bezár
 

irodalom

2018. 02. 16.
REMIX premiert ajánlunk
Az IttésMost Társulat és 4 slammer improvizatív zenés estje
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
REMIX premiert ajánlunk A slam poetry a 80'-as évek Amerikájából indult, a hazai slam mozgalom mondjuk 2006-ban vette kezdetét a Műcsarnok Budapest Slam nevű rendezvényével, egy évre rá már nemzetközi vendégekkel is kiegészült az esemény. 2008-tól havi rendszerességgel tartottak slam esteket a Kőleves pincéjében. Megalakult a Slam Poetry Budapest, mely minden alkalommal megadott egy témát, de újításként tízszavas versenyt is rendeztek, az Open Mic keretében pedig mindenki számára lehetőség nyílt a fellépésre.

Ennek az előadói műfajnak az egyetlen kötöttségét a háromperces időkorlát adja, azonban a többnyire felolvasott szövegeket nem szorítja műfaji korlátok közé, ahogy azt se szabja meg, hogy kik lehetnek slammerek. A szövegek témája többnyire kötetlen, de tartanak tematikus esteket is, melyeken egy választott film, kulturális vagy szociális probléma adhatja az inspirációt. A slam poetry nemcsak Budapesten vonz egyre több érdeklődőt, hanem vidéken és a határon túl is.

Talán pont kötetlensége és alakíthatósága miatt folyamatosak a próbálkozások határainak feszegetésére és kiterjesztésére. Ilyen összművészeti akcióként fogható fel az IttésMost Társulat és Magyarország négy ismert slammerének improvizációs előadása. A társulatnak a Fadrusz Alkotóműhely biztosít teret, mely egy körülbelül 40 fő befogadására alkalmas, családias pinceszínház és itt kapnak helyet előadásaik is.

Remix munkanevet viselő darabjuk kompozíciójának lényege, hogy a négy slammer (Basch Péter, Bárány Bence, Galló Bence, Mészáros Péter) az általuk választott magyar pop-slágerek szövegeit írja át irodalmi igénnyel, a társulat négy színésze (Borbás Gergő, Győri Zoltán, Hollai-Heiser Anna, Sturm Holly) pedig a moderátor (Szőke Gábor) segítségével ezekre a szövegre hoz létre improvizációs jeleneteket. A „pillanatművészetben” elengedhetetlen részt vállalnak magukra a nézők is, az ő feladatuk ugyanis, hogy kitalálják, melyek lehettek az eredeti slágerek. A játék érdekessége, hogy a színészek se tudják a kiindulópontot, így a moderátor ügyességén múlik, instrukcióival sikerül-e játékukat olyan irányba terelni, hogy az segítse a nézőket a dalok kitalálásában.

Az előadáson nem különül el élesen a társulat a közönségtől, sőt egy időre mi magunk is rendezőivé válhatunk az eseményeknek. Ugyanis a közönség másik feladata, hogy közösen, a moderátor vezetésével kiválasszon egy slágert, melyet a slammereknek kell kitalálniuk a színészek jeleneteiből, akik azonban szintén nem tudhatják, melyik dalról van szó. Mivel a játszótér és a nézőtér szinte egybeolvad, az interakció elkerülhetetlen, melytől talán az elején kicsit feszélyezve érezhetjük magunkat, hiszen nem feltétlenül szoktuk meg, hogy nekünk is részt kell vállalnunk az előadás eseményeinek lebonyolításában, de bevezető játékaikkal egy szégyenlősebb nézősereget is megkísérelnek feloldani. Ahogy a slam poetryben is, itt is csak az előadás időtartama kötött (ez kétszer 45 perc), a választott számokra írt szövegek és így velük együtt az improvizációs jelenetek is folyamatosan, előadásról előadásra változni fognak.

A kezdeményezés egyébként nem tekinthető egyedülállónak, mind a Momentán Társulat, mind a Toldiban megrendezett Food Film Fighters eseménysorozat hasonló elképzelések alapján dolgozik, az újítást az jelenti, hogy itt a zeneiség kerül a központba, egy popkulturális szöveg irodalmasítása. Az előadás február 24-től tekinthető meg a Fadrusz Alkotóműhelyben.

nyomtat

További írások a rovatból

irodalom

Kötelező irodalom halvacsora mellé Kötelező irodalom halvacsora mellé
Szöveghullám Balatonföldváron
irodalom

Kamaszkor, a lassú gyilkos Kamaszkor, a lassú gyilkos
Interjú Mészöly Ágnessel, a 2018-as Könyvhétre megjelenő könyve, a Rókabérc, haláltúra című krimi kapcsán
irodalom

A szexuál-kapitalizmus vesztesei A szexuál-kapitalizmus vesztesei
Michel Houellebecq: A harcmező kiterjesztése. Magvető, Budapest, 2016, Fordította: Tótfalusi Ágnes

Más művészeti ágakról

Rawson Marshall Thurber: Felhőkarcoló
Oliver Parker: Férfiak fecskében
art&design

Ellenállás, forradalom, bűnösök és áldozatok Ellenállás, forradalom, bűnösök és áldozatok
Kockázati tényezők. Az ellenzékiség öröksége az egykori szocialista országokban - kiállítás a FUGA-ban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés