Felhasználói adatlap


-- Fábián Annamária --
felhasználói adatlapjaFábián Annamária portfólióját ide kattintva éred el.
Fábián Annamária által feltöltött cikkek:

2023. 03. 22.
Pikli Natália könyvéről
Mi köze a vesszőparipának Shakespeare színházához? Mit tud tanítani a mai olvasónak Shakespeare koráról és a kor kultúrájáról, színházáról és irodalmáról egy egyszerű, mai napig szinte változatlanul létező játékszer, ami az évszázadok során magára vett sokféle különböző jelentésréteget (a hobbitól, szenvedélytől a zabolátlan nőig…)? Erről is szól Pikli Natália Shakespeare's Hobby-Horse and Early Modern Popular Culture című könyve, amely a Routledge kiadó „Studies in Performance and Early Modern Culture” sorozatában jelent meg.

2021. 07. 19.
Rómeó-misszió avagy Rómeó és Júlia a Kaposvári Egyetem harmadéves színész osztálya előadásában Gyulán
A 2021-es Shakespeare Fesztivál Gyulán rendhagyó módon – és a pandémia árnyékában – csak magyar előadásokat sorakoztatott fel az érdeklődő közönség számára, azokból viszont sokfélét láthattunk, sokféle szinten: komédiát, tragédiát, klasszikusabb és elvontabb darabokat, szöveghű és felforgató átiratot is. Abban is újított a fesztivál, hogy két olyan előadást is meghívott, amelyet színésznek készülő fiatalok készítettek. A rendhagyó Shakespeare-olvasatok közül az egyiket, egy Rómeó és Júlia-feldolgozást a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Karának (MATE Kaposvári Campus) III. éves Kéri-Uray osztálya adta elő Vidnyánszky Attila rendezésében.

2021. 03. 25.
V4 szimpózium Shakespeare-ről a CEESRA és a PPKE szervezésében
Ha a Visegrádi Négyekről van szó, akkor egyrészt a tizennegyedik századi visegrádi királytalálkozó, másrészt ennek utódjaként a közép-európai országok – Magyarország, Lengyelország, Csehország és Szlovákia – politikai együttműködése juthatott eszünkbe. Eddig. Ugyanis 2021-től már a Shakespeare-kutatás és színháztudomány is felsorakozik az emblematikus V4 mögé: hosszú évek kollegiális együttműködésének eredményeként létrejött a CEESRA, a Central European Shakespeare Research Association (Közép-Európai Shakespeare-kutatótársaság) a Visegrad Fund támogatásával, elsősorban (de nem kizárólag) a V4 országok kutatóinak részvételével.

2019. 12. 11.
Shakespeare Amit akartok (Vízkereszt) a Szkénében
Shakespeare Vízkereszjtében minden megvan, ami egy remek komédiához kell: hajótörött ikrek, akik elveszítik egymást, fiúnak álcázott lány, szerelem, intrika, bohóc, helyzetkomikum, részeg tréfálkozás, kalamajka, kigabalyítás, és házasságok a legvégén. De ahhoz is minden megvan, hogy tragédiát láthassunk bele: bosszú, félreértés, énkeresés, tudatvesztés, bölcs és melankolikus bolond, megalázott kívülálló és megcsalt szerelmesek. December elején mutatta be Budapesten a Szkéné Színház Shakespeare Vízkereszt, vagy amit akartok című darabját, a kissé átalakított Amit akartok (Vízkereszt) címen, Tarnóczi Jakab rendezésében, Nádasdy Ádám fordításában.

2019. 08. 02.
A Shakespeare Fesztivál Gyula margójára
Egy hét Shakespeare-rel, találkozások sokféle kultúra sokféle látásmódjával, kikapcsolódás és elmélyülés: ezt ígéri és hozza el minden évben a Shakespeare Fesztivál az Alföld legvarázslatosabb városában. 2019-ben a shakespeare-i komikum mélyrétegei tárulhattak fel a nézők számára.

2019. 03. 23.
Shakespeare Macbethje az Örkény Stúdióban
A Macbeth a hatalomvágy darabja. A korona hajszolása majd görcsös megtartani akarása a mozgatórugója a címszereplő minden tettének. De a vágyat a koronára néhány szó szüli meg Macbethben, egy homályos jóslat ismeretlen, titokzatos erőktől; és egy asszony, Lady Macbeth táplálja, növeszti tetté. Az Örkény Színház Stúdiójában mutatták be William Shakespeare Macbeth című darabját, Gáspár Ildikó rendezésében, Szabó Lőrinc, Szász Károly és Kállay Géza fordításának felhasználásával.

2019. 01. 31.
A színház iskolája – Shakespeare-konferencia az Örkény Színházban
Az Örkény Színház különleges eseménynek adott otthont januárban: egy napot tölthettek a résztvevők (elsősorban magyartanárok, illetve az őket kísérő nagyszámú középiskolás) Shakespeare társaságában. Ezúttal Shakespeare-nek – és a nézőknek – nem kellet a különféle szempontok és kategóriák között választania: a művészet, a színházi szakma és a tudomány, a három néha elkülönülő, de a mélyben nagyon is összekapaszkodó irány, amelyből Shakespeare megközelíthető, most együttműködött – és együtt működött.

2019. 01. 19.
Kiss Csaba Othello-rendezése a Nemzetiben
A budapesti Nemzeti Színház Kiss Csaba rendezésében mutatta be az Othellót. Az előadást hirdető plakáton Othello (Horváth Lajos Ottó) fekete bal kezébe temetett fehér arccal mered ránk – ami sejteti, hogy a darab a rassz, a bőrszín és a másság szülte feszültségeket, a bennünk rejlő és körülöttünk megnyilvánuló jó és rossz küzdelmét állandóan szem előtt akarja majd tartani, amelyeket Shakespeare darabja zseniálisan feszeget és tol el a végső határig.

2018. 04. 23.
Élet és halál Shakespeare életművében tanulmánykötetről
„Hisz köztudott, hogy meghal, ami él: mulandóságból öröklétbe tér” - olvashatjuk a Hamletben. Shakespeare halálának évfordulójára született a tanulmánykötet, amely izgalmas új perspektívát nyújt a szerző műveiben megjelenő, hol összefonódó és szétválaszthatatlan, hol pedig kibékíthetetlen ellentétben álló élettel és halállal kapcsolatban.

2017. 11. 23.
Szövegek hajósai Kállay Gézának
Váratlanul elhunyt a magyarországi Shakespeare-kutatás és nyelvfilozófia nagy alakja, Kállay Géza professzor. Két hálás tanítványa keresi a (nem)búcsú szavait.