art&design
2013. 05. 22.
Amerikai kortárs kiállítás a szentendrei skanzenben
Trevor Amery amerikai kortárs képzőművész alkotásai láthatók csütörtöktől a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum bogyoszlói lakóházának tisztaszobájában.
A fiatal művész Szabvány, praktikum, flanc című önálló szoborkiállítása a magyarországi ittléte alatt született alkotásokból született, és egy amerikai kortárs szemszögéből láttatja a magyar paraszti tisztaszobát.
A Fulbright-ösztöndíjjal nyolc hónapon át Magyarországon tanuló és alkotó Trevor Amery kutatásai középpontjában a paraszti tisztaszoba állt, s a kiállításban megjelenő alkotásait a falusi életben különleges szerepet betöltő tér ihlette. A hagyományos paraszti enteriőrben a szobrok különleges jelentést kapnak, az autentikus környezetben a modern műtárgyak gondolkodásra késztetik a szemlélődőt.
Ilyen például az a fekete festett gipsz párna szobor, amely formájában az egykor a tisztaszobában mennyezetig tornyozott, a család gazdagságát jelző díszpárnák sokaságára emlékeztet, a festési technika és a stílus ugyanakkor az Amerikában népszerű autófestési technika.
Az „autobody” a jelenre is utal, ahol az autó mint státuszszimbólum az újgazdagságra asszociál - mondta el az MTI-nek Sári Zsolt, a skanzen tudományos igazgatója
A kiállított szobrok párbeszédre késztetnek épített környezetünkkel és mindennapi életünkkel kapcsolatban, kérdéseket vetnek fel a praktikum szerepét, a hasznosság és a luxus viszonyát illetően, és megmutatják a kérkedésből fakadó abszurditást.
Amery szerint egy mindennapi tárgy újraértelmezése alternatív lehetőséget jelent a közvetlen környezetünk formálásában - jellemezte a fiatal amerikai művész célját Sári Zsolt.
A magyar népi kultúrából merítő, társadalmi kérdések iránt érzékeny kortárs kiállítás szeptember végéig látható a szentendrei skanzenben.
A Fulbright-ösztöndíjjal nyolc hónapon át Magyarországon tanuló és alkotó Trevor Amery kutatásai középpontjában a paraszti tisztaszoba állt, s a kiállításban megjelenő alkotásait a falusi életben különleges szerepet betöltő tér ihlette. A hagyományos paraszti enteriőrben a szobrok különleges jelentést kapnak, az autentikus környezetben a modern műtárgyak gondolkodásra késztetik a szemlélődőt.
Ilyen például az a fekete festett gipsz párna szobor, amely formájában az egykor a tisztaszobában mennyezetig tornyozott, a család gazdagságát jelző díszpárnák sokaságára emlékeztet, a festési technika és a stílus ugyanakkor az Amerikában népszerű autófestési technika.
Az „autobody” a jelenre is utal, ahol az autó mint státuszszimbólum az újgazdagságra asszociál - mondta el az MTI-nek Sári Zsolt, a skanzen tudományos igazgatója
A kiállított szobrok párbeszédre késztetnek épített környezetünkkel és mindennapi életünkkel kapcsolatban, kérdéseket vetnek fel a praktikum szerepét, a hasznosság és a luxus viszonyát illetően, és megmutatják a kérkedésből fakadó abszurditást.
Amery szerint egy mindennapi tárgy újraértelmezése alternatív lehetőséget jelent a közvetlen környezetünk formálásában - jellemezte a fiatal amerikai művész célját Sári Zsolt.
A magyar népi kultúrából merítő, társadalmi kérdések iránt érzékeny kortárs kiállítás szeptember végéig látható a szentendrei skanzenben.
További írások a rovatból
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde