bezár
 

zene

2009. 11. 19.
Ováció Kurtág remekművének Párizsban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kurtág György Új üzenetek című sorozata tökéletes remekmű, amelyet a Dél-német Rádió (SWR) Szimfonikus Zenekara Sylvain Cambreling vezényletével a párizsi Cité de la musique zenei központban adott elő. A koncerten megjelent magyar zeneszerzőt ovációval ünnepelte a közönség - írta szerdai számában a Le Monde című francia napilap.

prae.hu

A vasárnapi franciaországi bemutató a zenei központ Identités hongroises (Magyar identitások) című rendezvénysorozatának volt a része, amely november 15. és 22. között a népzenei és a cigányzenei örökségtől a bartóki hagyományon át a világsikerű kortárs magyar zeneszerzőkig kínál válogatást a nemzeti tudatot őrző sokoldalú magyar zenéből.

A Le Monde szerint Kurtágot az különbözteti meg a XX. századi zene nagy megújítóitól - akik tabula rasát csináltak a múltból -, hogy ő az előtte megírt művek jelenlévő emlékének folytatásaként képzeli el az alkotást. Kurtág számára ráadásul nemcsak a múlt, hanem a jelen is annyira élő dolog, hogy köztudottan átdolgozza kompozícióit, de mindig csak apró módosításokkal - jegyzi meg a lap.

Az Új üzentekkel is így történt. A sorozat minden egyes darabja egy konkrét személyhez intézett személyes üzenet, amelynek jelentését senki nem tudná megérteni, de jelentőségét mindenki felfoghatja a zenei emlékezetbe illeszkedő kifejezésmód által - hangsúlyozza írásában Pierre Gervasoni.

A kritikus szerint az első üzenet, a Merran,s Dream Wagner Trisztán és Izoldájához hasonlóan egy mindent eldöntő akkordra épül, a harmadik üzenet Alban Berg Woyzeck című operájára emlékeztetően bombaszerűen szólaltat meg egyetlen hangot. A negyedik részben pedig, a Les adieux-ben Janácek modorában Kurtág a rémálom által eltorzult emlékekkel játszik, amit egy hosszú zongorafolyam fejez ki. Az innen-onnan összegyűjtött szilánkokból és töredékekből Kurtág a történelem zarándokaként alkot - írta a Le Monde.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Ki marad, ha Shady eltűnik?
Richard Strauss: Ariadne auf Naxos a Bécsi Állami Operaház előadásában

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 41. számáról
Szombathelyi és agyagosszergényi napló
Az őszi Életünk lapszám rendhagyó bemutatójáról
Interjú Nemes Jeles Lászlóval


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés