bezár
 

irodalom

2014. 02. 13.
Az emberi feladása a természetiért
Centauri: Jégvágó című kötetbemutatója az IF Caféban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az írói álnéven alkotó Centauri hosszú hallgatás után egy regénnyel jelentkezik: a Jégvágóban egy meglehetősen szokatlan emberszemlélet rajzolódik ki, ami az előző két novelláskötet gondolataiból nőtt ki. Az író továbbra is őrzi inkognitóját, így az új kötetről a szerző helyett Király Levente, a Magvető Kiadó szerkesztője és Reményi József Tamás irodalomtörténész beszélgettek.

Centauri személye körül továbbra is jelen vannak a találgatások, mindenkit érdekel, hogy kit takar a rejtélyes név. Azonban a leleplezés 2006 óta várat magára. Király Levente elmondja, ő sem ismeri személyesen, és nem tudja a valódi nevét, viszont a Kék angyal novellái azonnal megragadták figyelmét szokatlanságukkal, extravagáns voltukkal. Így tudta, hogy a szerzőre később is oda kell majd figyelni. Eltelt ugyan jónéhány év, mire Centauri a Magvetőnél újabb kézirattal jelentkezett, azonban Király elmondta, hogy ezt a regényt a szerző kvázi nyomdakészre írta, és megérte rá várni. Reményi József Tamás is egyetért azzal, hogy ebben a regényben egy érett szerzővel találkozunk, akit jellegzetes nyelvezetéről és sajátos témaválasztásáról azonnal fel lehet ismerni. A Jégvágóban is a civilizált, kulturált emberi és az ősi, természeti kerül konfliktusba, hogy végül a természet kerüljön ki győztesen. Érdekes megfigyelni, hogy a regény főhőse a történet folyamán halálokat hagy maga mögött - balesetek, merényletek formájában -, folyamatosan sodródik a természeti világ felé, a regény végén pedig megtörténik az átlényegülés: a vad szépségű és különös képességekkel megáldott indiánlány, Téa segítségével átlép a természeti világba.

prae.hu

A regényben az írás mint létforma is fontos szerephez jut, aminek szintén vannak előzményei a korábbi novellákban (például ott van a regényével küzdő Flaubert, akinek pacemakere a töltőtolla). Az írás az emlékezet ébren tartásáért felelős, csak az marad meg, amit papírra vetettek. A kötet egyik problémaköre tehát az emlékezés vagy még inkább az emléktelenítés és az, hogy az előző generáció terheit cipeljük magunkon és nem tudunk az ő mantráiktól sem szabadulni. Ebből a gondolatból nő ki a cím is: a Jégvágó szorosan kapcsolódik a lobotómiához, az emléktelenítéshez és ahhoz, hogy a közösség képtelen felelősséget vállalni az emlékeiért. Reményi megjegyzi, hogy az irodalom és az írás szerepe itt nem más, mint hogy önmagát megtagadva a természeti fontosságát megírja.

A beszélgetésen szóba kerül a regény nyelvezete is: Király elmondja, hogy “egy szlengben fecsegő amerikai fiatalembert ismerünk meg", majd Reményi hozzáteszi, hogy ez a nyelvezet nagyon hasonlít a beat irodalom szóhasználahoz, hiszen itt is az asszociációkat halmozó, gáttalan szerkezetű, a zártabb formát nem tűrő szózuhatag tárul elénk. A “keresetlenül kendőzetlen" nyelvet és a sok trágárságot a főhős önmaga és a világ elleni lázadása szüli, ez a fajta életérzés pedig szintén köthető a beat hagyományhoz. A kötet sokat merít a Zabhegyezőből is, Reményi kiemeli, hogy a történetben van egy húsz sornyi rész is, ami Salinger regényéből vett vendégszöveg.

A kritikák “hamisítatlan, modern amerikai nagyregényként" beszélnek a Jégvágóról, hiszen a főhős, Dan Coolbirth története Amerikában játszódik: Kaliforniából észak felé, Montanába menekül, miközben folyamatos próbatételeken kell átjutnia, hogy elérhessen a végső célig, a természetiig. Reményi szerint azonban nem kell feltétlenül amerikai regényként olvasni ezt a művet, hiszen mindegy, hogy a történet heyszíne “Hévíz vagy San Francisco", szerinte egy abszolút kozmopolita regényről van szó, ami a Facebook idejében játszódik, annak minden nyelvi és gondolkodásbeli sajátossága felismerhető a történetben.

A beszélgetésen még szóba kerül, hogy Centauri milyen jól tudja párosítani az izgalmas karaktereket - például a nagyiét - a megdöbbentő, extravagáns eseménysorokkal, majd Reményi és Király is olvas részleteket a kötetből, a bemutató pedig zenével zárul, miközben lehetőségünk van Centauri fotóit is megtekinteni az IF Café falán.

Centauri: Jégvágó, könyvbemutató, IF Café, 2014. 02. 11.

Fotó: Bach Máté

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

irodalom

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
irodalom

Bemutatkoztak Kiss Tibor Noé műhelyének tagjai
Nemes Nagy Ágnes összegyűjtött gyerekversei

Más művészeti ágakról

A HUBBY Év Gyerekkönyve Díj nyerteseinek kihirdetése
Ellentétek párbeszéde – Schönberg és Boulez a Zene Házában
Kárpáti Péter Térkép a túlvilágról című darabja a Trafóban
A Hétköznapi kreativitás pályázat nyertes filmjei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés