art&design

A tárlat azt illusztrálja, hogyan élt párhuzamosan az autó és a fényképezés a 20. század közepétől napjainkig, feltárva azokat a sokszínű kulturális, művészeti, társadalmi, mérnöki és dizájn aspektusokat, amelyek meghatározták az amerikai életet.
A 19. század végi, szinte egyidejű létrejöttük óta Amerika és a személyautó elválaszthatatlanul összefügg egymással. A gyors innováció korszakában született autó forradalmasította a mozgást, új szabadságot és sebességet biztosítva, míg a fényképezés dinamikus médiumként jelent meg a haladás és az átalakulás megörökítésére.
Az autó a fényképezés kedvelt tárgyává vált, gazdagon hozzájárulva a 20. század és az azt követő vizuális szókincs kialakításához. Az autók az amerikai táj ikonikus szimbólumaivá fejlődtek, a haladás, a sebesség, a szabadság, a függetlenség és az individualizmus megtestesítőjeként.
A mostani kiállításon látható képek alkotói között szerepel Al Satterwhite, Berenice Abbott, Dennis Hopper, Ed Ruscha, Elliott Erwitt, Ernst Haas, Evelyn Hofer, Ezra Stoller, Gregory Crewdson, Grey Crawford, Lőrinczy György, Inge Morath, Jeff Brouws, Jessica Wilson, Joe Maloney, Joel Meyerowitz, Joel Sternfeld, Joseph Szabo, Langdon Clay, Lee Friedlander, Matthew Porter, Mitch Epstein, Mitchell Funk, O. Winston Link, Pete Turner, Peter Hujar, Ray K. Metzker, Richard Misrach, Robby Müller, Robert Frank, Robert Funk, Ruth Orkin, Saul Leiter, Stephen Shore, Thomas Ruff, Thomas Struth, Todd Hido, Tom Blachford, Tyler Shields és William Eggleston.
Robert Frank Fedett autó, Long Beach, Kalifornia című munkája egy letakart járművet mutat be Amerika rejtett történeteinek metaforájaként. William Eggleston alkotása a Los Alamos sorozatból költőivé emeli a hétköznapiságot, O. Winston Link Száguldó fuvar kelet felé az autósmozinál, Iaeger, Nyugat-Virginia című képe a vasút romantikáját állítja szembe az autókultúra felemelkedésével, Dennis Hopper Kettős mércéje pedig a hatvanas évek lázadó szellemét tükrözi.
"Amerika nagy, szerteágazó organizmus, amelyről nagyon sok kép készült az évtizedek során. A gyűjteményt alkotó fotográfiák az amerikai életet és társadalmat mutatják meg olyan képeken keresztül, amelyen autók vagy autórészletek vannak a központban. Gyűjtőként ezt a szempontrendszert állítottam fel, és ezen keresztül próbálja a kollekció bemutatni ezt a Kelet-Európától minden szempontból távoli helyet, illetve az amerikai álmot. A kiállított fotók végig vezetnek Amerikán az ötvenes évektől napjainkig, ugyanakkor egy fotótörténeti utazáson is részt vehetnek a látogatók" - idézte Pálfi György műgyűjtőt a közlemény.
A kollekció minden fényképe a két átalakuló innováció tartós kölcsönhatásának bizonyítéka. Az autó és a fényképezőgép együtt nemcsak az amerikai utazást dokumentálta, hanem kulturális identitását is megformálta.
A június 22-ig látható kiállítás kurátora Baki Péter.
Fotó: Saul Leiter / Mai Manó Ház oldala