színház

Az Operaház csaknem százéves hagyománya, hogy halottak napján a múlandóságról való megemlékezéshez Verdi Requiemjét hívja segítségül; ez az utóbbi évtizedekben a november 4-i nemzeti gyásznap megemlékezésével párosult. A gyászmisét tavaly óta szcenírozott formában, Tulassay Ádám rendezésében tűzi műsorára az intézmény, idén Ádám Zsuzsanna, Gál Erika, Kovácsházi István és Gosh Sargsyan alakítja a főszerepeket, az Opera zenekarát és énekkarát Jirí Habart dirigálja.
Mint írták, az „opera egyházi köntösben” – Hans von Bülow karmester eredetileg negatív kritikának szánt megjegyzése – jól érzékelteti azt az elterjedt nézetet, hogy Verdi Requiemje, bár a katolikus liturgiából kölcsönzi szerkezetét és szövegét, nem elsősorban vallásos tartalmú mű. Sokkal inkább az egyetemes emberi érzelmek – a gyász, a fájdalom, a veszteség okozta szomorúság és düh, a végítélettől való félelem, valamint a béke iránti vágy – drámai, színpadszerű megjelenítésére törekszik.
Tulassay Ádám rendezésében Verdi művének tételei különböző érzelmi töltetű, lazán összekapcsolódó pillanatokként elevenednek meg, amelyeket a szoprán – az előadásban most debütáló Ádám Zsuzsanna – szemszögéből követhetünk végig. Az előadás az ő képzeletében bontja ki az apokalipszis, a halál napjának vízióját – olvasható a közleményben.
Partnerei az esten Kovácsházi István, valamint a produkcióban szintén most bemutatkozó Gál Erika és az örmény Gosh Sargsyan, aki a napokban a Georg Solti Akadémián is elismerésben részesült az operaházi közönségtől. Az előadásban a Magyar Nemzeti Balett két művésze, Gyarmati Zsófia és Papp Zsuzsanna táncol szólót, kettős szereposztásban. A Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát a fiatal cseh karmester-nemzedék kiemelkedő alakja, Jirí Habart vezényli, aki a 2023-as debreceni Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny díjazottjaként nyerte el fellépési lehetőségét.