bezár
 

zene

2021. 01. 03.
Schumann és Sibelius
A Svéd Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertjéről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Schumann és Sibelius 2020. november 12-én rendezték meg a Svéd Rádió Szimfonikus Zenekarának Schumann-, Sibelius-estjét a stockholmi Berwaldhallenben. Klaus Mäkelä ‒ a mindössze huszonnégy éves finn karmester és csellista ‒ vezénylete alatt Schumann, Versenymű négy kürtre és zenekarra, F-dúr, valamint Sibelius VI. d-moll és VII. C-dúr szimfóniája hangzott el. A vírushelyzetre való tekintettel a koncertet az üres, nézők nélküli Berwaldhallenben rögzítették. A felvétel elérhető a világ vezető klasszikus zenei csatornáján, a medici.tv honlapján és egy gyors regisztráció után egészen január 12-ig visszahallgatható.

Schumann Versenyművének alkotási ideje 1849-re datálható, a premierre pedig 1850. február 25-én került sor Lipcsében. A háromtételes darabban a szonátaforma köszön vissza: Lebhaft (élénk), Romanze (románc) és Sehr lebhaft (nagyon élénk) tételekre tagolódik, tehát az expozíció, kidolgozás, visszatérés hármasa vonul végig a darabon. Schumann a Versenyművet választotta megnevezésül, mivel a tételek rövidebbek, mint egy megszokott concertoé.[1] A német romantikus szerző újítása az is, hogy az első téma visszatér a második tétel végén, ami szünet nélkül kapcsolódik a harmadik tételhez.

A kürtkvartett – Chris Parkes, Hans Larsson, Anna Ferriol de Ciruana és Bengt Ny – különválik a szimfonikusoktól és a nézőtérnek hátat fordítva, Mäkelä mögött, a zenekarral szemben, egy színpadi kiegészítő elemen helyezkedik el. A kvartett tagjai tökéletes szinkronban játszanak, megcsillogtathatva virtuozitásukat. Négy igen képzett kürtművész szükséges a darab előadásához, talán ez is hozzájárul a Versenymű elhanyagoltságához[2], ritkán adják elő koncerteken. Mäkelä a tételek közötti cezúra nélkül vezényli le a darabot, ami a tételek rövidségéből fakadóan nem fárasztja le a hallgatót, teljes mértékben befogadható a három rész összemosása.

Klaus Mäkelä és a Svéd Rádió Szimfonikus Zenekara. A kürtkvartett a zenekarral szemben helyezkedik el. Forrás: bachtrack.com
Klaus Mäkelä és a Svéd Rádió Szimfonikus Zenekara. A kürtkvartett a zenekarral szemben helyezkedik el. Forrás: bachtrack.com

Jean Sibelius, a finn nemzeti identitástudat és klasszikus zene legmeghatározóbb alakja 1923-ban komponálta a VI. szimfóniát és még ebben az évben saját vezénylete alatt be is mutatta a finn fővárosban a Helsinki Filharmonikus Zenekarral. A négytételes darab – ami kevesebb mint fél óra játékot ölel fel – nem nyerte el annyira a közönség tetszését, mint az V. szimfónia, egyrészt líraisága miatt, másrészt úgy tartották, hogy hiányzik belőle a drámaiság. Ezért is lehet, hogy korábban a VI. szimfónia Sibelius egyik legkevesebbet játszott szimfóniája volt.[3] Sibelius úgy fogalmazott a VI. szimfóniával kapcsolatban, hogy “míg más modern zeneszerzők koktélt”, addig ő “tiszta hideg vizet kínál a közönség számára”.[4] Sibelius hét évnyi absztinenciája ért véget a VI. szimfónia komponálásakor, ismét megfordult Helsinki és különböző európai városok bárjaiban és kocsmáiban, de minden mulatozás után bezárkózott a szobájába és csak a komponálásra fókuszált. Ezért a VI. szimfónia egyfajta megtisztulási rítus is, ami a hangszerelésben áttetszőségként köszön vissza, a fúvósok és vonósok tiszta, élénk hangjaival, és míg a rézfúvósok központi szerepet töltöttek be az V. szimfóniában, itt háttérbe húzódnak és csak ritkán súrolják a lírai felszínt.[5]  

A C-dúrban írt, egytételes VII. szimfónia Sibelius utolsó szimfóniája. Egy időben az volt az általános vélekedés, hogy a C-dúr – az első, az ősi hangnem, minden más hangnem “anyja”, éppen ezért bizonyos értelemben a legegyszerűbb is – semmi újjal nem tud szolgálni. Ralp Vaughan Williams úgy fogalmazott, hogy Sibelius úgy tudott komponálni C-dúrban is, hogy az a lehető legfrissebb hatást keltette. Sibelius 1924-ben fejezte be a VII. szimfóniát, a premiert pedig 1925-ben rendezték meg Stockholmban, bár ekkor a darab még Fantasia Sinfonica név alatt futott, és nem tartották szimfóniának. Sibelius csupán a darab 1925-ös publikálásakor változtatott rajta és azt az utasítást adta a kiadójának, hogy “VII. szimfónia (egy tételben)” címen jelenjen meg.[6] Mivel a VII. szimfónia eredetileg több tételből állt, így egyetlen lélegzetvételben foglalja magában a lassú tétel, a scherzo, a szonátaforma és a rondó elemeit.[7] Klaus Mäkelä Sibelius gondolkodását továbbfolytatva összeköti a VI. és az egytételes VII. szimfóniát, cezúra nélkül követi a két darab egymást. Ezzel azt a benyomást nyújtja a közönségnek, mintha egy darabról lenne szó, és a VII. szimfónia a VI. ötödik tétele lenne, vagyis a VI. záró akkordjai a VII. szimfónia kezdő hangjaiként hatnak.[8]

Klaus Mäkelä vezényel. Forrás: medici.tv
Klaus Mäkelä vezényel. Forrás: medici.tv

Az egyetlen tételből álló, körülbelül 20 perces mű Sibelius szimfonikus gondolkozásának apoteózisa. Feljegyzések tanúskodnak egy VIII. szimfónia 1924-es komponálásáról, annak nehézségeiről, sőt, “többszöri” befejezéséről is, azonban a zeneszerző sosem volt megelégedve a kész darabbal és a 40-es évek közepén elégette a kéziratot. A VII. szimfónia megalkotása után nem volt képes többé zenét szerezni, legalábbis jobbat írni nem és – bár még 33 évet, 1957-ig élt – nem alkotott újat.[9]

Ahogy Simon Rattle fogalmazott a darabbal kapcsolatban: “Majdnem olyan, mint egy üvöltés. Ez a legdepresszívebb C-dúr, ahol azt érzed, ez a világ vége. Figyeld meg, milyen óvatosan hangszereli, hogy ne győzelemnek hangozzék, hanem valaminek, amit a halál kapujában érsz el. Utoljára eléred a C-dúrt – és vége.”[10]

[1] Schwarm, Betsy, Konzertstück, Op. 86 work by Schumann, Britannica.com, https://www.britannica.com/topic/Konzertstuck-Op-86, 2013. (olvasva. 2020. december 27.)

[2] Uo.

[3] Sixth symphony op. 104 (1923), Op. 104 Symphony no. 6 in D minor, Sibelius.fi, http://www.sibelius.fi/english/musiikki/ork_sinf_06.htm. (olvasva: 2020. december 28.)

[4] Service, Tom, Symphony Guide: Sibelius’s Sixth, The Guardian, https://www.theguardian.com/music/tomserviceblog/2013/nov/26/symphony-guide-sibelius-sixth-tom-service, 2013. (olvasva: 2020. december 27.)

[5] Sixth symphony op. 104 (1923), Op. 104 Symphony no. 6 in D minor, Sibelius.fi, http://www.sibelius.fi/english/musiikki/ork_sinf_06.htm. (olvasva: 2020. december 28.)

[6] Jean Sibelius, The Seventh Symphony, An Inktroduction by the Inkpot Sibelius Nutcase, Web.archive.org, https://web.archive.org/web/20060315150727/http://inkpot.com/classical/sibsym7.html. (olvasva: 2020. december 28.)

[7] Service, Tom, Symphony Guide: Sibelius’s Seventh, The Guardian, https://www.theguardian.com/music/tomserviceblog/2014/mar/18/sibelius-seventh-symphonic-scream, 2014. (olvasva: 2020. december 29.)

[8] Sava-Segal, Edward, Klaus Mäkelä shapes Sibelius persuasively in Stockholm’s Berwaldhallen, Bachtrack.com, https://bachtrack.com/review-video-makela-sibelius-swedish-radio-symphony-stockholm-november-2020, 2020. november 14. (olvasva: 2020. december 28.)

[9] Jean Sibelius, The Seventh Symphony, An Inktroduction by the Inkpot Sibelius Nutcase, Web.archive.org, https://web.archive.org/web/20060315150727/http://inkpot.com/classical/sibsym7.html. (olvasva: 2020. december 28.)

[10] Service, Tom, Symphony Guide: Sibelius’s Seventh, The Guardian, https://www.theguardian.com/music/tomserviceblog/2014/mar/18/sibelius-seventh-symphonic-scream, 2014. (olvasva: 2020. december 29.) Fordítás a szerzőtől.

Négyzetes kép a leadben: bachtrack.com

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Mészáros Marina --


További írások a rovatból

Interjú Harcsa Veronikával művészi elköteleződésről, érvényesülésről, önkifejezésről

Más művészeti ágakról

irodalom

Arra összpontosít, hogy tisztességes mondatokat állítson elő Arra összpontosít, hogy tisztességes mondatokat állítson elő
Beszélgetés Kutasy Mercédesz műfordítóval
irodalom

Aranykapu Aranykapu
Gáspár-Singer Anna novellája a Prae spekulatív fikció témájú számából
színház

Szól bennünk a világ Szól bennünk a világ
Háy János Elem című darabja a Szkénében
színház

Azt mondom: cirkusz Azt mondom: cirkusz
Szubjektíven CIRCUS FLOW Cirkusz-Művészet-Alkotás Tárlatról, Visegrád, 2021. július 7., Duna Event rendezvényhajó


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés