bezár
 

irodalom

2022. 07. 12.
Sosem látott Tandori Dezső-vers került elő a hagyatékból
A hat versből álló ciklus különlegessége, hogy részben egy még ma élő kortársához írta
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Sosem látott Tandori Dezső-vers került elő a hagyatékból Új versciklus került elő a Tandori-hagyatékból! A 70-es években a magyar lírát egymagában megújító író, költő, műfordító hagyatékában fedezték fel a „Korántsem farsangi tőrmellékek” című, eddig sosem látott, hat versből álló ciklust, amelynek különlegessége, hogy részben ma élő kortársához, Mesterházy Balázshoz írta. Tandori életművében egyéb, kortárs verses kritika nem ismert.

Az egyébként is termékeny író 2019-ben bekövetkezett halála óta zajlik hatalmas hagyatékának feldolgozása, így nem csoda, hogy csak most került elő a még soha nem látott, a szerző életművéhez képest több különlegességgel is bíró versciklus 2006-ból.

Tandori életművében egyáltalán nem volt jellemző, hogy verses kritikát írt volna bárkiről, főként nem kortárs szerzőről. Sőt, egy 2004-es írásában megfogadta: élő költőről többé nem ír kritikát. Mesterházy Balázs azonban olyan nagy hatást gyakorolt rá a 2006-ban megjelent, Szélen balzsam című kötetével, hogy Tandori verses levélben köszönte meg pályatársának munkáját és bátorságát a könyv neki történő megküldése és a merész szövegek kapcsán. A ciklus jellemző érzelmi töltete a magány, melyre a ciklus minden versében kitér, köztük kettőhöz illusztrációt is készített.

„Pilinszky is ő, mollban”

A nyelv és az érzelmek viszonya kapcsán Tandori Szép Ernőt és Pilinszky Jánost említi a versciklus első versében, fiatal kollégáját (Tóth Ákosnak, a Tandori-hagyaték kezelőjének szavaival élve) „imponáló költészettörténeti analógiák” sorában helyezve el. Mesterházy Balázst Pilinszky moll változataként – azaz szomorkásabb, drámaibb, de lágyabb hangvételű párjaként – aposztrofálja. „A költő a szavakból él, de vannak olyan helyzetek amikor nem lehet mit mondani. Ilyen az, amikor előkerül egy ilyen nagyívű hagyatékból származó verses kritika Tandori Dezsőtől.” – tette hozzá az újonnan előkerült Tandori-ciklushoz Mesterházy Balázs. A Szélen balzsam című kötet fő vonzerejét Tandori számára nemcsak a kötet egyik ciklusát adó Eminem-átiratok jelenthették (kevesen tudják, hogy Tandori nagy Eminem-rajongó volt), de a kötet formailag szokatlan verseiben a vállalt és poétikailag indokolt, kimunkált érzelmesség olyan formái voltak megtalálhatóak, amelyek felkeltették szimpátiáját és kiváltották elismerését.

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

irodalom

Urbán Bálint: Obscuro, FISZ, Budapest, 2020
Vaktérkép
A Poszthumanizmus és... sorozat újabb eseménye

Más művészeti ágakról

Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük
art&design

Reflexió a Koreai Kulturális Központ Közös ihlet: hangul Jun Dongdzsu költészete nyomán című kiállításáról
gyerek

MINTÁZATOK – Na de mihez kezdjünk velük?
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Magala Ronnie válaszol


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés