bezár
 

art&design

2011. 04. 23.
Acélgyűrűk és hetekig formálódó, tüzes képek
PortfolioPoint – 2011. április 21.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Acélgyűrűk és hetekig formálódó, tüzes képek A Fise galériában különös párosítás tanúi lehettünk: Menyhárt Richárd ötvösművész acélból készült, nemesen egyszerű ékszereit Gunics Dóra Falanszter című fotósorozata előtti térben állították ki. A Prestige galériában Klimó Károly „tüzes” képeiről, és magáról az alkotási, illetve befogadási folyamatról hallhattunk igen érdekes tárlatvezetést. A Tűzraktérben Kiskörút című koktéllal, a Szimpla kávézóban hátrányos helyzetű kutyaszerelemmel találkozhattunk.
Hogyan válik egy acélgyűrű műalkotássá és mi köze lehet a Falanszter című fotósorozatnak a középkori oltárképekhez? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaptunk a Fise galéria kiállításmegnyitóján.
Fise galéria
Menyhárt Richárd acélból készítette az itt kiállított ékszereket. Nem véletlenül választotta ezt az anyagot: az arany és az ezüst tovább alakítható, az acél végleges. Konkrét használati tárgyak ezek, ugyanakkor „titkok” hordozói is, csak az viselheti őket, aki elbírja ennek a megváltoztathatatlanságnak a súlyát. Az egymással társított gyűrűk, illetve láncok formáját a letisztultság jellemzi, nem „magyarázzák” önmagukat, ezért nekünk kell őket kibontani, rejtőzködésük mögé nézni. Gunics Dóra hétköznapi helyzeteket fotózott, majd alakította őket újjá, amikor a Falanszter című képsorozatát készítette. A fotókon lényegtelenné teszi az előtér és a háttér fogalmát, az ábrázolt témát pedig tükrözi. Felkapom a fejem, mikor „falanszterei” és a középkori oltárképek közti hasonlóságról esik szó: egyik sem „követeli” a vele való azonosulást, de ha a néző úgy akarja, ő maga szól az alkotásról.
Menyhért Richárd ötvösművész ékszerei
A Falk Miksa utcai Prestige galériában, ahol Pollacsek Kálmán tulajdonos, festőművész vezetett minket végig Klimó Károly Pillantás című kiállításán, mintha épp ez utóbbi gondolatot folytatta volna. Az idő itt senkit sem szorított, mert a tárlatot már korábban megnyitották, így hát én is szívesen merültem el Pollacsek úr a képekről és magáról az alkotási-, illetve befogadási folyamatról tartott előadásába, még akkor is, ha emiatt sajnos több más programról is lemaradtam. A Klimó Károllyal együtt induló művészek egyet értettek abban, hogy az érzetek ábrázolása vezet el egy magasabb szintű megítéléshez, de hogy ehhez ki milyen technikát választ, az egy művészi döntés eredménye kellett, hogy legyen.
Klimó Károly képe
A már befutott, és az idősebb festőgenerációhoz tartozó Klimó emocionális festő (nem a geometrikus formákat részesíti előnyben), ugyanakkor nem akar konkrét lenni. Festményeit szemlélve – jó esetben – a néző lelkében harc indul el, hasonló ahhoz a folyamathoz is, ami magában az alkotóban megy végbe: Klimó imádja, ha a festés eltéríti őt az eredeti koncepciótól, nagy szerepet tulajdonít a véletlennek. Képein végigsimíthattuk az ujjainkat: a művész több réteg festéket vitt fel mindegyikre, hisz a földszerű anyagok szerelmese. Kiállításának azért adta a Pillantás címet, mert azt a momentumot akarta kihangsúlyozni, amikor az ember prekoncepció nélkül, „tisztán” néz, s a tartalmak csak később nyílnak meg számára. A bordó szín vált meghatározóvá a tárlat képein, hisz Klimó „a tűzzel játszik”, de legalább ugyanilyen jelentősége lesz az „ellenpontnak”, a szürkének is, ami többek között a füstöt hivatott szimbolizálni.
Klimó Károly kiállításának megnyitója
Ha már a tűznél tartunk, akkor itt érdemes megemlíteni a Tűzrakteret, ahol a koktélok papírból voltak, a bor viszont szőlőből. Kovács Lehel illusztrátor különös nevű koktélképei lógtak a falon: Fehér sárkány, Kiskörút, Magyarholland, Mindenahelyénvan. Aki kíváncsi arra, miből készülnek a furcsa italok, látogasson el a Tűzraktérbe, hisz a nevek mellett az összetevők felsorolását is megtaláljuk. Bár, ember legyen a talpán, aki a sok áthúzás között eligazodik rajtuk.
Koktélok a Tűzraktérben
A Szimpla kávézóban és a Szimpla kertben duplán zajlott az élet: egyrészt a szokásos pörgés, tumultus, bábeli nyelvzavar, másrészt egy-egy kiállítás árnyalta e helyek hangulatát, finoman, alig észrevehetően. A ma esti mesét a kávézóban Kreif Zsuzsanna illusztráció és animáció között mozgó alkotásai szolgáltatták: egy brokkolival felhőbe emelkedő lánnyal, illetve egy hátrányos helyzetű kutyaszerelemmel ringathattuk volna álomba magunkat.
Kreif Zuszanna képe
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Kovács Rita --


További írások a rovatból

art&design

A gyűjtő mint művész? A gyűjtő mint művész?
A Mai Manó Ház Erik Kessels több élete című kiállításáról
art&design

Éhesen alszik a tranzitzóna Éhesen alszik a tranzitzóna
Az emlékezés installációja Waldsee-ben (A 2B Galéria Waldsee 1944 című kiállításáról)
art&design

Ismeretlen ismerősök Ismeretlen ismerősök
Minden múlt a múltam. #huszadikszázad #privátfotó #Fortepan a Magyar Nemzeti Galériában
art&design

A glóbusz kibillentése A glóbusz kibillentése
The Great Globe - Csoportos kiállítás az aqb Project Space-ben

Más művészeti ágakról

Háttérbeszélgetés Balog Józseffel a Thealter nemzetközi színházi fesztivál indulásáról és működéséről, kapcsolatrendszerekről, a fiatalok lehetőségeiről
irodalom

Történelemleckék és egyéb történetek Történelemleckék és egyéb történetek
Margó 2019 – Szécsi Noémi: Lányok és asszonyok aranykönyve, Nádas Péter: Leni sír, Bödőcs Tibor: Meg se kínáltak és Kukorelly Endre: CéCéCéPé
Majoros Nóra válaszai a prae.hu körkérdésére
Beszámoló a 16. Cinefest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés