bezár
 

színház

2016. 12. 12.
Vadvirágként az élet
Jadviga párnája Debrecenben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Jadivga saját életében is nehezen találja a békét, s családja számára sem tud megnyugvást hozni. Folyamatosan csak a kérdések és vívódások sorát láthatjuk a debreceni Csokonai Színház színpadán, a Jadviga párnája előadáson. Hogyan tud együtt élni valakivel, amikor mindig más után vágyódik a szíve és teste egyaránt? Miként lehetséges önmaga és mások előtt hazugságainak igazolása, titkainak elrejtése? Hogyan élhetők túl a történelem sodrának nehézségei, s miként határozza meg magát egy, a határok változásának következtében kisebbségi létbe kényszerülő társadalmi csoport?

Závada Pál nagysikerű regényének filmes adaptációját láthatták már sokan, ennek a nagy volumenű írásnak pedig a színpadi adaptálására – a budapesti Belvárosi Színház után – most a debreceni színház is kísérletet tett. Aki ismeri a könyvet, az tudhatja nagyon jól, hogy egy több szálon futó, szövevényes történetről van szó, ami olykor kihívás elé állítja az olvasót.

Szkéné színház

A nézőtéren helyet foglalva olyan színpadkép tárul elénk, ami nem próbál meg túlzóan belerángatni minket egy száz évvel ezelőtti világba, de mégis segítségünkre siet, hogy az adott korszak látásmódjával tudjuk szemlélni a történteket. Kissé kopottas, mégis időtálló bútorok (amelyek napjaink vintage őrületében otthonosan hatnak), polgári kis utcák, a falvak paraszti társadalmának egyszerűsége. Mintha ma is megtörténhetne mindaz, ami az elkövetkező három órában a jelenünkké válik.

Jadviga és Ondris

A színpad és a nézőtér egyaránt elsötétül, kopogások hallatszódnak, s míg eleinte a sötét színpadon indul el a darab, fokozatos megvilágítást kapnak a színészek, mi pedig egy lakodalom kellős közepébe csöppenünk. Már a mulatság is előre vetíti mindazt, ami Jadvigára és férjére vár közös életük során, hiszen már itt is zavaros minden, folyvást csak keresik egymást a táncolók között, de igazán soha nem találnak egymáshoz, valaki mindig közéjük áll. A megismerkedésüktől kezdve az esküvőjükön át ugyanaz a soha véget nem érő és egymást igazán soha meg nem találó kergetőzés jellemzi a kapcsolatukat, s ezt folytatják tovább házasságuk alatt is.

A naplóbejegyzések sorát Osztatní András kezdi meg, s míg ezzel a kezdő felütéssel a darab elején ő tűnik a történések igazi elbeszélőjének, ahogy haladunk előre az idővel és az eseményekkel, egyre kérdésesebbé válik, hogy ki a darab főszereplője, kiről is szól az évek sodrása, és ki az, aki elbeszéli mindezt. A cím alapján lehetne Jadviga a központi szereplő, akiről Ondrisko minden nehézség ellenére is háríthatatlan szerelemmel ír naplójába, de éppen ezért maga az Osztatní fiú is lehetne a darab középpontjában, hiszen az ő szemüvegén keresztül ismerjük meg leginkább az eseményeket. Ám színpadra állítva a naplóbejegyzéseket, egyértelművé válik, hogy aki az egész cselekményt összetartja, az Jadviga és Ondris fia, Miso. Amíg nem ismerjük meg, addig egészen úgy hat a jelenléte a színpadon, mint egy narrátoré, aki mindenhol ott van, kívülállóként figyel mindent, mintha csak egy filmet nézne. A naplót tartva sétálgat a díszlet között, s hol befejezi az elkezdett mondatokat, hol felolvasva kiegészíti a történetet.

Jadviga és Franci

Galló Ernő játéka egyszerűen nem hagy kivetni valót maga után. Tökéletesen húzódik meg a háttérben a jelenetek alatt, ám mégis mindenhol ő van a középpontban, kezében a már említett naplóval, ami révén mi nemcsak egy darabot látunk, hanem Ondris és Jadviga közössé vált naplóját olvassuk Miso kiegészítéseivel, aki családtagként bár, de mégis kívülállóként tekint erre a kavargó viszályokkal teli kapcsolatra.

Jadviga kiismerhetetlen, bonyolult személyiség, vadvirág és gyönyörű nő, aki férjéhez csupán menekül addigi szerelmei elől, s ezeket mindhárom naplóbejegyzés alátámasztja. Szerelem helyett inkább testvéri szeretet, tisztelet köti Ondrishoz, akinek édesapját igazán szerette, s halála után Francihoz kezdték gyengéd szálak fűzni. Jadviga kifürkészhetetlen, esetenként már az őrület felé hajló lényét Sárközi-Nagy Ilona lágy kifinomultsággal és érzéki kedvességgel teszi még inkább paradoxszá. Ondrist olykor Kiss Gergely Máté érthetetlen esetlenséggel állítja a színpadra, de a darab egészében mégis csak többször talál vissza a szerep férfiasságához, mint gyermeklelkűségéhez. A regény szövegét is ismerve sokszor tűnt úgy, hogy a Bacovszky tiszteletest alakító Jámbor József modorosan erőlködik a szerep alakítása során, s ez az előadásmód a történelmi fontosságú részeket olykor félre is vitte. Pedig nem szabad elfeledkezni arról, hogy a történelmi kor, amelyben járunk, az első világháború, a trianoni események, a vörösterror ideje, hatványozottan viszontagságokkal teli egy kisebbségi felvidéki településen, amiről merni kell beszélni a színpadon, s nem szabad erőltetett humorral szőnyeg alá seperni. Oláh Zsuzsát viszont még Mamovka megrendítő őrültségében is ámulattal lehetett csak figyelni, tökéletesen leképezte a falusi tehetős parasztasszony szerepét, s minden megmozdulásában, túlzások nélkül mutatta meg, milyen lehet a nehézségekkel megöregedő elme, amely tele van zavarokkal. Viszont ezek a megrázó jelenetek nem mindig voltak a helyükön, s meglepő módon a félreérthetetlen játék ellenére is volt, hogy kuncogást váltott ki a közönség soraiban a tébolyultság.

Mamovka és Ondris

A Jadviga párnája színpadra alkalmazva is megállja helyét. Időt- és helytálló minden problémafelvetése függetlenül attól, hogy milyen történelmi távlatban helyezkedik el. A szerelmi vívódások, a családon belüli viszályok és ellenségeskedések, az eltitkolt hazugságok, a nemzeti és nemzetközi harcok viszontagságai mind-mind benne vannak ebben a történetben. Mindezeknek csupán egy szeletét lehet igazán jól színházban bemutatni, de Mezei Kinga rendezése remekül használta fel a színház nyújtotta lehetőségeket.

 

Závada Pál: Jadviga párnája

Színpadi adaptáció: Góli Kornélia

 

Jadviga: Sárközi-Nagy Ilona

Ondris: Kiss Gergely Máté

Miso: Galló Ernő m. v.

Mamovka: Oláh Zsuzsa Jászai-díjas

Franci: Papp István

Anci: Varga Klári

Bacovszky tiszteletes: Jámbor József

Buchbinder Miki: Kránicz Richárd e. h.

Rosza Pali: Kovács András e. h.

Szilágyi csendőrkapitány: Molnár Endre

Zelenák: Steuer Tibor

Lányok, asszonyok: Nánási Brigitta m. v., Papp Anna, Till Zsanett, Varga Krisztina

 

Koreográfus: Katona Gábor

Koreográfus asszisztens: Laczó Zsuzsa

Dramaturg: Oláh Tamás

Díszlettervező: Ondraschek Péter

Jelmeztervező: Bodor Kata

Ügyelő: Kató Anikó

Súgó: Dihen Viktória

Rendezőasszisztens: Homonna Nóra

Zeneszerző: Mezei Szilárd

 

Rendező: Mezei Kinga

 

Bemutató időpontja: 2016. november 25.

Debrecen, Csokonai Nemzeti Színház

 

Fotó: Máthé András

 

nyomtat

Szerzők

-- Béres Zsuzsa --


További írások a rovatból

Az ezegymunkahej című zenés bohózat a Három Hollóban
Robert Icke Szophoklész-átirata a Radnóti Miklós Színházban
színház

Legyetek jók, ha tudtok. Zenés játék a Magyar Színházban
A VII. Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál nyitóelőadásáról

Más művészeti ágakról

Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról
Tudósítás az ELTE Tolnai-emléknapjáról - első rész


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés