bezár
 

film

2020. 01. 25.
Arcok, utak, élmények – Hétfőn startol a BIDF
2020. január 27–február 2.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A világ minden pontjáról érkező dokumentumfilmek konkrét tematikai megkötések nélkül, kizárólag a kiemelkedően magas nívó alapján kerülnek válogatásra, a versenyben pedig az egész estés filmek kategóriája mellett külön indulnak a magyar dokuk, valamint a fiatal filmesek a rövid műfajban. Hétfőtől tehát a Cinema City Arénát megtöltik a válogatott, nemzetközi dokumentumfilmek.

A hétfői nyitóesten az Oscar-díjra jelölt Méz – királynő című csodálatos macedón „ökológiai mese” díszbemutatójával kezdődik meg az egy héten át tartó rendezvény, amely minden nap délelőtt 11 órától egészen késő estig sorban vonultatja fel az elmúlt két év legérdekesebb, legfontosabb, legmaradandóbb emberi történeteit. A versenyszekció beszédes nevű alkategóriái pontosan kijelölik a filmek horizontját, középpontban a bűvös harc szóval. Ezeknek a filmeknek tétjük van, elkészültük nem csupán művészi ambícióból, hanem hivatástudatból és mély emberi szolidaritásból fakad, társadalmi üzenetükre pedig egyikünk sem maradhat süket többé: „harc az identitásodért”, „harc a szabadságodért”, „harc az álmaidért”, „harc a gyermekedért”. Ezek a címszavak egyértelműen és bátran ránk – a gyakran csupán arctalan masszaként kezelt közönségre – mutatnak, és határozottan felszólítanak: ismerd meg, éld át és érezd magadénak!

Aurora, a tinisztár

Aurora, a tinisztár

A kínálat rendkívül széles skálán mozog, így aztán lehetetlen, hogy ne találjon mindenki magának olyan alkotást, amely problémafelvetésével igazán hozzá beszélne. A kreatív dokumentumfilmezés minden arcát megmutatja a fesztivál: a vad sebességgel pergő képsorokban bemutatott ifjú norvég popszenzáció története a témához igazodóan videoklip esztétikában fogant (Aurora, a tinisztár), míg a végső stádiumban szenvedő rákos beteg karmester vezette hobbikórus bemutatása szinte szó szerint a kórustagok sorai közül történik (Belépés csak férfiaknak).

Belépés csak férfiaknak

Belépés csak férfiaknak

A BIDF hallatlan nagy érdeme, hogy a fesztiválvetítések mellett az év fennmaradó részében sem engedi el az igényes dokumentumfilmek rajongóinak kezét: a fesztivál egy hete alatt összeverbuválódó közönség egész évben számíthat további vetítésekre Budapesten, a Bem moziban, valamint tizenkét vidéki városban Sárospataktól Szombathelyig.

A rendezvény ugyanakkor kiemelten fontos a hazai doku szakma képviselői számára is, hiszen szakmai rendezvényeiken a kapcsolatépítésre és az iparág különböző szereplőinek egy asztalhoz ültetésére is nagy hangsúlyt fektetnek. Pénteken mutatkozik be a frissen megalakult Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete (MADOKE) a sajtónyilvánosság előtt, a Story Bridge Budapest elnevezésű programon pedig ötletbörzével várják a filmkészítőket, míg a Storyteller’s Eveningen civilek és szakmabeliek egy kötetlen, esti parti keretében ismerkedhetnek egymással.

További információk a fesztivál honlapján.

Borítókép és négyzetes kép a leadben: Méz – királynő​​​​​​​

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, társadalmi témájú esszéket, alapítója a kortárs magyar divatot szemléző Sikk Projekt portálnak, illetve a gasztronómiai és belföldi turisztikai témákkal foglalkozó Kalandjárónak. Érdeklődési területe a feminista kritika, a narratológia és a rituális művészetek.


További írások a rovatból

Egy házasság helyzete (2. évad)
Fazakas Péter: A játszma
Testközelben – Érzékiség az új német filmekben
Interjú Kenyeres Bálinttal a magyar film helyzetéről, a folyamatos alkotás lehetetlenségéről és a szerzői film perifériára szorulásáról

Más művészeti ágakról

art&design

Győri Blanka gondolatai* Joó Irma munkáiról
A Rumini című táncszínházi előadásról
színház

17. Gyulai Shakespeare Fesztivál
Napló a XI. Hajdúböszörményi Írótáborról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés