zene
2009. 08. 12.
Sziget - 808 State: az acid house mesterei
Manchester immár három évtizede a pop- és rockzene igazi fellegvára: itt alkotott a Joy Division, a Smiths, a New Order, a Happy Mondays, a Stone Roses, az Oasis. Csütörtökön a Sziget fesztivál Burn Party Arenájában az acid house, a dance manchesteri úttörője, az 808 State ad koncertet 19.30-kor.
Az elnevezés egy dobgépre (Roland TR-808) és a tagok közös lelkiállapotára (state of mind) utal; az 808 State 1988-ban alakult az észak-angliai Manchesterben - nem kis részben a városban akkor már hat éve működő, ma már legendás Hacienda klub hatására, amely az Amerikából érkező, elektronikára épülő diszkózene fellegvára volt.
Nagy-Britanniában ideális volt a helyzet egy teljesen új zenei műfaj bemutatkozásához: a punk és new wave kifutott, így a közönség azonnal befogadta az addig megszokottól eltérő hangzást. Bár az elektronikus zenék elterjedése és a szintetikus drogok fogyasztásának divatja egybeesett a 80-as évek végén, az acid zene és az LSD között nincs közvetlen összefüggés. Az acid felvételekben egy erőteljes, lüktető, dobgépen előállított alapütemen kívül általában csak egy lecsupaszított motívum szólt, a vokál használata általában nem volt jellemző - az 808 State ilyen szempontból kivételt jelentett.
Az 808 State talán legfontosabb láncszeme az alapító tagok közül napjainkra egyedül megmaradt Graham Massey, aki a 80-as évek első felében a Biting Tongues-szal már ért el kisebb sikereket. A gitárosnak sem utolsó Massey a szintetizátorok, a számítógépes zenei programok, samplerek kezelésének nagymestere, mellette két korábbi dj, Andrew Barker és Darren Partington alkotja a csapatot immár húsz éve. Az acid house hangzást kitaláló 808 State első EP-je Newbuild címmel 1988-ban jelent meg; az akkori egyik tag, Gerald Simpson ezután szólóban folytatta, később Martin Price, a megalakuláskor zenebolt- és kiadótulajdonos is kilépett.
Az első átütő sikert az 1991-ben megjelent Ex:El című lemez hozta rendkívül energikus hangzásával, amit tovább erősített a Sugarcubes-t éppen otthagyó és szólókarrierre készülő izlandi énekesnő, Björk közreműködése két dalban (Qmart, Ooops), valamint a New Order gitáros-énekesével, Bernard Sumnerrel elkészített szám, a Spanish Heart. Az albumról az In Yer Face a brit listák kilencedik helyére kúszott fel. Az egy évvel később kijött Gorgeous-ön ismét kiváló zenészek működtek közre: Ian McCulloch, az Echo and the Bunnymen frontembere és a UB 40 együttes. Az 1996-ban napvilágot látott Don Solarison szereplő Lopez című számot az idei Sziget fesztivál egyik sztárzenekara, a Manic Street Preachers tagja, James Dean Bradfield énekelte fel és Brian Eno, az ambient atyja remixelte.
Graham Massey az idők során igen keresett producer is lett: albumot készített többek között Björknek (Debut, Post) és a szintén manchesteri Crispy Ambulance-nek.
Válogatásalbumok, régi felvételek újrakiadása, szólóprojektek jellemezték az elmúlt években az 808 State-et, amely már hét éve nem csinált új lemezt. A csapat azonban aktív, hiszen rendszeresen fellép ("rendes" koncerteket és dj-szetteket is adnak), a rajongóknak pedig kincsesbányát biztosít honlapjuk, az 808state.com, amelyre időről időre tesznek fel ingyenes letöltésre meg nem jelent dalokat, b-oldalas számokat, koncertfelvételeket, mixeket.
Nagy-Britanniában ideális volt a helyzet egy teljesen új zenei műfaj bemutatkozásához: a punk és new wave kifutott, így a közönség azonnal befogadta az addig megszokottól eltérő hangzást. Bár az elektronikus zenék elterjedése és a szintetikus drogok fogyasztásának divatja egybeesett a 80-as évek végén, az acid zene és az LSD között nincs közvetlen összefüggés. Az acid felvételekben egy erőteljes, lüktető, dobgépen előállított alapütemen kívül általában csak egy lecsupaszított motívum szólt, a vokál használata általában nem volt jellemző - az 808 State ilyen szempontból kivételt jelentett.
Az 808 State talán legfontosabb láncszeme az alapító tagok közül napjainkra egyedül megmaradt Graham Massey, aki a 80-as évek első felében a Biting Tongues-szal már ért el kisebb sikereket. A gitárosnak sem utolsó Massey a szintetizátorok, a számítógépes zenei programok, samplerek kezelésének nagymestere, mellette két korábbi dj, Andrew Barker és Darren Partington alkotja a csapatot immár húsz éve. Az acid house hangzást kitaláló 808 State első EP-je Newbuild címmel 1988-ban jelent meg; az akkori egyik tag, Gerald Simpson ezután szólóban folytatta, később Martin Price, a megalakuláskor zenebolt- és kiadótulajdonos is kilépett.
Az első átütő sikert az 1991-ben megjelent Ex:El című lemez hozta rendkívül energikus hangzásával, amit tovább erősített a Sugarcubes-t éppen otthagyó és szólókarrierre készülő izlandi énekesnő, Björk közreműködése két dalban (Qmart, Ooops), valamint a New Order gitáros-énekesével, Bernard Sumnerrel elkészített szám, a Spanish Heart. Az albumról az In Yer Face a brit listák kilencedik helyére kúszott fel. Az egy évvel később kijött Gorgeous-ön ismét kiváló zenészek működtek közre: Ian McCulloch, az Echo and the Bunnymen frontembere és a UB 40 együttes. Az 1996-ban napvilágot látott Don Solarison szereplő Lopez című számot az idei Sziget fesztivál egyik sztárzenekara, a Manic Street Preachers tagja, James Dean Bradfield énekelte fel és Brian Eno, az ambient atyja remixelte.
Graham Massey az idők során igen keresett producer is lett: albumot készített többek között Björknek (Debut, Post) és a szintén manchesteri Crispy Ambulance-nek.
Válogatásalbumok, régi felvételek újrakiadása, szólóprojektek jellemezték az elmúlt években az 808 State-et, amely már hét éve nem csinált új lemezt. A csapat azonban aktív, hiszen rendszeresen fellép ("rendes" koncerteket és dj-szetteket is adnak), a rajongóknak pedig kincsesbányát biztosít honlapjuk, az 808state.com, amelyre időről időre tesznek fel ingyenes letöltésre meg nem jelent dalokat, b-oldalas számokat, koncertfelvételeket, mixeket.
További írások a rovatból
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Más művészeti ágakról
Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk



