bezár
 

irodalom

2017. 11. 30.
Kertész Imréről rendezett konferenciát az MMA
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kertész Imre (1929-2016) irodalmi Nobel-díjas magyar író, a Magyar Szent István Rend birtokosa életművéről rendezett tudományos ülést Mentés másként címmel a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete és a Kertész Imre Intézet csütörtökön Budapesten.

A rendezvény célja hozzájárulni annak tisztázásához, hogy milyen szerepet tölt be a Kertész-életmű a mai magyar szakmai és közgondolkodásban - mondta az MTI-nek Kocsis Miklós, az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet vezetője. Hozzáfűzte: az nem kérdés, hogy egy irodalmi Nobel-díjas alkotónak van helye a mai irodalmi közbeszédben, de hogy pontosan mi a helye, hová kell pozícionálni Kertész Imre teljesítményét, még nyitott kérdés.
    

prae.hu

A közbeszédben Kertész Imrét sokszor egykönyves szerzőként tartják számon, ez az életmű ismeretében mindenképpen téves kép - emelte ki Kocsis Miklós, aki elmondta azt is: a csütörtöki szűk körű szimpózium, amelyen az életmű értő ismerői vitatják meg nézeteiket, előkészítése egy 2018-ra tervezett, nagyszabású és nyilvános Kertész Imre-konferenciának. A Hild-villában rendezett tudományos ülést egyébként a szervezők rögzítik és a felvétel a nagyközönség számára is elérhető lesz.
    

Hafner Zoltán irodalomtörténész, a Kertész Imre Intézet vezetője az MTI-nek hangsúlyozta: az elmúlt 15 évben egyetlen konferenciát sem szerveztek Magyarországon a nemzetközi színtéren is ünnepelt íróról. A csütörtöki ülés célja felmérni a lehetséges kutatási irányokat, olyan előadók - Németh Tamás, Horváth Péter, Soltész Márton, Molnár Sára és Sturm László irodalomtörténészek - bevonásával, akikről maga Kertész Imre is elismeréssel nyilatkozott.
    

"Rengeteg dolgot nem vagy csak félig tudunk a kertészi életműről és számomra külön is fontos, hogy ne csak a regények, hanem a más műfajban született művek is kellő figyelmet kapjanak" - fogalmazott a számos díjjal kitüntetett író egykori szerkesztője.
    

Hafner Zoltán kiemelte: az, hogy Kertész Imre sokrétű, komplex és ugyanakkor nagyon is koherens életművét gyakran csupán a Sorstalansággal azonosítják, azon leegyszerűsítő, téves állításból fakad, amely szerint az író a később filmre is adaptált regényéért kapott volna irodalmi Nobel-díjat. Ezzel szemben a valóság az, hogy az irodalmi Nobel-díjjal nem egy-egy alkotást, hanem életműveket szoktak elismerni és a díj indoklásában sem hangsúlyozták különösebben a Sorstalanságot.
    

Hafner Zoltán úgy vélte: az író sokszor csak a Nobel-díj miatti illendőségből szerepel az irodalmi kánonban, hiányzik az életművéről alkotott minimális szakmai konszenzus, az pedig kevés, hogy kötelező olvasmánnyá tették a Sorstalanságot, amitől egyébként maga a szerző meg is rémült. Ettől függetlenül Kertész Imre műveit ma sem ismerik nagyon Magyarországon.
    

"Ha nincs a Nobel-díj, nem is tudnánk már Kertész Imréről, holott valóban egy európai rangú életműről van szó" - mondta Hafner Zoltán. Kitért arra is: a szerző eddig kiadatlan műveinek sajtó alá rendezése és megjelentetése mellett a Kertész Imre Intézet a jövő év folyamán fordítói és kutatói ösztöndíjakat tervez meghirdetni. Emellett az intézet céljaira megvásárolt Benczúr utca 46. szám alatti villaépületben állandó és időszaki kiállítások is várni fogják a közönséget a felújítást követően.
    

A 2016-ban Kertész Magdával, az író azóta elhunyt özvegyével kötött megállapodás értelmében a Kertész Imre Intézetet életre hívó Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásért Közalapítvány lett a szerző máshol el nem helyezett hagyatékának felhasználója és gondozója, valamint írói emlékének ápolója. Ugyanakkor a szerző kéziratainak jelentős részét a Berlini Művészeti Akadémián létrehozott archívumban őrzik.
    

Hafner Zoltán felidézte: Kertész Imre évtizedeken át feleslegesnek érezte saját életművét a hazai szellemi életben és a 90-es évek végén, a "Valaki más. A változás krónikája" című könyve fogadtatását látva végleg kiábrándult abból a humán értelmiségi elitből, amely meghatározó szerepet kapott az akkori médiában. Akkor döntött úgy, hogy élve a lehetőséggel a Berlini Művészeti Akadémián helyezi letétbe hagyatékát. Ugyanakkor több mint tíz év telt el addig, amíg 2011 májusában adásvételi szerződés jött létre a német intézmény és Kertész Imre között arról, hogy a hagyaték mely részét fogják Berlinben őrizni.
    

A magyar közgyűjteményeknek ebben a több mint tíz évben lehetősége lett volna megkeresni Kertész Imrét, aki ingyen odaadta volna a hagyatékát. Nem kellett senkinek - fűzte hozzá. Kiemelte azt is: Kertész Imre nem volt megosztó személyiség, egyszerűen a magyarországi szellemi környezet - amely most a Kertész Imre Intézettel kapcsolatos szakmai kérdéseket is politikai kontextusba erőlteti - volt olyan, amiben nem tudott természetes módon mozogni.
    

Hafner Zoltán szerint Kertész Imre három évvel ezelőtt egyezett bele abba, hogy életművét intézményi kereten belül gondozhassák halála után. A konkrét működési feltételek véglegesítése 2016 tavaszán történt meg, ennek értelmében kezdte meg működését 2017 januárjában a Kertész Imre Intézet.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Nagy László és Weöres Sándor egy-egy versének kapcsolatáról
Tudósítás az ELTE Tolnai-emléknapjáról - első rész
Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása
Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról

Más művészeti ágakról

Danczi Csaba László emlékére
színház

Székely Csaba Az igazság gyertyái című drámája a Budaörsi Latinovits Színházban, Alföldi Róbert rendezésében
Laura Piani: Jane Austen tette tönkre az életemet


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés