art&design
2009. 05. 30.
Pécsett látható Janus Pannonius igazi arca
Megérkezett Pécsre és jövő hét péntektől látható Janus Pannonius (1434-1472) fejszobra, melyet szakemberek a legmodernebb arcrekonstrukciós eljárásokkal készítettek el a humanista költő koponyájának másolata alapján.
Nagy Erzsébet, a Baranya Megyei Múzeumok Igazgatóságának régészeti osztályvezetője tájékoztatta a sajtót, hogy Janus igazi arcát, vagyis leghitelesebb ábrázolását a pécsi Régészeti Múzeumban június 5-re tervezett konferencia, és a költőről szóló kiállítás keretében mutatják be az érdeklődőknek.
Hozzátette: a rendezvényen Janus Pannoniusról, a tavaly októberi pécsi újratemetését követő, a budapesti Természettudományi Múzeumban végzett arcrekonstrukciós munkák részleteiről előadást tart Kárpáti Gábor régész, Kustár Ágnes antropológus, Magyar Lóránt igazságügyi orvos és Szentmártoni Szabó Géza irodalomtörténész.
Fabényi Júlia megyei múzeumigazgató a költő fejszobrának készítése kapcsán korábban azt mondta: Janus Pannonius arca egyik, eddig hitelesnek tartott ábrázolásához sem hasonlít. Úgy fogalmazott, hogy "a korábbi ismeretekkel, feltételezésekkel szemben egy egészen más, rendkívül markáns férfiarc volt az övé".
"Mostantól a tudósok, kutatók dolga lesz, hogy az igazi Janus-arcot összevessék a korábbi ábrázolásokkal, illetve annak alapján keressék a költőt, hátha mégis megörökítette őt valahol egy középkori művész" - fűzte hozzá.
A leírások szerint a humanista költő ült modellt a XV. században Andrea Mantegna olasz festőművész Férfi portré című képéhez és feltehetően Janus Pannoniusról mintázott meg egy padovai freskót is.
Janus Pannonius valószínűleg 1458 nyarán ismerkedett meg Andrea Mantegnával (1426-1506), a kiváló portréfestővel, aki a költő Andrea Mantegna padovai festő dicsérete című versének tanúsága szerint megfestette őt barátjával, Galeotto Marzióval, kettős arcképet készítve róluk. A kép mára elveszett. Emellett a pécsi Dómmúzeumban őriznek egy fiatal apostolt ábrázoló szobrot, amelyet valószínűleg ugyancsak Janus Pannoniusról mintáztak.
Hozzátette: a rendezvényen Janus Pannoniusról, a tavaly októberi pécsi újratemetését követő, a budapesti Természettudományi Múzeumban végzett arcrekonstrukciós munkák részleteiről előadást tart Kárpáti Gábor régész, Kustár Ágnes antropológus, Magyar Lóránt igazságügyi orvos és Szentmártoni Szabó Géza irodalomtörténész.
Fabényi Júlia megyei múzeumigazgató a költő fejszobrának készítése kapcsán korábban azt mondta: Janus Pannonius arca egyik, eddig hitelesnek tartott ábrázolásához sem hasonlít. Úgy fogalmazott, hogy "a korábbi ismeretekkel, feltételezésekkel szemben egy egészen más, rendkívül markáns férfiarc volt az övé".
"Mostantól a tudósok, kutatók dolga lesz, hogy az igazi Janus-arcot összevessék a korábbi ábrázolásokkal, illetve annak alapján keressék a költőt, hátha mégis megörökítette őt valahol egy középkori művész" - fűzte hozzá.
A leírások szerint a humanista költő ült modellt a XV. században Andrea Mantegna olasz festőművész Férfi portré című képéhez és feltehetően Janus Pannoniusról mintázott meg egy padovai freskót is.
Janus Pannonius valószínűleg 1458 nyarán ismerkedett meg Andrea Mantegnával (1426-1506), a kiváló portréfestővel, aki a költő Andrea Mantegna padovai festő dicsérete című versének tanúsága szerint megfestette őt barátjával, Galeotto Marzióval, kettős arcképet készítve róluk. A kép mára elveszett. Emellett a pécsi Dómmúzeumban őriznek egy fiatal apostolt ábrázoló szobrot, amelyet valószínűleg ugyancsak Janus Pannoniusról mintáztak.
További írások a rovatból
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról
Más művészeti ágakról
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben