bezár
 

film

2018. 09. 10.
Lopott idill
Csuja László: Virágvölgy
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A magyar filmek nemzetközi sikerszériáját erősítő Virágvölgy igazi vadvirág, nyers eszközökkel teljesíti ki azt a személyességet, ami már Csuja László rendező rövidfilmjeit is jellemezte. Az unalomból elkövetett gyermekrablás együgyűnek álcázott története elementáris erejű, ha hajlandóak vagyunk kidolgozatlansága mögé nézni.

Csuja László helyenként hamvas, helyenként maszatos „road movie”-ját magyarországi bemutatását megelőzően már Karlovy Varyban is megkedvelték, annyira, hogy az idei fesztiválról az East of the West szekció résztvevőjeként elhozhatta a zsűri díját. A Virágvölgy Enyedi Ildikó mentori segítségével készült el – talán ez érződik is a líraira hangolt jelenetekben –, a Filmalap pályakezdőket patronáló kezdeményezése, az Inkubátor Program támogatásában.

A címével tiszta lágyságot mímelő film női minőségei, vagyis a természet, az anyaság és szépség elemi erői valójában a nyers valóságon szeretnének felülkerekedni, melyet végletes kiégettséggel (Bianka) vagy csöndes belenyugvással (Laci) viseltek eddig a történet hősei, akik megmagyarázhatatlan okoknál fogva az öntudatlan bűnelkövetésben és a természetbe való kivonulásban látják életük jobbulásának lehetőségét. Görcsösen próbálnak ragaszkodni egy normálisnak vélt élethez, mely valószínűsíthetően sosem adatott meg nekik, hiszen Bianka egy lakótelepen cselleng egész nap, Laci pedig enyhe értelmi fogyatéka miatt gyámság alá kényszerül. Történetük a női oldalt bontja ki jobban, mert minden későbbi tettüket Bianka csöppet sem tudatos vágyai motiválják, ennek a teremtő sodródásnak rendelődik alá minden és mindenki más.

Virágvölgy

Mivel Csuja László szántszándékkal amatőr szereplőkkel dolgozik, mely mindenkor erős gesztus egy rendező részéről, nem lehet elmenni amellett, hogy ki is a való életben ez a két szereplő. A lány, Berényi Bianka egy provokatív Instagram-profil Z-generációs harcosa, amolyan nyomasztó anti-influenszer, aki az emelkedett szépség és a fásult romlottság ötvözetét bemutató főhősnő szerepére hibátlan választás (képi megjelenítése a social media idilli és rendbontó oldalát is megmutatja a Virágvölgyben). Réti László paralimpikon ugyancsak ideális megjelenítője a férfi főhősnek, s egyben értékesen gyarapítja Csuja László testi-lelki-szellemi fogyatékkal élő szereplőinek sorát, akik már rövidfilmjeiben, a Foszforban és A dugulásban is megjelennek.

Virágvölgy

A Virágvölgynek ugyanakkor nemcsak főszereplőire, de témájára is felkapjuk fejünket, mert gyerekrablást általában színtiszta bűnügyi indíttatású műfajokban láthatunk, ez a film pedig egyáltalán nem az, legalábbis a bűnügyi vonalat valami nagyon nyers és jól elbújtatott lélekbúvárkodás fogadja magába. Bianka csak úgy, öncélúan csecsemőt lop a lakótelepen, ahol általában reggeltől estig lófrál. Maga sem tudja, miért teszi, sőt, mi sem értjük ösztönös tettének indítékait, de ráfogható arra, hogy a valódi anya rosszul bánt a gyerekeivel, a furcsa lány pedig megsajnálta a babát. Ő is erre hivatkozik, majd hazugságot hazugságra, bűntettet bűntettre halmoz jóhiszemű segítőjével, a munkásszállón élő, leszázalékolt Lacival, amíg ki nem vonulnak egy lopott lakókocsival a természetbe. A lány instant családot teremt magának, melynek működését végtelenül egyszerűnek hiszi, mert fogalma sincs róla, hogy milyen is az. „Csinálok valami kaját, takarítok, nevelem a gyereket” – mondja fel a leckét Bianka Lacinak, mintha csak ennyiből állna az egész. S mégis, e műviségben egy valódi ember valódi, mély vágyai tűnnek fel és nyilvánulnak meg, melyeket elfed az izgalmas, de irritáló trash-személyiség.

Virágvölgy

Bianka és Laci lakókocsis látszatházassága teljes mértékben aszexuális, mert a film valódi főszereplője az ártatlanság és az ezzel együtt járó felelőtlenség, ami már-már betegességig fajul, hiszen e két menekülő a súlyosbodó körülmények hatására sem hajlandó feladni a bűncselekményeken nyugvó képzelt valóságot. Hogy megtörik-e ellenállásuk? Nehéz megmondani, mert az egész film egy áramlásban lévő létállapotot mutat, nem véletlenül közelít műfaja a road movie-hoz: nincs felvezetés és levezetés, csak belekapcsolódunk, majd a végén lekapcsolódunk erről a sodródásról. Csuja László első produkciója egyszerre mutatja meg az emelkedettség iránti vágyat és a lét alacsonyabb szintjeit, melyen rendszerint felülkerekednek az ösztönök, hiszen ez a történet egy ösztönvilágot ábrázol, melynek jelképes vegetációja a címben jelölt virágvölgy. S e virágvölgy, ami egyébként utolsó, egyáltalán nem szép és egyáltalán nem virágos menedékhelyük, mégsem az idillről szól, ennek már akkor egyértelműnek kéne lennie, amikor Bianka és Laci az Ocho Macho könyörtelenül ironikus Jó nekem című számát üvölti egy kocsmai karaokéban.

 

Virágvölgy, magyar road movie, 83 perc, 2018. Rendező: Csuja László. Forgatókönyvíró: Nagy V. Gergő, Csuja László. Szereplők: Berényi Bianka, Réti László, Kozma Károly, Kardos György, Kardos Róbert. Bemutató dátuma: 2018. augusztus 30. Forgalmazó: ELF Pictures. Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott!

Borítókép, négyzetes kép a leadben: still, fotó: Soraya Hegyesi. Jelenetépek: Virágvölgy.

nyomtat

További írások a rovatból

Rungano Nyoni: Nem vagyok boszorkány
Talán mindenütt voltam – Huszárik Zoltán
A holokauszt gyermekáldozatait kutató Saul Gyermekei Emlékprogramról
Muszatics Péter: Bécs, Budapest, Hollywood

Más művészeti ágakról

színház

Shakespeare-i kockajáték talált terekkel Shakespeare-i kockajáték talált terekkel
A velencei kalmár a Színművészetin
Illusztris kezeink, beszélgetés a magyar gyerekkönyvekről
gyerek

Elfolyó testek, csokoládé és Hamlet
Ingyenes gyermekprogramok a FERVERE fesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés