bezár
 

színház

2015. 11. 04.
Kilátástalanság
Az olaszliszkai a Katonában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Apa két lányával az autóban, a kilátásról áradozik nekik. Milyen szép az ablakban elsuhanó táj, „ez az ország csodaszép”, mennyiféle madarat látni, ilyesmi. A lányok unják, meg is mondják neki, a madárfajokat kívülről fújják. A férfi lelkes. Két perc múlva meghal. A Katona József Színház Az olaszliszkai című előadása szerint minden kilátástalan.

A Katona József Színház mostani évadjának nagyon várt darabja, Az olaszliszkai egyszerre több tragikus eseményt is bemutat a tavaly váratlanul elhunyt Borbély Szilárd szövegkönyvét, drámáit, verseit, prózai műveit, nyilatkozatait, illetve bírósági tárgyalások jegyzőkönyveit felhasználva.

A megtört szerző (Fekete Ernő) személyes tragédiáját beszéli el: szülei otthonukban 2000 karácsonyán rablótámadás áldozatai lettek. Nekünk háttal ülve is tudjuk, mennyire kiül arcára a fájdalom. Megjelenik az ógörög sorstragédiákat idéző kórus, mely a későbbiekben újra és újra visszatér, mégis az elején inkább a Berlin fölött az ég című mozifilmből a jelentős eseményekkor tiszta feketében felsorakozó férfiangyalokat látom magam előtt. Csak itt fehér női ruhában vannak. Az éteri hatás mindenképp hasonló, de nyugalmat, feloldozást nem hoz: 2006-ot írunk, egy tanárembert (a bocskaiba öltöztetett Fekete Ernő) lányai szeme láttára, autójából kirángatva meglincselnek Olaszliszkán. A tettesek azt hitték, elütött egy cigány kislányt: a baleset nem, a gyilkosság megtörtént. Szerencsére stilizált az ábrázolás, színesen villogó sportcipőben rugdosást imitáló néptánc, mégis – ismerve az értelmetlenül kegyetlen történéseket – megrázó. A kórus tanulságokat levonó szövege oldja a feszültséget: tetszik Pálos Hanna, Pelsőczy Réka, Borbély Alexandra deklamálása, és hogy a túlhangsúlyozott verselést üdítően ellenpontozza a szleng. Félelmetes hatású, hogy mellettük-közöttük – szintén a kórus tagjaiként – női ruhába öltözött, fejüket lepellel eltakaró férfiak állnak.

A harmadik szál a zsidósággal kapcsolatos. „Egy olyan településen vagyunk, ahol egy elpusztított népnek a zsinagógáját, a templomát az ott élők darabokra szedték, és a köveit beépítették a saját házaikba, a sufnijukba, a budijukba. Ez egy apokaliptikus kép” – mondja egy televíziós beszélgetésben a rendező, Máté Gábor. A díszlet egy sír(gödör). Pereménél jól látható a föld rétegződése, benne elképesztő tárgyak: WC-ülőke, gránát, malomkerék, feszület, emberi csontváz stb. A cselekmény itt, alant játszódik, a kórustagok fönt szerepelnek, a gödör szélén. Időnként eltűnnek, színpadiasan levonulnak. Út a semmibe. Erős effektus a gonddal összeválogatott népzene. (Érdekesség, hogy Jordán Adél csak énekhangjával vesz részt, és hogy hallható archív felvételről egy tuzséri cigányasszony, Horváth Sándorné Lakatos Vera éneke is.)

Az olaszliszkai

A legsikerültebb jelenet talán a bírósági tárgyalás, az ügyész (Borbély Alexandra) és a védőügyvéd (Pelsőczy Réka) összecsapása. Utóbbi – számomra meglepő módon – kifejti, hogy a romák mentalitása, hozzáállása, csoportos viselkedése gyakran veszélyesen deviáns. Ez nyilván nem az előadás véleménye, mégis átütő: átüti a mai, helyenként eltúlzott politikai korrektség falát. Passzol ehhez, amit Ferenc pápa napokban mondott, arra kérve a romákat, ők is tartsák tiszteletben a törvényeket, mellyel sokat tehetnek az előítéletek csökkentéséért. A legjobb színészi játékot az egyik kalodába zárt cigány vádlottat alakító Tasnádi Bence nyújtja, a cigányság nyomorúságos helyzetét átlényegülten, végtelenül egyszerűen és hatásosan felmutatva: „Gyorsan történt minden, senki se értette, hogy miért – nincs válasz erre – mondja a bírónőnek (Szirtes Ági) – Mi olyan nyomorultak vagyunk, amit maga el se tud képzelni. A maguk fajták, kik rólunk ítél s megítél, azt hiszik, így nem lehet élni. Nem is! De muszáj. Mert nekünk csak ennyi maradt. Ki tehet erről?” Mindenki áldozat – állítja, suttogja és kiabálja – az előadás.

A végén, keretet képezve, ismét a szerző monológja hallható. Fekete Ernő továbbra is háttal helyezkedik el, ám utolsó mondatával drámaian a közönséghez fordul: mindenkiben potenciális gyilkost lát! A depresszió az ember magába zárt halála, mondja a színész, vallja Borbély Szilárd. Nincs remény, semmi kilátás, a vége (ön)gyilkosság.

Az olaszliszkai

Egy újságíró kérdésére, hogy nincs-e a józan megítélés számára túl közel az olaszliszkai tragédia, a rendező azt válaszolta, őt – és tapasztalja, hogy a körülötte lévőket is – a valóság érdekli, nem a fikció, ezért köt ki sorozatosan a mai Magyarországon élők problémáinál. Úgy tűnik, nemigen lehet más fontosabb. Az írónak méltó emléket állító, megoldatlan sorskérdéseket felvető, minden „25. színházas” statikusságával, olykor felesleges tézispuffogtatásával, néhány leegyszerűsítő, kellemetlenül napipolitikai-aktualizáló mondatával együtt is fontos produkció. A véres események dacára sincs vérben tocsogás, az előadás „vásznán” mégis átüt a véres valóság: veled is megtörténhet! Mindez veled történik.

 

Borbély Szilárd: Az olaszliszkai

 

Szereplők:

Fekete Ernő

Pálmai Anna

Mészáros Blanka

Pálos Hanna

Szacsvay László

Haumann Péter

Bán János

Szirtes Ági

Borbély Alexandra

Pelsőczy Réka

Tasnádi Bence

Baki Dániel

Dér Zsolt

Papp Endre

 

Díszlet: Cziegler Balázs

Jelmez: Füzér Anni

Zene: Kiss Ferenc

Mozgástervező: Hegymegi Máté

Videó: Török Marcell

Dramaturg: Török Tamara

 

Rendező: Máté Gábor

 

Bemutató: 2015. október 6.

Katona József Színház

 

Fotó: Dömölky Dániel

nyomtat

Szerzők

-- Kiss Annamária --

Független újságíró vagyok. Történelem és francia nyelv szakos bölcsészként végeztem, tanulmányaim során újságírással is foglalkoztam. A Prae-nek 2015 óta rendszeresen írok színikritikát. Külső munkatársként dolgozom a Glamournak. Blogom: My Little Walhalla. Mottóm: a kultúra nem hab a tortán, hanem maga a torta.


További írások a rovatból

Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
A KÓDA csoport József Attila passiója című előadásáról
A Tér 12 Kulturális Egyesület Leláncolt Prométheusz című előadása a Szkénén

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
irodalom

Interjú dr. Béres Judittal


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés