bezár
 

színház

2021. 09. 23.
Sötét bohózat egy lehetséges jövőről
Pintér Béla és a Vérvörös Törtfehér Méregzöld
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ha a Pintér Béla Társulat előadásaira vált jegyet a néző, jól tudja, hogy a szórakoztató felszín mögül mindig nagyon komoly társadalmi, politikai problémák bukkannak elő. A kérdés csupán az, hogy az adott produkció mennyire tudja ezeket a nehéz helyzeteket és dilemmákat időtállóan megmutatni, azaz, hogy az aktuálpolitikai utalások elévülése mennyire veszélyezteti a drámaszöveg időtállóságát. A Vérvörös Törtfehér Méregzöld sokat elmond napjainkról, de nem vagyok meggyőződve arról, hogy öt-tíz év múlva is ugyanennyire szórakoztató előadást lehet belőle rendezni – bár ez talán nem is probléma.

„Érdekes” korban élünk politikailag: a világjárvány éles megvilágításba helyezte, hogy a populista vezetők, kisebb és nagyobb zsarnokok, a pénz hatalma mellett a demokrácia ereje is meg tud mutatkozni nemzetek közti összefogásban, egymás segítésében. Csak nagyon nem mindegy, hova születik az ember. Akárcsak Oidipusz esetében: „Ott születtem, hol nem kellett” (Babits Mihály fordítása). Pintér Béla társulata szerint ha ide, a Kárpát-medencébe születik valaki, nem jár jól, a Magóra vírus ellen feltalált ellenszer 2195-re sem jut el hozzánk, és mivel „a tömjénfüst belélegzése nem jelent védelmet”, a „fertőzetet” valahogy meg kell találni. Az ellenszert feltaláló oroszok (Apolló delphoi jósdája helyett) kiutat mutatnak: ha a magyarok megtalálják Sztojka Szvetlana, az országvezető Köteles Lábán Leonárdó első feleségének gyilkosát, elküldik a gyógyszert, és a karanténba helyezett Budapest és az ország megszabadul a kórtól.

Szkéné színház

Okos analógiát talált a drámaíró Pintér Béla és dramaturgja, Enyedi Éva: a dögvész sújtotta Théba és a COVID által megfertőzött mai Magyarország sok mindenben hasonlít, csak a „kormányzó elnök urak” különbözőek. Bár ugyanolyan ellenállhatatlan akarat hajtja őket a kérdezősködésre és a múltbéli bűnök feltárására a gyanú felébredése után, ez előtt csak a negatív vonásokban osztoznak. Míg Oidipusz Kreónt gyanúsítja meg árulással, a nála sokkal paranoidabb Köteles Lábán Leonárdó (Pintér Béla) maga körül szinte mindenkit. A gyermekként lábán megkötözött Oidipusz a kezdetektől fogva jó uralkodó, Théba sorsát szívén viseli, de Kötelest sokáig csak a hatalom érdekli, fürdőzik alattvalói rajongásában és saját egyszemélyi hatalmának gyakorlásában. Melyik roma Jézust istenítő „tamburmajor papnak” is adományozza a Pannonhalmi Egyetemet, tűnődik, vidám ökölpacsival üdvözli a Moszkvából hazatérő külügyminiszterét, Jónás Jánost, aki kamaszkora óta isteníti őt, kiadja, mit csináljon a Nemzeti Bank elnöke, Harács Miklós vagy a titokminiszter, Lepcses Béla. Az utalások bohózatiak, de jól felismerhetőek a közönségnek, a nevetés nem is marad el.

A politikai bohózat a jelmezekben és díszletekben is kreatívan mutatkozik meg: a világító sámánmaszkok, a vetített diafilmre hajazó háttér az Újpesti Parlamenttel és a cigánykereket tartalmazó nemzeti színű zászlóval, a roma Jézust dicsőítő, Devla-hívő papok dala, a cigány-zsidó „Slamó bácsi” (Enyedi Éva), a MACIZSIHISZ képviselőjének egész megjelenése karikatúraszerűen elnagyolva, de nagyon ötletesen jelzik azt a „Rátóti Zoltán Színházi Arénát” is megtöltő kulturális katyvaszt, amit ez a kulturálatlan, csak a hatalomban hívő rendszer megalkotott magának. A keretek a roma tradíciókra hajaznak, de itt semmilyen hagyomány nincs tiszteletben tartva, minden csak díszes máz a hatalom nyers akarása felett.

Vérvörös Törtfehér Méregzöld

Ez a politikai karikatúra azonban önmagában kevés lenne, ezért kell az Oidipusz király dramaturgiai alapja, melyet megkavar kicsit az előadás – itt a valaha kitett (azaz holtnak hazudott, de Hollandiába küldött) gyermek, a tudtán kívül gyilkos és vérfertőző egy nő, Chiara, a nyomozó pedig a Chiarába szerelmes férj és országvezető, igazából Chiara apja, Leonárdó. Ezen szerep- és nemcsere ellenére ez a szál működik, hiszen csakis a kormányzó elnök úrnak van egy ilyen országban hatalma arra, hogy kicsikarja a kényszerű vallomásokat az évtizedekkel korábbi esetről, azaz Szvetlána, az előző feleség haláláról. Leonárdó megszállott nyomozásában válik politikai karikatúra-figura helyett drámai karakterré, szenvedélyes sirámai a halottnak (és fiúnak) hitt első gyermek elvesztése miatt, őrjöngő, de meg nem álló nyomozása emberi vonásokkal ruházza fel – a többiekkel szemben, akik többnyire kétdimenziós alakok maradnak mindvégig. És valahol itt van a koncepcióban rejlő ellentmondás: a vicces, de húsbavágó disztópia és az oidipuszi emberi történet mintha ütné egymást. Az előadás során nem vesszük ezt feltétlen észre, mert sodornak az aktualitásban gyökerező poénok és utalások, a Nemzeti Dikh TV-ben lezajló sajtótájékoztatótól a SZACIDESZ (Szabad Cigányok Demokratikus Szövetsége) uralkodásának ünnepléséig.

Pedig nagyon szépen simulnak egybe a sokszor szó szerint megidézett szophoklészi mondatok a modern szöveggel („tudok valamit, amit jobb lenne nem tudnom”), de valahogy az előadás statikus és eldöntetlen marad. Mintha nem tudna választani, hol teremtse meg a drámai mélységet a karikatúrához: a zsidó és roma kultúra csak túlzásaiban, felületesen jelenik meg, a rasszizmus problémája egy-egy poénban merül ki, épp ezért a lezárás is inkább hangulati, mint tartalmi. A magyar Himnusz átírása az „új időkre” érzelmileg-parodisztikusan hatásosan zárja le az előadást, de az emberi tényező nemigen marad meg a nézőben. Mindenesetre a politikai figyelmeztető bohózat miatt ma, itt, Magyarországon érdemes megnézni ezt az előadást. Batsányi János szavait használva: vigyázó szemetek Újpestre vessétek!

Vérvörös Törtfehér Méregzöld

Pintér Béla: Vérvörös Törtfehér Méregzöld
Szophoklész Oidipusz király című drámája nyomán
SZEREPLŐK
Köteles Lábán Leonárdó: Pintér Béla
Lábán Köteles Chiara: Roszik Hella
Jónás János: Adorjáni Bálint
Terézi Asztrid: Takács Géza
dr. Kalányos Anna: Fodor Annamária
dr. Slamovits Szilárd: Enyedi Éva
Krasnyánszki Rafael: Jankovics Péter
Mága Zinedin: Szabó Zoltán
Sztojka Szvetlana: Fodor Annamária
Patrick Mistoklaides: Takács Géza

ZENÉSZEK:
Kéménczy Antal
Kerényi Róbert
ALKOTÓK:
Zenei vezető: Kéménczy Antal
Dramaturg: Enyedi Éva
Jelmez: Benedek Mari
A jelmeztervező munkatársa: Pattantyus Dóra
Maszk: Gergely-Farnos Lilla
Grafika: Bárány Dániel
Díszlet: Tamás Gábor
Hang: Belényesi Zoltán
Fény: Varga Laca
Technikai munkatárs: Berecz Csaba
A rendező munkatársai: Hornyák Dóra, Nagy Krisztina
Produkciós munkatárs: Jékely Anna
Írta és rendezte: Pintér Béla
Újpesti Rendezvénytér
2021. szeptember 6.
Fotó: Mészáros Csaba

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Pikli Natália --

Egykori magyartanár, jelenleg egyetemi oktató, kutató, örök szerelemben a színházzal - akit a színház és színházcsinálás füstje egyszer megcsapott kamaszként... Most épp a Magyar Shakespeare Bizottság elnöke is.


További írások a rovatból

színház

Ön most Budapestet hallgatja Ön most Budapestet hallgatja
A Jurányi Ház Színház a város kísérleti előadás-sorozatáról
színház

A Desiré Fesztiválról – Szabadka, harmadik nap A Desiré Fesztiválról – Szabadka, harmadik nap
Desiré Central Station 2021 – The History and You
színház

Szerzői utasításon innen és túl Szerzői utasításon innen és túl
Beckett Zsótér Sándor rendezésében a Szkénében
színház

A nagyváradi Tündér Lala A nagyváradi Tündér Lala
Zenés mesejáték felnőtteknek vagy gyerekeknek

Más művészeti ágakról

irodalom

Az élőlény mozog és lélegzik Az élőlény mozog és lélegzik
Tóth Kinga és Ladik Katalin beszélgetése és hangköltészeti előadása a Ms. Columbo Live! sorozat keretében
gyerek

Csodás anyagok birtokában vagyunk Csodás anyagok birtokában vagyunk
Interjú Boldizsár Ildikóval, a Mese című folyóirat megalapításáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés