bezár
 

zene

2021. 10. 27.
A vártnál kisebb, de egymilliárd eurós jogdíj-visszaesés 2020-ban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A vártnál kisebb, de egymilliárd eurós jogdíj-visszaesés 2020-ban Egymilliárd euróval (mintegy 360 milliárd forinttal) estek vissza a globális jogdíjak 2020-ban, ugyanakkor az elemzők korábban nagyobb csökkenésre számítottak - állapította meg éves jelentésében a CISAC, a közös jogkezelőket tömörítő nemzetközi szervezet.

A beszedett jogdíjak mintegy 10 százalékkal, a 2019-es 10,35 milliárd euróról 9,32 milliárd euróra estek vissza, de 2020 őszén az elemzők még 35 százalékos zuhanást vártak. A visszaesés Európában volt a legnagyobb (16,9 százalékos), Magyarországon az Artisjus 17,7 százalékkal kevesebb jogdíjat tudott beszedni, mint 2019-ben - közölte szerdán zeneipari szakmai blogján, a dalszerzo.hu-n a hazai jogkezelő.

prae.hu

A vártnál kisebb visszaesést a jelentős két fő tényezőben látja: egyrészt a rádiós és televíziós felhasználások utáni jogdíjak kisebb mértékben csökkentek, a hirdetési bevételek a televízióknál mindössze 5 százalékos mértékben. Nőtt viszont a kábelcsatornák és online szolgáltatások előfizetőinek száma, így a televíziós felhasználások után beszedett jogdíjak 2 százalékkal estek vissza, míg a rádióknál 7 százalékkal. Ezek a jogdíjak összesítve a teljes bevétel 39,7 százalékát tették ki.

A digitális jogdíjak 16,2 százalékkal emelkedtek 2020-ban, ami nemcsak a megnövekedett zenefogyasztásnak volt köszönhető, hanem annak is, hogy a közös jogkezelők számos új, korábban nem fizető vagy nem létező szolgáltatást jogosítottak. Ezek a jogdíjak immár a második legnagyobb bevételi forrást tették ki 26,2 százalékos részesedéssel.

A legnagyobb visszaesést (45,2 százalékosat) 2020-ban az élő- és háttérzene területe szenvedte el, az élőzenéből származó jogdíjbevételek ezen belül 55 százalékkal, a háttérzeneiek 35 százalékkal csökkentek. A koncertek után a szerzőknek járó jogdíjak ott zuhantak leginkább, ahol a járvány miatt a legszigorúbb korlátozásokat vezették be: Kanadában 70,3 százalékos, Olaszországban 60,8 százalékos volt a csökkenés.
A legnagyobb növekedést a magánmásolási díjak hozták: a 74 országban létező jogdíj 46,2 százalékot emelkedett. Bár a nagy régiók közül Európában csökkentek leginkább a jogdíjbevételek (16,9 százalékkal), még mindig ez a kontinens a leghatékonyabb: a globálisan beszedett jogdíjak majdnem feléért, 48,8 százalékáért felel.

A CISAC jelentése megállapítja: nagyobb mértékben érintette a válság azokat, akik elsősorban a helyi közönségnek írnak dalokat; a digitális jogdíjak növekedése inkább a nemzetközileg ismert szerzemények alkotóinak volt kedvező. A jelentés előrejelzéseket is megfogalmazott. Ezek szerint az élőzene területén nagyobb az érdeklődés, az előzetes jegyeladás a 2022-re meghirdetett koncertekre, mint valaha volt. A háttérzene területén a vendéglátóhelyek várható csődjei, a turizmus még mindig tapasztalható korlátozása sokáig éreztetni fogja hatását.

A CISAC 2022-re várja, hogy a jogdíjak visszaállnak a járvány előtti, 2019-es szintre. Ez azt jelenti, hogy a szerzőknek 2023-ig a jogdíjból származó jövedelmük visszaesésével kell számolniuk.

Négyzetes kép a leadben: linkedin.com
Facebookos kép: fidelio.hu

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában

Más művészeti ágakról

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 45. számáról
A Weeskinders Publishing bemutatkozásáról
A megújult Életünk folyóirat 2025 őszi lapszámáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés