bezár
 

irodalom

2022. 07. 02.
Nem uralják elsöprő többséggel a férfiak
Lapszámbemutató a Prae folyóirat Kortárs Női Irodalom számáról a Kis Présházban
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
A fülledt levegő és a kevés hely nem tartotta vissza az érdeklődőket, június 22-én, 19 órakor még az ajtóban is álltak a Prae folyóirat 2022-es évi negyedik lapszámának bemutatóján. (A légkondicionált Kis Présházban – a szerk.) A Prae, amelynek témája a kortárs női irodalom, egyaránt tartalmaz a nők irodalmi közegben való érvényesülésére vonatkozó tanulmányokat, valamint lírai és prózai alkotásokat is. A lapszámbemutató első blokkjában Horváth Györgyivel, a szám vendégszerkesztőjével, illetve Földes Györgyi és Seres Lili Hanna kutatókkal beszélgetett Bakó Sára, a Prae folyóirat munkatársa. A második blokkban három szerző olvasott fel: Kállay Eszter, Nagy Márta Júlia és Péntek Orsolya.

Mécs Anna és Hidas Judit, a Szépírók Társasága női érdekvédelmi fórumának vezetői indították az estét, akik pár szóban elbúcsúztak a SZÍN vezetői posztjától, de azt ígérték, hogy továbbra is dolgozni fognak a női szerzők érdekképviseletének ügyén.

prae.hu

hj

A beszélgetés kezdetén Horváth Györgyi betekintést nyújtott a nők érvényesülésének százalékos arányaiba. A 2021-es év irodalmi díjairól, azok nemek közötti megoszlásáról beszélt. A kutatás keretein belül hat elit kiadónál (Európa, Jelenkor, Kalligram, Magvető, Prae és Scolar) megjelent könyvek női és férfi szerzőségi arányaival, ezen könyveknek és szerzőiknek a sorsával foglalkoztak. Figyelmet fordítottak azon könyvek sorsára, amelyek irodalmi díjakra érdemesek lehetnek, illetve vizsgálták a húsz legfontosabb irodalmi ösztöndíjat és a kuratóriumok nemi összetételét.

hgy

A vizsgált hat elit kiadónál 2021-ben a női szerzők aránya 39,39%-ot érte el, ez kimagasló eredménynek számít. 2020-ban ez 26.67% volt. A hét legrangosabb irodalmi ösztöndíjat tekintve 26,23% a női nyertesek száma.

bs

Bakó Sára első kérdése a lapszám bemutatását szolgáló beszélgetésben a női irodalom definiálására vonatkozott: van-e markáns különbség a női és férfi irodalom között, és mi az a hang, amit egy női szerző behozhat a szövegbe, ezzel milyen hatással lehet az irodalomra, ami indokolhatja ezt a megkülönböztetést? Horváth Györgyi szerint a 90-es években kezdtek el női irodalomról beszélni a magyar színtéren, korábban Kaffka Margit, Nemes Nagy Ágnes és Szabó Magda nevei voltak ismertek, ezen kívül lapokban jelentek meg időnként női szerzők művei, de jelenlétük erősen redukált volt. A női irodalom inkább kritikai fogalom, elméleti reflexió során használjuk történetileg és kulturálisan változó jelentésekben, maga a női irodalom területe azonban sokkal strukturáltabb, változatosabb.

Földes Györgyi elsősorban irodalomtörténészként ír a női irodalomról. Ez egy kritikai szempont, olyasmi nem kap hangsúlyt, ami teljesen emberi, egzisztenciális vagy poétikai elemnek számít – mivel arra van ráfókuszálva a női irodalomra vonatkozó kérdésfelvetés, hogy az író mint nő mit hoz a képbe, ami újdonságnak számít. Földes Györgyi meglátása szerint a kézikönyvekben, és általában is, hangsúlyt kellene fektetni mindkét szempontra: a női szerző egyszerre író és nő.

slh

A női irodalom „jelenthet női szerzőségű irodalmat, nők történetéről szóló irodalmat, vagy bizonyos stílusjegyeket hordozó irodalmat.” – mondta Seres Lili Hanna, aki fontosnak tartja, hogy erről minél többet beszéljünk. Pataky Adrienn tanulmányának első sorát is kiemelte: „A kortárs magyar költészet viszonylag újkeletű sajátossága, hogy immár nem uralják elsöprő többséggel a férfiak.”

Földes Györgyit a Terék Annáról írt tanulmányról kérdezte Bakó Sára. Terék Anna többszörösen is kisebbségi szerző, a vajdaságban is kisebbséginek számít és külhonból származóként Magyarországon is. Az egyetemet már Magyarországon végezte, így köteteinek megjelenése nem ütközött akadályba kisebbségi származása miatt. Hangsúlyt fektet rá, hogy könyvei mind a Vajdaságban, mind Magyarországon megjelenjenek. Halott Nők című kötetében olyan nők mondják el sorsukat egy-egy verssorozatban, akik a történet végére meghalnak, vagy élőhalott állapotba kerülnek.

A kisebbségi pozíció kérdése vezet át Seres Lili Hanna tanulmányához. Bódis Kriszta Kemény Vaj című könyvében egy többszörösen hátrányos helyzetű, elnyomott prostituált perspektívája jelenik meg. Nem könnyű a szöveg, szellemileg és érzelmileg is megviseli az olvasót. A prostitúció bugyrait mutatja be nagyon plasztikusan és hitelesen. Az írónő az irodalom világából kilépve megalkotta a Van Helyed alapítványt, ami szolgáltatásokat biztosít a hátrányos helyzetből való kitöréshez. Seres Lili Hanna a szegénységi irodalomról írja disszertációját, ehhez kapcsolódóan kutatja Bódis Kriszta munkásságát.

ke

nmj

A lapszámbemutatót felolvasás zárta. Kállay Eszter, Nagy Márta Júlia és Péntek Orsolya olvastak fel a folyóiratban megjelent alkotásaikból.

Fotó: Mariia Kashtanova

nyomtat

Szerzők

-- Kruza Anna --


További írások a rovatból

Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről

Más művészeti ágakról

Az Árnyak kertje című antológiáról
art&design

A 7layers című csoportos kiállítás a Pikszisben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés