bezár
 

irodalom

2008. 05. 27.
Betoncsókosok
Nick Hornby: Betoncsók
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Betoncsókosok Alapvetően háromféle könyv van: 1. amit azért olvasol, mert magával ragad a fordulatos és izgalmas cselekmény, 2. melynél a narrátori hang egyediségében van az ereje, és amit rejtélyes módon képtelen vagy letenni annak ellenére, hogy különben nem érdekel túlzottan maga az elbeszélt történet; 3.(talán ez a legszerencsésebb, ugyanakkor a legritkább együttállás) ha a lendületes cselekményről egy összetéveszthetetlen stílusú és rendkívül karakteres narrátori hang elbeszéléséből értesülünk.

Véleményem szerint Nick Hornby Betoncsók című regénye minden kétséget kizáróan a második kategóriába tartozik – lévén, hogy ha valaki elolvassa a borító hátoldalán közölt rövidke tartalomismertetést, akkor nem éri túl sok meglepetés a történetet illetően.

prae.hu

A tizenhat éves, Tony Hawk- és gördeszka-fan Sam lefekszik élete első barátnőjével, Aliciával – és ezzel egy csapásra kész a baj. Hiába minden ellenérv, Alicia meg akarja tartani a kisbabát: Sam gondtalan élete tehát száznyolcvan fokos fordulatot vesz.


Ígéretes kezdet, nem igaz?


Ám még mielőtt mindenki, aki kíváncsi Sam további sorsára, elrohanna a legközelebbi könyvesboltba, és azonnal beszerezné a regényt, a félreértések elkerülése végett itt és most leszögezném: a fent leírtaknál lényegesen többet a könyv 324 oldalának elolvasása után sem tudunk meg sem a főszereplőről, sem Aliciáról, de még születendő gyermekükről sem.


Akiket tehát a folytatás érdekel, azoknak van egy rossz hírem: mindent elmondtam!
Csakhogy nem is a folytatás a lényeg!

A lényeg – ahogyan azt korábban igyekeztem leszögezni – a zseniális narráció: az, ahogyan Nick Hornby a maga sajátos módján megteremti a tizennyolc éves narrátor-Sam kissé cinikus, kissé érzékeny, ám nagyon önironikus, eleven és szerethető figuráját.


Sam tehát, akárha naplót vezetne, egy kamasz fiú őszinteségével és természetes esetlenségével – néha csapongva, máskor szigorú időrendben – számol be nekünk élete fontosnak tartott eseményeiről. Példaképének és legfőbb bizalmasának poszterével folytatott rituális diskurzusairól, az istenként tisztelet Tony Hawk önéletrajzi könyvének számtalan újraolvasásáról, az e könyvből kisilabizált rendkívül fontos és direkt neki szóló titkos „üzenetekről” és életvezetési tanácsokról, a Zúzda Cityben lazuló deszkások gondtalan életéről – vagy éppen egy balul elsült családterápiás ülésről.

A helyzet- és jellemkomikumokban bővelkedő történet lényegtelennek tűnő epizódjaiból lassan kibontakozik Sam múltja, jelene és – feltéve, ha bízunk Tony Hawk poszterének mágikus erejében – jövője is.

És mindenki nyugodtan elhiheti nekem: Sam lendületes előadásában a pár mondatban összefoglalható cselekmény is szórakoztató, humoros, máskor megható, ám a szó szoros értelmében letehetetlen regénnyé áll össze. Olyasféle csavarokkal, mint amilyenekkel például a könyvben is többször emlegetett Donnie Darko című filmben találkozhatunk.


Ha valakinek akaratomon kívül mégis elvettem volna a kedvét a Betoncsók elolvasásától, akkor Nick Hornby védelmében gyorsan hozzátenném: a narratológia-elmélet egyik legjelentősebb képviselője, Gérard Genette szerint valójában minden könyv tartalmát össze lehet(ne) foglalni egyetlen tömör és velős mondatban.

Én csupán annak a – minősítést nem tartalmazó – felfedezésemnek adtam hangot, hogy Nick Hornby könyve esetében ehhez a genette-i redukcióhoz nem is kellene annyira megerőltetni magunkat. Éppen ellenkezőleg! Tulajdonképpen az egész regény belesűríthető abba az egyetlen, izgalmas kérdésbe: mit tehet egy tizenhat éves fiú, ha közvetlenül az előtt, hogy elszánná magát a szakításra, kiderül, hogy terhes a barátnője?

És ezen a helyen most direkt nem a ’Hogyan tovább?’ kérdést használtam, mert maga Sam sem jut megnyugtató következtetésre saját dilemmáját illetően: sokkal inkább aktuális lelkiállapota és a jövőbeli eshetőségek szatirikus számbavételével van elfoglalva, semmint a következmények tényleges befolyásolásával. Ahelyett, hogy minden erejével az előre sejthető jövő ellen küzdene, Sam inkább a kivárásra játszik. Komplett stratégiákat dolgoz ki az elkerülhetetlen konfliktusok elodázására: azon mesterkedik, hogyan úszhatná meg – még ha csak ideig-óráig is – a saját és Alicia szüleivel való kínosnak ígérkező szembenézést.

Sam mindeközben tisztában van vele, hogy az egymást generáló problémák elől nem lehet a végtelenségig menekülni. Tudja, hogy így vagy úgy, de mindenképpen bekövetkezik a nem várt zuhanás, a földdel való képletes összeütközés, a mélypont, a „betoncsók”.


A kérdés csak az, mikor?
És hogyan?

És főleg az, vajon miért?
„…Na mindegy, szóval csak azt akarom mondani, hogy volt idő – lehet, hogy egy napig tartott, lehet, hogy pár napig, már nem emlékszem –, amikor úgy tűnt, hogy minden összeáll. Úgyhogy nyilvánvalóan ideje volt jól elbarmolni az egészet…


/Nick Hornby, Betoncsók, 17. lap/


Nick HORNBY, Betoncsók, Európa Könyvkiadó, Budapest, 2008, 324 oldal,
2800 Ft.

nyomtat

Szerzők

-- Pelesek Dóra --


További írások a rovatból

irodalom

Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak – a kötetbemutatóról
irodalom

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
Tandori Dezső Töredék Hamletnek című kötetéről

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés