bezár
 

art&design

2021. 03. 24.
Vörös? Vörös!
Élménybeszámoló a Hegyvidék Galéria „Estély a vörös kertben” című online kiállításáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Hegyvidék Galéria és a Várfok Galéria közös szervezésében valósult meg aatoth franyo „Estély a vörös kertben” című virtuális tárlata a Cziffra Fesztivál keretein belül. Vörös és még több vibráló vörös mindenhol. Az erőteljes és mozgalmas képek mögött a 21. századi ember izolációja és magánya sejlik fel groteszk alakok kíséretében.

Valószínűleg már mindnyájan unjuk az online jelenlétet; mi sem lenne jobb annál, mint felállni a gép elől, felöltözni és elmenni egy galériába, kiszakadva a szürke mindennapokból. Sajnos ez egyelőre csak szép álom, azonban a Hegyvidék Galéria megpróbált szinte mindent megtenni azért, hogy – amennyire lehetséges – a valós (tér)élményt tapasztaljunk a „kiállítás megtekintésekor”. Virtuálisan ténylegesen körbe tudom járni a budai galériát, az első klikkel már olvasom is franyo életrajzát a „bejárat” melletti falról, ahogyan azt amúgy is tenném. Megtudom, hogy a nyíregyházi születésű művész a világ szinte minden táján járt és rendezett kiállítást, Magyarországtól elkezdve Franciaországon át Kínáig. Illetve az is fontos, hogy sokáig csakis vörös színnel (a groteszk a meghatározó eleme) volt hajlandó festeni. aatoth franyo kalandos személyiség, 2010-ben Thaiföldön, a dzsungelben alakított ki magának műtermet, ahol akkora hatással volt rá az őserdő szisztematikus pusztítása, hogy festészetében a groteszktől a természeti elemek felé fordult. Ezek alapján franyo érdekes figura, így amikor egy klikkel belépek a „vörös kertbe”, hasonlóan különleges műalkotásokra számítok.

aatoth franyo: És megmártózunk a tündöklő fényben..., 2011. Olaj, vászon, 200x200 aatoth franyo: És megmártózunk a tündöklő fényben..., 2011. Olaj, vászon. 200 x 200 cm

Két kép ragadja meg egyből a tekintetem, legfőképpen azért, mert nagyon hasonlók, valamint ezek alkotják a tárlat központi műveit. Az És megmártózunk a tündöklő fényben… című kép kissé kaotikus, de erőteljes és megragadó. A kép bal oldalán egy nőalak, Lilly – Kallós Judit művészettörténész műelemzéséből kiderül[1], hogy franyo visszatérő figurája – nézi a televíziót, amitől égnek áll a haja. Találó, valószínűleg a legtöbbünk hasonlóan érez, ha akárcsak egy fél órára is bekapcsolja a híreket; csak áll és néz, mozdulni sem bír, talán mert nehéz elhinni a napjainkban zajló történéseket. A festményen szerepel egy asztal, amit a festő szokatlan módon több perspektívából szemléltet, rajta két borospohár, azonban körülötte nem ül senki. Vajon hova lettek az emberek? Talán az egyikük éppen égnek meredő hajjal hallgatja a híreket, a másik pedig apró alakként, épphogy csak jelen van a képen, miközben egyre távolabb kerül társától. Megjelenik egy nagy, engem leginkább az atombombák okozta gombafelhőkre emlékeztető képi elem. Talán a borzalmaktól meredező hajhoz kapcsolható, számomra nagyon is érthető módon, hiszen atombombaként érnek minket a rosszabbnál rosszabb hírek mostanában.

aatoth franyo: Estély a vörös kertben, 2011. Olaj, vászon, 50x73 aatoth franyo: Estély a vörös kertben, 2011. Olaj, vászon. 50 x 73 cm

A kisebbik kép, a tárlat címét adó Estély a vörös kertben is hasonló koncepcióval rendelkezik. Nőalakunk továbbra is égnek álló hajjal szemléli a televízió képernyőjét, azonban most már mintha valami takarná az arcát. Ahogy a galléria munkatársától, Kallós Judittól megtudhatjuk, franyo itt már kezd elfordulni a természeti elemek felé, amit színes, kalligrafikus motívumok jeleznek. A Lilly arcát takaró eszköz az ember természettel folytatott párbeszédnek az ellehetetlenülését, és az ezáltal megszakadt kapcsolatot közvetíti. Nekem egyből beugrott a járvány miatt hordott szájmaszk is, amely ma már annyira elengedhetetlen része lett az életünknek, hogy lassan olyan, mintha éjjel-nappal rajtunk lenne. Az előző képen látott félalak itt már teljesen eltűnt; egyetlen karakter maradt, aki egyedül fulladozik maszkjában.

aatoth franyo: Beszélgetések Marjával, 2009. Olaj, vászon, 141x120 aatoth franyo: Beszélgetések Marjával, 2009. Olaj, vászon. 141 x 120 cm

Tovább kattintva egyre groteszkebb alkotásokkal nézek szembe. A Beszélgetések Marjával című kép hangszóró fejű alakjai az egymáshoz, de nem egymással beszélés kivetülése, mindez a 21. századi elidegenedett társadalomra reflektál. Azonban a félbevágott férfialak alatt mintha egy lovas tűnne fel porszívóval a kezében, aki talán némi reményt magában hordozva takarítja fel azt a piszkot, amelyet a kihűlt, elgépiesedett társadalom hagy maga alatt. A lovon ülő figura fején nincs hangszóró; az ő célja nem az, hogy minél hangosabb legyen másoknál, hanem talán pont szeretné megmutatni, hogy a lehetőség megvan arra, hogy az emberiség egymásra figyelve éljen.

aatoth franyo: Temetési sütemény, 2007. Olaj, vászon, 40x80 aatoth franyo: Temetési sütemény, 2007. Olaj, vászon. 40 x 80 cm

Néhány kattintással a kiállítótér másik felén találom magam, ahol egy elsőre koporsónak tűnő tárgyat ábrázoló festmény kapja el a tekintetemet. Temetési sütemény, annyira groteszk, hogy nem bírom megállni, hogy ne nevessek fel rajta. A „sütemény” impressziót bennem a koporsóra festett szív adja, akaratlanul is felidézi a süteményekre szórt színes, szív alakú szórócukrokat, amitől a legegyszerűbb édesség is díszesebb és ezzel kívánatosabb lesz. De a cukormáz alatt itt is jelen van a magány; ha ezzel a koporsóval egy temetésen vagyunk, hol vannak a gyászolók? A kép színei és formái a szeretet sugározzák, mégis beleborzongok, ahogy tovább nézem, és lassan már a szív confetti sem olyan hívogató, mint volt.

aatoth franyo: Pár közepes méretű halakkal, 2008. Olaj, vászon, 90x158 aatoth franyo: Pár közepes méretű halakkal, 2008. Olaj, vászon. 90 x 158 cm

Első blikkre, még a franyo életrajz előtt egy egyhangú kiállításra számítottam. Vörös egymás hegyén-hátán, féltem, hogy a képek egybefolynak szépen lassan a szemem előtt, a képernyőt bámulva. Mégis aatoth franyo képei változatosak, textúrával és mélységgel rendelkeznek. A vörös színnek tulajdonított szimbolikák egyenletesen oszlanak el a képek között, például a Pár közepes méretű halakkal című alkotásnál a szenvedélyt hangsúlyozza ki, annak izzasztó formája groteszk, már-már állatias módon jelenik meg. A szintén vörös színnel párosított energia tehát ott van minden képben: a galéria white cube falain lógó műalkotások valósággal életre kelnek, hipnotizálják a tekintet. Noha a képek jó tíz évesek, számomra tökéletesen beleillenek a koronavírus járvány okozta mindennapos szorongásba. Ugyanakkor a vörös szín energikussága és aatoth franyo groteszk humorérzéke olyan eltávolodást eredményez a világ jelenlegi helyzetétől, hogy a tárlat „körbe sétálása” után meglepetten észleltem, hogy nem a Hegyvidék Galéria ajtaján sétálok ki, hanem egyszerűen az x-re nyomok rá, és tűnik el aatoth franyo vörös kertje.

 

A tárlat a Cziffra Fesztivál rendezvénye, a MOMkult – Hegyvidék Galéria és a Várfok Galéria közreműködésével valósult meg. Kiemelt szponzor: MVM.

Az Estély a vörös kertben című kiállítás április 15-ig tekinthető meg.

Fotók a Várfok Galéria jóvoltából.

Fejléc kép, kép a főoldalon és a Facebookon: Egressy Orsolya enteriőr fotója. Négyzetes kép: aatoth franyo – És megmártózunk a tündöklő fényben..., 2011. Olaj, vászon, 200x200.
 

[1] Műelemzés Kallós Judittal És megmártózunk a tündöklő fényben… és Estély a vörös kertben című festményekről aatoth franyo kiállításán

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Pintér Noémi --


További írások a rovatból

art&design

Az otthon fogalma alapjaiban határozza meg munkáimat Az otthon fogalma alapjaiban határozza meg munkáimat
Interjú Schwéger Zsófia festőművésszel külföldi felsőoktatásban szerzett tapasztalatokról, kapcsolati háló építéséről és az időbeosztás fontosságáról
art&design

A magasugrás veszélyei A magasugrás veszélyei
Kritika a Standby szabadtéri kiállításról
art&design

Geometrizált humanizmus Geometrizált humanizmus
Interjú Ábel Tamás üvegművésszel sikerről, külföldi kapcsolatépítésről, magyarországi megélhetésről, valamint művészeti ága helyzetéről

Más művészeti ágakról

irodalom

Arra összpontosít, hogy tisztességes mondatokat állítson elő Arra összpontosít, hogy tisztességes mondatokat állítson elő
Beszélgetés Kutasy Mercédesz műfordítóval
irodalom

Aranykapu Aranykapu
Gáspár-Singer Anna novellája a Prae spekulatív fikció témájú számából


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés