bezár
 

film

2009. 06. 26.
Scola emlékezik
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Új kópiával került Franciaországban a mozikba Ettore Scola olasz rendező remekműve, az Egy különleges nap (1977), amelyben két szerencsétlen sorsú ember - Sophia Loren és Marcello Mastroianni - találkozik véletlenül egymással 1938 májusában azon a napon, amelyet Mussolini és Hitler római találkozója tett híressé.

prae.hu

"Amikor ezt a filmet forgattuk, már 20 éve ismertem Mastroiannit. Még abból a korból ismertem, amikor forgatókönyveket írtam más rendezőknek, gyakran azokhoz a filmekhez, amelyekben ő játszott. Magáról a forgatásról nincs sok emlékem, mert számomra az csak egy régi terv befejező része volt" - emlékezett vissza a 77 éves rendező a Le Figarónak adott interjúban.
    
A filmet, amelyben Mastroianni egy üldözött homoszexuális férfit, Loren pedig egy fáradt, életunt háziasszonyt alakított, nagyon jól fogadta a kritika, és tetszett a nézőknek is. Aranypálmát nem kapott ugyan Cannes-ban abban az évben, mert azt a Taviani-fivéreknek ítélték oda az Apámuramért.
    
Az Egy különleges nap azonban ma is megállja a helyét.
   
"A film azért maradt élő, mert a magány témája örök. Túlhaladta a fasiszta korszakot. Az ember többé-kevésbé mindig totalitárius rendszerben él, amely megszabja az általános mentalitást. A homoszexuálisokat ma is gyanakvó szemmel nézik. A nő természetesen sokkal szabadabb ma, de jogai még nem egyenlők a férfiéival" - magyarázza Scola.
    
Kiábrándult embernek véli magát, akit azonban mindig megment az a képessége, hogy a drámai szituációk mögött meglátja a komikumot. "Képtelen vagyok kizárólag tragikus dolgokat készíteni. Fáradhatatlanul hajlok a kedvesen mulatságos oldal felé" - vallja be ő maga is. Valóban, a legkomolyabb filmjei, mint az Annyira szerettük egymást, A terasz vagy a Csúfak és gonoszak, tele vannak tréfás iróniával.
    
"Szatirikus lapban kezdtem írni, mint egyébként Fellini is. Az olasz komédia a neorealizmus lánya. Olaszországot meséli el, egy ellentmondásos, tragikus, ugyanakkor bohócos országot" - árulja el a titok nyitját.
    
Scola nem forgatott a 2004-ben rendezett Római emberek című dokumentumfilm óta. Kijelentette, hogy nem rendez, amíg Silvio Berlusconi áll a kormány élén. "A helyzetből jelenleg nincs kiút, mivel az országnak több mint a fele csodálja ezt a közönséges magatartást, szereti ezt a ravasz elmét, cinikus, agyafúrt oldalát, és hát a nők… Megismertük a fasizmust, a kommunizmust, a kapitalizmust, és most itt van az új ideológia: a média által közvetlenül adagolt berlusconizmus. Ha valaki olyan filmet akar csinálni, amely nincs a vonalban, nagyon nehezen talál rá pénzt és forgalmazót. Sajnálom az új rendezőket" - fejti ki a francia lapban.
    
Scola a könyveihez menekült, lemondott Gérard Depardieu-vel tervezett filmjéről is; esszéket ír, sokat olvas, mint mondja, amolyan "hivatásos olvasó" lett belőle.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Alex Garland és Ray Mendoza: Warfare
Tudósítás a 17. KAFF Kecskeméti Animációs Filmfesztiválról
Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit

Más művészeti ágakról

Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
Az Árnyak kertje című antológiáról
Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása
színház

Az Egy nyár című komédia a Katona József Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés