art&design
2009. 05. 06.
Chagall-kiállítás nyílik Esztergomban
Marc Chagall százhúsz fekete-fehér, illetve színes litográfiájából nyílik kiállítás csütörtökön Esztergomban, az Északi Kanonoksor Nagytermében, a Bazilika szomszédságában.
A közönség elé kerülő művek háromnegyed része bibliai illusztráció, kisebb hányada az orosz származású festő egyik kedvenc témájának, a cirkusz világának többféle feldolgozását ábrázolja - tájékoztatta Takács István, az esztergomi önkormányzat sajtófelelőse a sajtót.
Felidézte, hogy a huszadik század francia művészetének egyik legjelentősebb kiadója és műkereskedője, Ambroise Vollard 1931-ben Palesztinába küldte Chagallt, hogy felkutathassa a bibliai tájakat, amelyeket a festő korábban csak olvasmányaiból és képzeletéből ismert. Az Esztergomban bemutatott litográfiák az 1956 és 1960 közötti időszakból valók, a művésznek abból az alkotói korszakából, amelyet a színes litográfiának szentelt.
Mint írta, a május 7-től július 15-ig látható Chagall-kiállítás anyaga Esztergom német testvérvárosából, Bambergből érkezett. Az összeállítást bemutatták már többek között az Egyesült Államokban, a párizsi Louvre-ban és a tokiói Nemzeti Galériában.
Marc Chagall (1887-1985) az oroszországi Vityebszkben született, tanulmányait is itt kezdte egy helyi festőnél, majd Szentpéterváron képezte magát. 1910-ben egy gazdag mecénás jóvoltából Párizsba utazott, ahol kapcsolatba került kora híres festőivel, íróival. 1914-ben Berlinben nyílt meg első saját tárlata. Szülővárosába visszatérve 1915-ben megnősült, majd 1919-ben Moszkvába költözött, ahol az Állami Zsidó Színház falfestményeit, függönyeit festette meg. 1922-ben végleg visszatért Párizsba, ahol megkapta a francia állampolgárságot. A második világháború alatt és után Spanyolországban, Portugáliában majd az Egyesült Államokban élt, ahol színpadi díszleteket, jelmezeket tervezett.
André Malraux megrendelésére elkészítette a párizsi Opera mennyezeti falfestményét. Színes üvegablakokat tervezett többek között a reims-i, a metzi és chichesteri katedrális, a jeruzsálemi Hadassa kórház zsinagógája, a New York-i ENSZ-székház, a zürichi Fraumünster-templom számára. 1978-ban megkapta a Francia Becsületrend Nagy Keresztjét.
Művészetét általában három szakaszra bontják. Az első az 1907-10 közötti korszak, amelyben tematikáját sötét színekkel, hagyományos eszközökkel jelenítette meg. 1911-től a kubista tér-architektúra és a modern színelmélet szabályai szerint ábrázolt. Az 1930-as évektől pedig jelképei (szárnyas óra, gyertyatartó, szerelmespár, kecske, hal) minden formai kötöttség nélküli szabadsággal, ugyanakkor lelki viharokkal telve kerültek a képeire.
Felidézte, hogy a huszadik század francia művészetének egyik legjelentősebb kiadója és műkereskedője, Ambroise Vollard 1931-ben Palesztinába küldte Chagallt, hogy felkutathassa a bibliai tájakat, amelyeket a festő korábban csak olvasmányaiból és képzeletéből ismert. Az Esztergomban bemutatott litográfiák az 1956 és 1960 közötti időszakból valók, a művésznek abból az alkotói korszakából, amelyet a színes litográfiának szentelt.
Mint írta, a május 7-től július 15-ig látható Chagall-kiállítás anyaga Esztergom német testvérvárosából, Bambergből érkezett. Az összeállítást bemutatták már többek között az Egyesült Államokban, a párizsi Louvre-ban és a tokiói Nemzeti Galériában.
Marc Chagall (1887-1985) az oroszországi Vityebszkben született, tanulmányait is itt kezdte egy helyi festőnél, majd Szentpéterváron képezte magát. 1910-ben egy gazdag mecénás jóvoltából Párizsba utazott, ahol kapcsolatba került kora híres festőivel, íróival. 1914-ben Berlinben nyílt meg első saját tárlata. Szülővárosába visszatérve 1915-ben megnősült, majd 1919-ben Moszkvába költözött, ahol az Állami Zsidó Színház falfestményeit, függönyeit festette meg. 1922-ben végleg visszatért Párizsba, ahol megkapta a francia állampolgárságot. A második világháború alatt és után Spanyolországban, Portugáliában majd az Egyesült Államokban élt, ahol színpadi díszleteket, jelmezeket tervezett.
André Malraux megrendelésére elkészítette a párizsi Opera mennyezeti falfestményét. Színes üvegablakokat tervezett többek között a reims-i, a metzi és chichesteri katedrális, a jeruzsálemi Hadassa kórház zsinagógája, a New York-i ENSZ-székház, a zürichi Fraumünster-templom számára. 1978-ban megkapta a Francia Becsületrend Nagy Keresztjét.
Művészetét általában három szakaszra bontják. Az első az 1907-10 közötti korszak, amelyben tematikáját sötét színekkel, hagyományos eszközökkel jelenítette meg. 1911-től a kubista tér-architektúra és a modern színelmélet szabályai szerint ábrázolt. Az 1930-as évektől pedig jelképei (szárnyas óra, gyertyatartó, szerelmespár, kecske, hal) minden formai kötöttség nélküli szabadsággal, ugyanakkor lelki viharokkal telve kerültek a képeire.
További írások a rovatból
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben