bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Fábián Annamária --

felhasználói adatlapja

Fábián Annamária portfólióját ide kattintva éred el.

Fábián Annamária által feltöltött cikkek:

Közös örökség és térségi identitás
Ha a Visegrádi Négyekről van szó, akkor egyrészt a tizennegyedik századi visegrádi királytalálkozó, másrészt ennek utódjaként a közép-európai országok – Magyarország, Lengyelország, Csehország és Szlovákia – politikai együttműködése juthatott eszünkbe.  Eddig. Ugyanis 2021-től már a Shakespeare-kutatás és színháztudomány is felsorakozik az emblematikus V4 mögé: hosszú évek kollegiális együttműködésének eredményeként létrejött a CEESRA , a Central European Shakespeare Research Association (Közép-Európai Shakespeare-kutatótársaság) a Visegrad Fund támogatásával, elsősorban (de nem kizárólag) a V4 országok kutatóinak részvételével.
Amit akarunk: tragikomikus körforgás az akarat körül
Shakespeare Vízkereszjtében minden megvan, ami egy remek komédiához kell: hajótörött ikrek, akik elveszítik egymást, fiúnak álcázott lány, szerelem, intrika, bohóc, helyzetkomikum, részeg tréfálkozás, kalamajka, kigabalyítás, és házasságok a legvégén. De ahhoz is minden megvan, hogy tragédiát láthassunk bele: bosszú, félreértés, énkeresés, tudatvesztés, bölcs és melankolikus bolond, megalázott kívülálló és megcsalt szerelmesek. December elején mutatta be Budapesten a Szkéné Színház Shakespeare Vízkereszt, vagy amit akartok című darabját, a kissé átalakított Amit akartok (Vízkereszt) címen, Tarnóczi Jakab rendezésében, Nádasdy Ádám fordításában.
Vidám Shakespeare, vagy amit akartok
Egy hét Shakespeare-rel, találkozások sokféle kultúra sokféle látásmódjával, kikapcsolódás és elmélyülés: ezt ígéri és hozza el minden évben a Shakespeare Fesztivál az Alföld legvarázslatosabb városában. 2019-ben a shakespeare-i komikum mélyrétegei tárulhattak fel a nézők számára.
Macbeth közénk vegyül
A Macbeth a hatalomvágy darabja. A korona hajszolása majd görcsös megtartani akarása a mozgatórugója a címszereplő minden tettének. De a vágyat a koronára néhány szó szüli meg Macbethben, egy homályos jóslat ismeretlen, titokzatos erőktől; és egy asszony, Lady Macbeth táplálja, növeszti tetté. Az Örkény Színház Stúdiójában mutatták be William Shakespeare Macbeth című darabját, Gáspár Ildikó rendezésében, Szabó Lőrinc, Szász Károly és Kállay Géza fordításának felhasználásával.
Művészet, színház, tudomány
Az Örkény Színház különleges eseménynek adott otthont januárban: egy napot tölthettek a résztvevők (elsősorban magyartanárok, illetve az őket kísérő nagyszámú középiskolás) Shakespeare társaságában. Ezúttal Shakespeare-nek – és a nézőknek – nem kellet a különféle szempontok és kategóriák között választania: a művészet, a színházi szakma és a tudomány, a három néha elkülönülő, de a mélyben nagyon is összekapaszkodó irány, amelyből Shakespeare megközelíthető, most együttműködött – és együtt működött.  
Fekete, fehér, igen – nem
A budapesti Nemzeti Színház Kiss Csaba rendezésében mutatta be az Othellót. Az előadást hirdető plakáton Othello (Horváth Lajos Ottó) fekete bal kezébe temetett fehér arccal mered ránk – ami sejteti, hogy a darab a rassz, a bőrszín és a másság szülte feszültségeket, a bennünk rejlő és körülöttünk megnyilvánuló jó és rossz küzdelmét állandóan szem előtt akarja majd tartani, amelyeket Shakespeare darabja zseniálisan feszeget és tol el a végső határig.
Örök életű életmű
„Hisz köztudott, hogy meghal, ami él: mulandóságból öröklétbe tér” - olvashatjuk a Hamletben. Shakespeare halálának évfordulójára született a tanulmánykötet, amely izgalmas új perspektívát nyújt a szerző műveiben megjelenő, hol összefonódó és szétválaszthatatlan, hol pedig kibékíthetetlen ellentétben álló élettel és halállal kapcsolatban.  
… puszta szó
Váratlanul elhunyt a magyarországi Shakespeare-kutatás és nyelvfilozófia nagy alakja, Kállay Géza professzor. Két hálás tanítványa keresi a (nem)búcsú szavait.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés