bezár
 

zene

2008. 06. 17.
Popsztárok a Kádár-korszakban
MTI
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nincs semmi különös abban, ha egy történész doktori disszertációt ír. Az viszont már érdekes, ha mindezt a Kádár-korszak könnyűzenéjéről írja, és - többek között - Bródy János előtt védi meg. Csatári Bence, a Magyar Távirati Iroda újságírója erre vállalkozott. Az eredmény: summa cum laude.

prae.hu

 - Történészként zenéhez nyúlt, ráadásként a hatvanas évekéhez. Akkor még nem is élt!

- Nemcsak a hatvanas évekről írtam, hanem a Kádár-rendszerről, 1989-ig, noha az utolsó néhány év kevés hangsúlyt kapott. A disszertáció megvédése tíz éves kutatómunka eredménye. A zene szeretete mindig is bennem volt, általános iskolás koromban zongorázni tanultam, a gimiben pedig alapítottunk egy zenekart Extázis néven, ahol doboltam. A tíz évvel idősebb bátyám tudott mesélni az ősidőkről, ő átélhette, amikor rendőri gumibotokkal egyengették a koncertekre látogató közönséget. A levéltári kutatások mellett természetesen leültem zenészekkel beszélgetni, de az általuk írt könyvek is segítettek, annak ellenére, hogy nem tekinthetők történészi munkának. Ám belőlük tudtam meg például, hogy a Tátrai Band zeneanyaga az első magánkiadású lemez Magyarországon, 1986-ban adták ki. A rock and roll korszak nemzedékéhez tartozó szüleim is sok élményanyaggal szolgáltak - foglalja össze az előzményeket Csatári Bence.

- Ha a hatvanas évek zenéjéről kérdezzük az embereket, mindenképpen szóba kerül, hogy akkor nehéz idők járták, s egy nevet is fölidéznek: Aczél Györgyét.

- Aczél György szerepe számomra nagyon ellentmondásos. Levéltári adatok alapján a művelődési miniszter első helyettese volt, mikor találkoztam vele, bár tudjuk, hogy a párt központi bizottságának titkáraként irányított. Elsőként az MSZMP 1966-os kongresszusán, majd a párt 1968-as politikai akadémiáján hangzott el tőle először az elhíresült mondás: mi tiltunk, támogatunk és tűrünk. A miniszter helyetteseként lényegében minden fontos dologban ő döntött, tehát helyes a jelző, amikor Aczél-korszakot említünk. Minden apró-cseprő ügy nála landolt. De beszéljünk inkább a zenészekről. Nem mondhatni, hogy anyagilag nagyon jól álltak, persze az átlagpolgárokhoz képest jobb körülmények között éltek, viszont nem fizették túl őket. Nyugat-európai szemmel nézve koldusok voltak. Például Kovács Katiról tudni, hogy amikor kimentek egy nagyobb fesztiválra, a költőpénzükből vásárolt étellel inkább a szállodai szobájukba vonultak, nem akarták, hogy a nyugati pop-sztárok lenézzék, lesajnálják őket. 

Visszatérve Aczélhoz - kutatásaimra hagyatkozom - nem igazán érdekelte, mi történik a könnyűzenei életben. A színházzal, filmmel sokkal inkább foglalkozott. Egyszer Harsányi László, a KISZ KB kulturális osztályának vezetője nyilatkozta, miszerint Aczél kijelentette: "Az ember nem disznó, hogy mindent megegyen". Ezt pedig a könnyűzenére értette. Vannak legendák, miszerint az első Illés kislemezt megtaposta, mondván, hogyan lehet ilyen zenét csinálni. Ezt azonban Bródy János cáfolja - teszi hozzá a történész-újságíró. 

- Szörényi, Bródy, Koncz Zsuzsa, Kovács Kati, Zalatnay. Illés, Metró, Omega. A hatvanas-hetvenes évek zenei világának meghatározó alakjai. Voltak közöttük, akik a zenét többnek szánták egyszerű szórakoztatásnál...

- Az Illés együttes és Koncz Zsuzsa. Ők foglalkoztak szövegeikben legkeményebben - legalábbis amennyire lehetett - a politikával, őket érte a legtöbb támadás, de azért például az Omegának is bőven jutott a támadásokból. A Metró vállalta a "jófiúk" szerepét, 1962-ben élő televíziós adásban Zorán és Dusán még a haját is levágatta, mondván, tudnak ők konszolidáltan viselkedni. Kihagytuk többek között a felsorolásból Koós Jánost, pedig ő sem járhatta a sima utat,"csak a zene!" jelszóval. Belekötöttek például abba, hogy Moszkvában elénekelt három angol nyelvű számot, amit leadott a Magyar Rádió is. Aczél rögtön hívatta a koncertet szervező Nemzetközi Koncert Igazgatóság referensét: hogyan képzelik, hogy az imperializmus nyelvén szól a táncdalénekes a szovjet néphez? Végül egy suta indokkal kivédték, miszerint szűk volt a repertoár. Viszont tény, hogy a kevésbé, vagy egyáltalán nem politizálók sokat profitálhattak, a keleti blokk országaiban sokat turnézhattak, koncertezhettek. Itt jegyezném meg, hogy szerintem a zenei élet területén nem Magyarország volt a legvidámabb barakk a szocialista országok között. Igaz az aczéli "három T" politikája sok mindent megengedett a zenészeknek, de voltak országok, melyek előttünk jártak. Nálunk nem tartottak például nemzetközi zenei táncdalfesztiválokat, ellentétben az akkori KGST-országok többségével (Split, Brassó, Sopot). Talán a vezetés nem tartotta fontosnak, de szerepet játszhatott benne Aczélnak a könnyűzenét lekezelő magatartása. Voltak olyan koncertek, amikor háromszáz nézőre ugyanannyi rendőr jutott, egyszerűen nem mehetett be több ember, mert a hatalom úgy vélte, hogy botrány lehet. Ezeken a dolgokon ma mosolygunk, de akkor iszonyú érzés lehetett zenésznek, rajongónak egyaránt.

- Befejezésül összegezné a magyarországi könnyűzene és a kulturális élet egyéb területe közti kapcsolatot a Kádár-korszakban?

- Bródytól tudom, hogy sokat tudtak profitálni a filmesekkel történő együttműködés révén. A film területén nagyobb szabadságot éreztek. Ha a Film Főigazgatóságtól megkapták az engedélyt egy film elkészítésére a párt tudományos közoktatási és közművelődési osztályának (TKKO) jóváhagyásával, akkor jóformán szabad kezük volt. Jól mutatja a TKKO döntéseinek súlyát, hogy Illésék Jelbeszéd című lemezét is ők tiltották be, miután a Rádiótól felhívták őket, hogy az több olyan részt tartalmaz, ami alkalmas izgatásra, kommunizmus elleni lázításra.

nyomtat

További írások a rovatból

A Tame Impala legkevésbé inspirált albuma
Zeneszerzés az érzékek és a technológia határán
Danczi Csaba László emlékére

Más művészeti ágakról

gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés