogy mindenki, de a legtöbben csillogó szemmel, sokszor mosolyogva szemlélték a színpadot. Sajnos a mosolygó szempárok nemcsak az élvezetes zenének és szövegnek szóltak (igaz, a magyar szöveg nem volt feliratozva, és a kézbe kapott nyomtatott verzióban is csak a magyar szerepelt), hanem Horváth István karakterének és hangjának is.

Annak ellenére, hogy egy vígoperáról volt szó, mégis egy Rossini-darabban tudnám őt elképzelni, ott, ahol színészi játékával tenne hozzá a hang nyújtotta teljesítményhez. Jelen esetben, ahol „csak” állni kellett és énekelni, inkább komikusnak tűnt. Ahogy láttam, a külföldi fiatalok is hasonló véleményen voltak.

Szakács Ildikó

A szólóénekesek közül ezen az estén Szakács Ildikó énekelt a legtöbbet, hiszen ő a szünet utáni Orff-darabban is visszatért. Hangja végig magabiztos volt, sem abban, sem színészi játékában nem éreztem modorosságot vagy erőltetettséget. Megyesi Schwartz Lúcia mezzoszoprán hangjáról a darab kezdetén nem tudtam eldönteni, hogy megbicsaklott, vagy az operaénekesnek csak elfogyott a levegője. Azután viszont problémamentesen vitte végig a darabot.

A Budafoki Dohnányi Zenekaron belül egyik hangszercsoportot sem szeretném kiemelni: nem különösebben emlékezetesen, de mindenképpen magas színvonalon és egyenletes minőségben játszottak. Mivel a nézőtéren elöl, annak is azon az oldalán ültem, ahol az ütőhangszerek álltak közel hozzám, néhányszor azon kaptam magam, hogy az őket megszólaltató zenészeket figyelem és azt, micsoda koncentráltság szükségeltetik a hangszerek jó időben történő megszólaltatásához. (A fegyelmezettség egyébként az egész zenekarra jellemző, köszönhetően Hollerung Gábor általam említett - feltehetően jó - pedagógiai érzékének, meg persze a karmester és zenekara tehetségének.)

A szünet után egy sokkal szellősebb, ám hasonlóan vidám darabbal találkozhattam. Carl Orff Catulli Carminája abba a Trionfi elnevezésű triptichonba illeszkedik, melybe az agyonjátszott, de megunhatatlan Carmina Burana is tartozik. A Catulli Carmina zeneileg kevésbé erős, mint a Petrovics-darab vagy akár a Carmina Burana, így a tánc kifejezetten jót tett a műnek.

Szegedi Kortárs Balett

Ebben a darabban ugyanis valóban vannak táncosok, sőt ők kapták a főszerepet. A Szegedi Kortárs Balett tagjai közül 5 lány és 5 fiú lépett színpadra. A fiúk amolyan „szerencsétlen bölcsész vagyok, de egy multihoz szerződtem le” fizimiskával rendelkeztek (szemüveg, öltöny, nyakkendő, fehér bőr), a lányok pedig a pajzán kisördögöket testesítették meg (fekete-fehér ruha, vörösre festett bőr).

A lányok jelmeze egyébként a maga egyszerűségében volt nagyszerű: végre nem „mutogatós” fajta, hanem visszafogott, mégis egyedi stílusú (a darab alatt sokszor eszembe jutott, hogy ezt akár én is elhordanám).

A szerencsétlen, könnyen átverhető fiúkkal szemben ott vannak az agyafúrt, ördögi lányok. Nekem a táncosok fehérre, illetve pirosra festése már a koncertet hirdető plakáton is soknak tűnt (nem valamiféle feminista érzelgősség miatt, egészen egyszerűen, mert csúnya). A darab szórakoztató volt, mégis elmaradt a Petrovics-műtől: a tréfálkozás, grimaszok, se-veled-se-nélküled effektusok kb. 20 perc után erőltetettnek tűntek.

A táncosok egyébként pontosan és egyszerre mozogtak. A magyar operajátszásban mostanság igen divatosnak vélt esernyők (ld. Carmen kritikámat) itt elég jól beépültek a szcénába (már csak azért is, mert itt egyedüli színpadi eszközként szerepeltek). És ami lenyűgöző volt, az az énekes és táncos produkciók maximális összehangoltsága. Amit a szólista vagy a kórus énekelt, azt most a táncos fejezte ki beszédes mozgásával. A gond csak annyi volt, hogy túl sokat beszélt…

Hollerung Gábor, a Talamba Ütőegyüttesre kicserélődött zenekar és a két szólista énekes ezúttal az árokba „süllyedt”. A tenor szerepben most Varga Donát tetszelgett, akinek jóval erősebb, magabiztosabb hangja volt, mint Horváth Istvánnak. Szakács Ildikó teljesítményéről pedig már beszéltem.

A közönség egyébként a két művet hasonlóként értékelte: nagy bánatomra egyiknél sem volt őrjöngő lelkesedés (a külföldiek nélkül már-már visszafogottként lehetett volna definiálni a tapsot), mely főleg a Petrovics-darabnál lett volna indokolt, amit Hollerung Gábor – megérdemelten és láthatóan – elvárt volna.

Mindegy, már az is nagyszerű, hogy az idén 10 éves Müpában ismét szinte teltház volt, és az intézmény újra egy magas színvonalú koncertnek biztosított helyszínt. A Budapesti Tavaszi Fesztivál programszervezői előtt pedig le a kalappal, hogy ilyen, igazi csemegének számító darabokat iktattak műsorukba.

 

A műsoron:

Petrovics Emil: Lysistraté

Carl Orff: Catulli Carmina

 

Közreműködött:

Szakács Ildikó (szoprán), Megyesi Schwartz Lúcia (mezzoszoprán), Horváth István, Varga Donát (tenor), Szegedi Kortárs Balett, Budafoki Dohnányi Zenekar, BudapestI Akadémiai Kórustársaság (karigazgató: Tőri Csaba), Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma), Talamba Ütőegyüttes

Táncoltak: Hajszán Kitti, Czár Gergely, Hortobágyi Brigitta, Majer Gábor, Takács Zsófia, Zsadon Flóra, Stáry Katalin, Horváth M. Gergő, Csetényi Vencel, Hegedűs Tamás

Dísztletkoncepció: Juronics Tamás

Jelmez: Bianca Imelda Jeremias

Rendező-koreográfus: Juronics Tamás

Vezényelt: Hollerung Gábor

nyomtat

Szerzők

-- Szlávik Dóra --


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban
Ki marad, ha Shady eltűnik?
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés