bezár
 

art&design

2009. 05. 30.
Kiállítás a százötven éves szegedi fotógráfia kezdeteiről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A százötven éves szegedi fotográfia kezdeteit bemutató kiállítás nyílt pénteken a Móra Ferenc Múzeum helytörténeti kiállítóhelyén, a Fekete házban.
A tárlat 1859-től az utolsó békeévig, 1913-ig mutatja be a szegedi fotográfia történetét és azt a hatalmas változást, ami ebben a bő ötven évben végbement a városban - mondta Fári Irén muzeológus.
    
Az első szegedi fotográfus Debrecenyi Ignác volt, az első hivatalos műterem kialakítása pedig Rorbach Antal gyógyszerész nevéhez fűződik, ami nem is véletlen, hiszen a fényképek elkészítése ekkoriban még komoly vegyészeti tudást igényelt. Rorbach Antal többek között egy nagyszabású fotósorozatot készített a szegedi vasúti híd építéséről, és munkájával akkora sikert aratott, hogy később számos európai hídépítés képi dokumentálására kapott felkérést.
    
A szeptember 20-ig látható kiállítás a műtermek alapítása szerint kronologikusan követi végig a szegedi fényképészet fejlődését. A fél évszázad során a Tisza-parti városban összesen 45 fotószalon működött, ezek jelentős része napfényműterem volt, ahol részben az üvegből készített fal és tető segítségével természetes fény biztosította a megvilágítást.
    
Kezdetben a fényképezkedés ünnepi esemény volt, amelyet kevesen engedhettek meg maguknak, a technika terjedésével azonban egyre szélesebb társadalmi rétegeknek vált elérhetővé ez a szolgáltatás. Fordulópontot a századforduló és a fényképes igazolványok megjelenése hozta, amikor már a hétköznapok része lett a fotográfia.
    
A fotósok nem csupán műtermeikben - ahol a portrék készültek - dolgoztak, hanem megörökítették a város nagy jelentőségű eseményeit is. Láthatók a kiállításon az 1879-es nagy árvíz pusztítását és az azt követő újjáépítést dokumentáló fotók, a szegedi vár bontásának képes krónikája, a Dóm helyén állt Szent Dömötör templomról készült fényképek, csakúgy, mint az első szegedi automobil 1904-es megjelenését ábrázoló képek.

nyomtat

További írások a rovatból

art&design

Ellenállás, forradalom, bűnösök és áldozatok Ellenállás, forradalom, bűnösök és áldozatok
Kockázati tényezők. Az ellenzékiség öröksége az egykori szocialista országokban - kiállítás a FUGA-ban
art&design

Felület, tér és tömeg határán Felület, tér és tömeg határán
Oláh Norbert Tűzfalak című kiállításáról a Kahan Art Space-ben
art&design

Isten képmására Isten képmására
Kibékülés - Időszaki kiállítás a Pannonhalmi Főapátság Monostori Kiállítóterében
art&design

Budapest, túl Budapesten Budapest, túl Budapesten
Az Itt van a város, vagyunk lakói című kiállításról

Más művészeti ágakról

Dániel András: A nyúlformájú kutya. (Tilos az Á Könyvek, 2018)
Kárpáti Péter: Pájinkás Jánosa az Ódry Színpadon és Szentendrén
irodalom

Közelebb a nyelvhez Közelebb a nyelvhez
FISZ-tábor 4. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés