bezár
 

irodalom

2020. 10. 05.
Kreatív írók estje
A Károli Gáspár Református Egyetem kreatív írás specizálizációjának felolvasása
Tartalom értékelése (7 vélemény alapján):
Idén a Dürer Kert színpada adott otthont a Károli Gáspár Református Egyetem kreatív írás specializációján született alkotások felolvasóestjének. Az esemény során tizenkét fiatal alkotó szerteágazó és sokszínű szerzői világába kaphattunk rövid betekintést. Ez egészen különleges élményként szolgált a Dürer belső termét megtöltő tömeg számára: nézőként részesei lehettünk a kortárs irodalmi szféra véráramába frissen belépett alkotók indulásának.

A felolvasóestet a moderátor, Rada Luca köszöntője után Tóth Vivien harmadéves hallgató 2019-es Irsai Olivér című verse nyitotta meg.  A szöveg mint egy „posztmodern bordal” a modern ember válság-tematikáját dolgozza fel, ahogy a szüntelenül ismételt feltételes mondatok a bizonytalan létezés különböző aspektusaira mutatnak rá benne. Az est második szövege Szűcs Anna Emília Sárika című prózája volt, mely Petri György Sári, ne vigyorogj rajtam című versének válaszszólamának tekinthető. A szövegben a vákuum nyomasztó létállapotában élő szubjektum vallomását olvashatjuk, melyben az elbeszélő terének fokozatos felszámolása mellett a szöveg is a bekebelezés aktusának áldozatává válik. Szűcs Anna prózai világában a szubjektum a tér fojtogató terjeszkedésének az elszenvedője, mely során a külső és belső autonómiája darabokra hullik. 

...

Ezután Fedics Ildikó Krisztina A sorok között címet viselő prózáját hallgathatta meg a közönség, melyben a József Attilát idéző felütés után a gyermek és a felnőtt perspektíva ügyes egybefolyatását figyelhettük meg. A szövegben felbukkanó gyermek egyszerre reprezentálja a gyermeki nyelvi pozíció jellegzetességeit és a társadalom szegényebb rétegeinek sokszor nyelvileg is perifériára szorult világát. A következő Gál Anna volt, aki az Ez több mint bűn, ez hiba című versét olvasta fel. A Budapest-Párizs oppozícióval dolgozó vers kicsengésében a nyelvbe és kultúrába ágyazott hazaszeretet melankolikus megnyilvánulását érzékelhetjük. Ezután Kubó Cintia II. emelet 3/A című prózája hangzott el, melyben az elbeszélés ideje és tere is egyaránt hozzásimul a főszereplő, Emil belső monotonitásához. Emil világa így egy saját ritmikával bíró kiüresített tér, melyben a rajta kívül álló humánum csak önmaga lenyomataiban észlelhető. Kubó Cintia után Bársony Dalma lépett színpadra, a Keserédes gondolatok című versével, mely egy fiktív párbeszédet dolgoz fel a létezés lehetőségeiről. A szöveg ellenpontján a rideg város képei és a gyermeki reményeket tápláló lírai én lelki világa feszül.

..

Ezt követően Tóth Lili Hiányoztok, mint a patikából a szájmaszk című vírus-prózája hangzott el, mely a karantén-lelkek társadalmát mutatja be, ahol a humán jelenlét hiánya mint alapállapot jelentkezik, felfestve ezzel a dehumanizált tér magányát. Az est folytatásában Kalaschek Tina Aranyból fekete című szövegének egy részlete volt hallható, mely egy angyal és őrzöttje közötti diszharmonikus, elcsúszott viszony feldolgozására vállalkozott. A szöveg az elmúlás vagy a hiány élményét állítja az emberi, halandó létezés középpontjába. Majd Kelemen Máté szabadfordításai következtek, a The tallest man on the Earth svéd előadó Revelation blues című dalszövegére született Egy talány az égből és a Where do my bluebird fly-t feldolgozó Néha tényleg csak annyi című szöveg. 

...

Kelemen Mátét Oláh Péter követte a sorban, aki Az ananászok nem hülyék című szövegét olvasta fel, melyben egy tárgyias, élettelen perspektívából, egy ananász látóteréből figyelhetjük meg a koherenciáját és testhatárait vesztett szubjektum pillanatait. Az est következő felolvasója, Bertók Sugárka volt, aki A parton című prózájával lépett színpadra. A szöveg egy halott test köré szerveződő történet, mely során a statikus és néma halál tereibe lép be a „szentség törő” dinamika. A (tetsz)halott lány képe a néma és elhidegült halotti jelenlét és  a világ által kifosztott szubjektum testi és lelki szenvedésének párhuzama. Az est zárószövegeként Szilágyi Júlia haikui hangzottak el Kalaschek Tina előadásában, majd Bánki Éva, a hallgatók prózaműhelyének vezetője mondott köszönetet az eseményt létrehozó szervezői és alkotói munkáért, valamint a közönség odaadó figyelméért.

Fotók: Petró Emőke

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Tóth Ramóna Mirtill --

1999-ben született Budapesten. Jelenleg a Károli Gáspár Református Egyetem magyar szakán tanul, kultúratudomány és művelődéstörténet szakirányon. Publikációi a prae.hu, az f21.hu és a Nincs.online felületein jelennek meg. A Nincs online folyóirat alapítótagja és szerkesztője.


További írások a rovatból

irodalom

Hálózat- és kultúrafogyasztás Hálózat- és kultúrafogyasztás
Kulturális iparágak, kánonok és filterbuborékok. Szerkesztette Bárány Tibor, Hamp Gábor és Hermann Veronika. Typotex kiadó, 2020.
irodalom

Amikor az igazságnak több arca van Amikor az igazságnak több arca van
Szvjatlana Alekszijevics: Nők a tűzvonalban, Helikon, 2020.

Más művészeti ágakról

Thomas Vinterberg: Még egy kört mindenkinek
színház

Drámapedagógia tabutémák körül Drámapedagógia tabutémák körül
Az Orlai Produkciós Iroda közösségi színházi játéka
gyerek

Pagony kalandséta: szabadtéri kalandjáték a Pagonytól
Biztonságos, szabadtéri családi program
színház

Gondoljuk újra: minden jó, ha Shakespeare jó? Gondoljuk újra: minden jó, ha Shakespeare jó?
Shakespeare/37 a Webszínházban, 1. rész


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés