gyerek
A könyvbemutatót Vinczellér Katalin nyitotta meg a résztvevők bemutatásával. A beszélgetésen jelen volt Igaz Dóra, az Egy fiú a csapatból című kötet szerzője, Kovács Eszter, a Pagony Kiadó főszerkesztője, valamint Kenesei Marcell, a Centropa Alapítvány vezetője. Először rövid részleteket hallhattunk a könyvből, így megismerhettük Danit, a főszereplőt, aki próbálja megérteni, hogy a szülei miért nem beszélnek neki nyíltan a zsidóságról, arról, hogy ez mit is jelent. Majd az Alaptörvény vonatkozó soraival szembesülhettünk, mely így hangzik: „Valljuk, hogy a huszadik század erkölcsi megrendüléshez vezető évtizedei után múlhatatlanul szükségünk van a lelki és szellemi megújulásra.” A beszélgetés moderátora, Vinczellér Katalin szerint egyfajta szembenézést jelenthet a lelki és szellemi megújulás, amire nem a tízéveseknek van szüksége, hanem elsősorban az őket körülvevő felnőtteknek. De vajon létezhet-e ez a megújulás emlékezés nélkül és épülhet-e tagadásra vagy elhallgatásra?
Az első kérdés Kenesei Marcellnek szólt: hol kezdődik a társadalmi kulturális szocializáció ebben a kérdésben? A Centropa Alapítvány vezetője elmondta, hogy a szocializmus alatt, mintegy fél évszázadon keresztül nem lehetett beszélni a holokausztról, zsidóságról, ami egyéni és társadalmi szinten is problémákat okozott. A nyolcvanas évektől létezik a szabad iskolaválasztás joga, amely nagyon fontos lépés volt, mindazonáltal erősen szegregál. A jómódú szülők elit iskolákba küldik a gyerekeiket, a lemaradottabb régiókban sokkal alacsonyabb az oktatási színvonal, és nyíltak zsidó iskolák, amelyek erős identitástudatot adnak, ugyanakkor burokként is tekinthetünk rájuk. Ezzel az oktatási rendszerrel nemcsak az embereket szegregáljuk, hanem a tudást is. Nincs átjárás a tantárgyak között, ami nehezíti a holokauszt oktatását is. Sajnos csak nagyon ritkán látni olyat, hogy a holokausztról szóló oktatási csomagok holisztikusabb, nagyobb egység részei lennének. Az oktatásban többnyire nem foglalkoznak megfelelően ezzel a témával, hanem letudják, mint kötelezően leadandó anyagot. Látni azonban pozitív példákat is, többek között azon pedagógusok személyében, akikkel a Centropa is együtt dolgozik. Az alapítvány szemináriumokkal és oktatási anyagokkal igyekszik segíteni őket abban, hogy azt is bemutathassák a gyerekeknek, milyen volt a zsidó kultúra, ami a holokauszt során elpusztult, ne csak azt, hogyan pusztították el. Kenesei Marcell példaként említette azt a módszert, hogy iskolai feladatként a diákok kisfilmet készíthetnek a saját falujuk, városuk történetéről, melynek része a zsidóság is. Így a diák maga kutatja a számára érdekes információkat, esetleg talál olyan kapcsolódási pontokat, melyek által sokkal eredményesebben maradhatnak meg akár a zsidósággal kapcsolatos adatok is. (A Centropa Alapítvány zsidó családtörténeteket gyűjtött össze Kelet- és Közép Európán belül, melyek rövidfilm formájában elérhetőek az alapítvány honlapjáról, ahogy a gyerekek által készített videók is.) Az Egy fiú a csapatból című könyvben a kapcsolódási pont a foci. Ennek segítségével nagyobb eséllyel kérdez rá a gyerek más dolgokra is.
![]()
Kenesei Marcell és Vinczellér Katalin
A bemutató során Kovács Eszter elmondta, hogy miként van jelent a holokauszt a gyerekirodalomban, és milyen lehetőségeket kell még kiaknázni. Megtudhattuk, hogy a kiadó szerkesztőjeként már régóta szerette volna, hogy kamaszoknak, kiskamaszoknak vagy akár kisgyerekeknek szóló könyv formájában lehessen beszélni erről a témáról. Sok külföldi szerző könyvét megvizsgálták, melyek közül Monica Hesse A kék kabátos lány című könyve a kiadó gondozásában jelent meg. Jelenleg nem sok holokauszt témájú kamaszregény van a piacon (példaként említette a Hana bőröndjét, a Számláld meg a csillagokat és A csíkos pizsamás fiút), de 13 évnél fiatalabbaknak egyáltalán nem jelent meg még könyv. Elmondta, hogy Németországban vagy Olaszországban nagyon sok képeskönyv van a holokausztról, melyek a még kisebb korosztályt célozzák meg. Magyarországon ez ma még lehetetlennek tűnik. Két hete jelent meg az Egy fiú a csapatból, ami a tíz éven felülieknek szól, de már most látható, hogy a vásárlók egy része nem tudja elfogadni, hogy ez a korosztály olyan könyvet olvasson, amelyben megjelenik a holokauszt is. De nem csak ezzel kapcsolatban vannak fenntartások, olyan könyvet sem vesznek meg a tízéveseknek, ami például a válásról szól. Sajnos ez a fajta hozzáállás gyakran megfigyelhető a magyar szülőknél. Halálról, alkoholizmusról, drogról vagy bármilyen kényes témáról a magyar gyerek- és ifjúsági irodalomban sokkal nehezebb beszélni, mint például Hollandiában vagy Németországban. Azonban így is jobb a helyzet, mint tizenöt évvel ezelőtt, amikor még egyáltalán nem jelentek meg „tabutémákkal" foglalkozó könyvek. Igaz Dóra kötete régóta hiányzott a magyar gyerekirodalomból, és tudatos tervezés előzte meg a létrejöttét.
![]()
Igaz Dóra
Vinczellér Katalin arról kérdezte a szerzőt, hogyan született meg az a dramaturgia, hogy a könyvben nem egy túlélő mesél a holokausztról, hanem egy szemlélő, aki hetven év távlatából, sokszoros áttételen keresztül meséli el a történetét. Igaz Dóra az azonosulás problematikája felől közelített a kérdéshez. Egy történelmi regény alakjaival nem tud azonosulni a mai gyerek olvasó. A könyvben szereplő gyerekek a mai korban élnek, és ebbe ékelődik a holokauszt története, egy mai esemény kapcsán. Azért döntött úgy, hogy a nagypapa felől közelítsen a témához, mert ez az a generáció, melynél 1. előfordult, hogy nem hurcolták el őket, és 2. végigélték ezt az időszakot, 3. ugyanakkor még mindig nehezen dolgozzák fel azt, ami történt. Bennük maradt a trauma, hogy történt valami, amivel akkor nem foglalkoztak, mert például gyerekek voltak, és nem értették akkor sem, mi zajlik körülöttük.
![]()
Kovács Eszter
Végül Kovács Eszter fontosnak tartotta megemlíteni, hogy jó lenne, ha ezt a kötetet nem úgy kezelnék, mint egy holokausztkönyvet, hanem úgy, mint egy érdekes, focis regényt, amelyből az is kiderül, mit jelent a holokauszt. Így könnyebben indul róla párbeszéd gyerek és szülő között, mint egy háborús történet kapcsán. Kenesei Marcell hozzátette, ha csak egy ember életében másfajta gondolkodásmódot alakít ki a kötet a holokauszt és a zsidóság kapcsán, már megérte, mivel az oktatási programjaikon is az látható, hogy ha egy-két tanár új módszerekkel ki tudja tágítani azt a perspektívát, ahonnan ez a kérdéskör könnyebben megközelíthető, már áttörést érhet el.
Fotó: Vörös Szilárd, prae.hu



