art&design

A fotográfus a képzőművészet felől érkezett a fotóhoz, festői látásmódja tetten érhető képein. Mint írják a kiállítás június 29-ig ingyenesen látogatható a Mai Manó Ház félemeletén található PaperLab Galériában.
A tárlat ismertetője szerint az 1944-ben született művész eredetileg festőnek készült, és a Képzőművészeti Főiskolán szerzett diplomát. Érdeklődése az 1970-es évek végén fordult a fotográfia felé, és az analóg technikához való ragaszkodása máig meghatározza alkotói módszerét.
A kiállításon bemutatott divatfotók többnyire az alkotó műtermében vagy Budapesten, a természetben készültek, távol a hagyományos divatfotózások mesterkéltségétől. Schäffer Zsuzsa nem tanulmányozta az akkori divatstílusokat, sokkal inkább saját érzékenységére és látásmódjára hagyatkozott. A modelleket többnyire párján keresztül ismerte meg, aki reklámfotográfusként dolgozott, és ezek a képek legtöbbször akkor születtek, amikor ő szünetet tartott saját munkájában.
A kiállításon látható Judit, 1990 című képpel az 1990-es években Schäffer Zsuzsa a II. Nemzetközi Divatfotófesztiválon elnyerte a Személyes kutatás kategória fődíját. A fesztiválon a világ vezető magazinjainak képviselői és neves fotográfusok is jelen voltak, a zsűri tagja volt Jean-Paul Gaultier, Horst P. Horst és Sarah Moon. A nemzetközi elismerés ellenére további munkáiban Schäffer Zsuzsa nem a divatfényképezést választotta, inkább maradt a portré-, város- és csendéletfotózásnál.
Divatfotóit különösen az egyéni látásmód, az érzékeny megfigyelés és a részletek finom kidolgozása jellemzi. Művei a mulandóság szépségét ragadják meg, és a divat felszíne alatt rejlő emberi jelenlétet tárják fel, így a kiállításon szereplő képek nemcsak a ruhákat és trendeket örökítették meg, hanem a személyesség erejét is.
A tárlat azért is különleges, mert a bemutatott anyag jelentős része eddig még soha nem került a közönség elé. Mivel Schäffer Zsuzsa munkái túlmutatnak a klasszikus divatfotózás keretein, a PaperLab Galériában látható húsz kép az 1990-es évek divatfotóinak egy sajátos alternatíváját prezentálja: a megszokott glamour helyett inkább a pillanatnyi érzeteket, a természetességet és a személyes kapcsolódást helyezi a fókuszba. A kiállítás egyszerre emlékeztet minket arra, hogy az idő múlása elkerülhetetlen, de a szépség felfedezése és megőrzése örök.
A tárlatról, amelynek kurátora Baki László, további információ a Mai Manó Ház honlapján érhető el.
Kép: Mai Manó Ház