bezár
 

zene

2011. 06. 14.
Liszt-év - kiállítás a Rákóczi-indulóról az OSzK zeneműtárában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Karácsonyig láthatók az Országos Széchényi Könyvtár zeneműtárának folyosóján és olvasótermében a Rákóczi-indulóhoz kapcsolódó érdekes dokumentumok.

prae.hu

A kedd délelőtti megnyitón Mikusi Balázs zenetörténész, a zeneműtár vezetője úgy fogalmazott, hogy a 19. század egyik szimbolikus nemzeti dallama, a Rákóczi-induló történetét tekinti át a kamarakiállítás.

Az anyag a Rákóczi-szabadságharc 300 éves (1711), illetve Liszt Ferenc születésének 200 éves évfordulójához kapcsolódva mutatja be a Rákóczi-induló históriájának fontosabb állomásait.

A látogatók megtudhatják, hogy mi kapcsolja éppen Rákóczi nevéhez ezt az indulót. A dallam a szabadságharc előtt keletkezett, majd a "Hej Rákóczi, Bercsényi, Bezerédi! Magyar vitézek nemes vezéri!" kezdetű verset húzták rá. Az érzékeny fülű hallgató a Rákóczi-nóta címen ismert melódiából kihallja, hogy belőle keletkezett a későbbi dinamikusabb - mars - ritmusú és díszítettebb, ismétlésekkel gazdagított induló.

Kit tekinthetünk a dallam szerzőjének? - ez a kérdés szinte három évszázada foglalkoztatja a zenetörténetet. Az első szakértő lejegyző biztos: Scholl Miklós német-cseh katonai karmester, aki az Esterházy Miklós alapította magyar ezred zenekarának karmestere volt. Az 1800-as évek elején sokat hallgatta Bihari János virtuóz prímás játékát, így ismerkedett meg a dallammal.

Bihari a régi nótából indulót szerkesztett, Scholl leírta és meghangszerelte. Ezt hallhatta Liszt, aki külföldi utazásai után 1839-ben tért vissza először Pest-Budára, 1840-ben pedig koncertet adott a pesti Magyar Színházban, ott adta elő saját zongoraverzióját, amelyet hatalmas siker fogadott, az est végén vette át a drágakövekkel ékesített díszkardját.

Liszt szerette volna nyomtatásban megjelentetni a darabot, bécsi kiadójával meg is állapodott, ám figyelmeztették, hogy az osztrák cenzúra szigorúsága miatt a kiadás lehetetlen. Ezért kellett Liszt Ferenc első Rákóczi-feldolgozásának Erkel Ferenc lejegyzésében megjelennie, a magyar cenzúra ugyanis lazább volt - jegyezte meg Mikusi Balázs.

Nem sokkal ezután Hector Berlioz is Pestre érkezett, és a Faust elkárhozása című művéhez komponálta meg saját Rákóczi-indulóját, amely máig a legismertebb változat. Olyannyira - fűzte hozzá a zenetörténész -, hogy a népdal és népszokás gyűjtések során kiderült, a falusi lakodalmakon játszó bandák is a lagzik végén e verzió alapján szinte kötelező számként játszották el.

Berlioz nevezetes hangszerelésének eredeti partitúrája az Erkel-hagyaték első részével került az Országos Széchényi Könyvtár gyűjteményébe és látható a kamrakiállításon. Kiállították még a hangszeres indulódallamra utólag "ráhúzott" hét különféle szöveget, amelyek híven tükrözik a politikai helyzet mindenkori változásait is.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
Zeneszerzés az érzékek és a technológia határán
Michael Haydn és Antonio Salieri Requiemje a Müpában
Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés