bezár
 

irodalom

2018. 12. 09.
Traumatológia az Irodalomtudományi Intézetben
A kortárs próza újabb fejleményei konferencia 1. napja
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Traumatológia az Irodalomtudományi Intézetben A kortárs próza újabb fejleményei címmel rendeztek konferenciát az MTA BTK Irodalomtudományi Intézetében 2018. november 29-én és 30-án, amelynek alapvető célkitűzése, hogy körüljárja az aktuális narratológiai problémákat, valamint felmutassa a rendelkezésre álló szépirodalmi és irodalomelméleti szövegek dialógusát, esetleges cezúrát, a kettő közti hiátust. A tematikus blokkok előadásai rámutattak arra, hogy egy hasonlónak vélt problematika, jelenség milyen tág interpretációs lehetőséget rejthet, a szoros érintkezési felületek ellenére. A kontaktzónát minden szekciót követő vita esetében a trauma fogalma képezte, illetve hangsúlyozottan vagy kevésbé a fókuszba emelve, szinte kivétel nélkül minden előadásban elhangzott.

A Kontextusok-blokk előadói, Györke Ágnes és Nemes Z. Márió a szövegközpontú elemzést mellőzve inkább olyan irányzatokra hívták fel a figyelmet, amelyek kevésbé ismertek vagy népszerűek. Györke az anglofón szakirodalom kortárs tendenciáit szemléltette egy-egy példán, a historiográfus metafikciót, a pszichogeográfiát, a társadalmi realizmust, illetve a hisztérikus realizmust. Nemes Z. Spekulatív averzió című előadásában egy alternatív prózapoétikai rendszert mutatott be, amely a magas- és populáris irodalom határvonalán elhelyezkedő hibrid műfajok értelmezéséhez kíván eszköztárat nyújtani. A vita során felmerült az elméletek alkalmazhatóságának kérdése a konkrét szövegekre nézve, valamint Radics Viktória akkurátus észrevételében azt is megjegyezte, hogy érdekes lenne felülvizsgálni az elfogult pozitív perspektívát a „spekulatív” szövegek vizsgálata kapcsán.

prae.hu

A Lokalitások előadói bár eltérő nézőpontból közelítettek a különböző térpoétikák, illetve bejáratott fogalmak felé, végső soron hasonló pontokat érintettek. Szarvas Melinda az európai családregényre/európaicsalád-regényre kérdezett rá, amelynek konklúziójából, akár a finn, akár a magyar vagy a vajdasági irodalmat tekintjük, az derült ki, hogy a nemzeti irodalmak és kultúrák közötti határ fellazult, és a korábban használt fogalmakat érdemes revideálni, akár lokálisan vagy transznacionálisan, akár interdiszciplináris kapcsolódás mentén. Antal Balázs az első előadóhoz képest szűkített a mozgástéren, és Csabai László Szindbád-sorozata, Vida Gábor Egy dadogás története és Molnár Vilmos szövegein át a nyíregyházi, illetve az erdélyi identitására, annak dekonstruálására, kreatív újragondolására hívta fel a figyelmet. Ezt követően Bányai Éva fókusza kiélezetten a határidentitásra tevődött, Bodor Ádám, Papp Sándor Zsigmond, Vida Gábor és Dragomán György regényei kapcsán. Az eltérő elbeszéléstechnikát használó írókat az Erdély-tematika mellett az apátlanság kérdésköre, problematikája kapcsolja össze. A szekció után intenzív vita alakult ki, amely nem volt mentes a kisebbségi szenvedésnarratíva érintésétől. A második szekció nemcsak a teminus technicusok tarthatatlanságát bizonyította be, de a nemzeti irodalom fogalmát is átgondolásra javasolta.

A Test, másik, identitások érdekes párosításnak ígérkezett, hiszen a két női irodalmat tematizáló előadás után a betegségnarratíva következett, amely az identitásnak egy teljesen más oldalát járta körül. Görözdi Judit két szerző – N. Horváth Anikó és Bánki Éva – regényét elemezve arra a következtetésre jutott, főként a feminista kritika felől, hogy a regények ereje nem a mikrohistória feltárásában rejlik, működésmódjuk esszenciája sokkal inkább, hogy többet hallgatnak el, mint amennyit megmutatnak. Ily módon a címben jelzett női történelmi regény fogalom továbbra is kérdéses maradt, bár a választott szövegek inkább negligálják, mint alátámasztják a felvetést. Schäffer Anett Rakovszky teljes életművét áttekintve járta körül a nőkérdést a tér, test és identitás csomópontok mentén. Széplaky Gerda pontos filozófiai háttért felvázolva közelített (Agamben és Kierkegaard nyomán) a betegségnarratíva kortárs magyar reprezentációi felé. Az időkeret betartása érdekében Nádas Péter Saját halál és Esterházy Péter Hasnyálmirigynapló című szövegéről beszélt, de a már elkészült tanulmány tartalmazza még Szív Ernő A Legionella-füzetéről, illetve Szilasi László Luther kutyáiról írt  értelmezését. Széplaky felhívta a figyelmet arra, hogy Karinthy Utazás a koponyám körül írására origóként szokás tekinteni magyar kontextusban, így az sem véletlen, hogy a szövegek közül több ponton közvetlenül megidézik azt. A fenomenológia felőli megközelítés ebben a keretben termékenynek mutatkozik, amint arra az ábrázolt testek példáján az előadó ki is tért. Az elbeszéléstechnika és a téma között szoros kölcsönhatás tételezhető fel, sok esetben maga az elbeszélés válik beteggé, funkciótlanná, akár a test. Jóllehet a vitában nem vetődött fel a női irodalom problematikája, bár elmondható, hogy talán nem volt a legszerencsésebb választás Rakovszky kapcsán a nőíró fogalmat következetesen használni, illetve a Célia értelmezése során teljesen kikerülni azt a kérdést, hogy az elbeszélő történetesen egy férfi.

A Dokumentumok, archívumok-blokkban Faragó Kornélia és Radics Viktória bár eltérő kiindulópontból, de ugyanazokról a szépirodalmi szövegekről beszélt, Forgách András Élő kötet nem marad című szövegéről, valamint Esterházy Javított kiadásáról. Faragó Foucault nyomán értelmezi az archívumot, és egy konkrét funkciót is rendel az irodalomhoz: a hiányok betöltése, az üresség kitöltése történik meg, esztétikai úton. Radics Viktória példái között Nádas és Zoltán Gábor szövegei szolgáltatnak további adalékot, az idézet, a dokumentum, valamint a(z elbizonytalanodott) tény státusza nyomán tesz fel és válaszolja meg kérdéseit. Mészáros Márton előadása Oravecz A rög gyermekei értelmezése a kultúra és a természet viszonyának rendszerében határolja ki a regény kordokumentum jellegét, világít rá a társadalmi rend strukturálására, illetve a munka-gép-pénz kapcsolatában emeli ki, hogy mi válik hangsúlyossá, és mi marad továbbra is rejtett.

A zárószekció a Család, regény címet viselte, bár alcímként Krusovszky Dénes neve is hozzáilleszthető. Szolláth Dávid Krusovszky Akik már nem leszünk sosem és Mán-Várhegyi Réka Mágneshegy című regényére dolgoz ki egy értelmezési keretet, a sajátos működésmódra keresvén a választ. Az integratív-dezintegratív példájára dolgozza ki az álintegratív és áldezintegratív kategóriákat, amelyek nem hierarchiát kívánnak kiépíteni, sokkal inkább a különbségeket hívattak tetten érni. Bankó Erzsébet Krusovszky mellett Gerlóczy Márton és Nagy Gergely regénye kapcsán a családregény műfaja felől vizsgálja a szövegeket, a közös sajátosságot a dokumentarista és a fikcionális elemek keveredésében látva. Végül Görföl Balázs olyan novellákat, regényrészleteket elemez, amelyeket kötet előtt álló női szerzőktől származnak és a Jelenkorban publikálták őket. A „magánéleti próza” gyűjtőfogalmát rendeli hozzájuk, és rákérdez a fiatal magyar próza uralkodó tendenciájának mibenlétére. 

A konferencia első napja után azt a következtetést lehet levonni, hogy bár sok esetben az jelent problémát, hogy nincs kidolgozva használható értelmezői keret vagy kritikusi nyelv, még a meglévő, klasszikussá vált fogalmak használata is egyre problematikusabbá válik, és elengedhetetlen azok felülvizsgálata a kortárs próza tendenciájának fényében. Biztató, hogy a konferencia anyagából kötetet kívánnak megjelentetni, amely az eltérő kutatási területek ütköztetése révén narratológiai kézikönyvként is használható lehet.

nyomtat

Szerzők

-- Nagy Hilda --


További írások a rovatból

Neige Sinno Nyomorult tigris című művét mutatták be a Francia Intézetben
irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről

Más művészeti ágakról

Szinvai Dániel: álmomban az eső
Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása
Len Wiseman: Balerina


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés