bezár
 

zene

2008. 07. 14.
Kastély & koncert
A Kastélykoncertek Eszterháza 2008 nyitóhangversenye – Fertőd, Esterházy kastély 2008. július 4.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kastély & koncert Hogyan lehet a fertődi Esterházy-kastélyt, Haydn egykori munkahelyét életre kelteni? Kézenfekvő: a 18. századot idéző szalonban előadott, lehetőleg korhű muzsikával. A hagyományos nyári kastélykoncertek mellett idén nyártól betekintést nyerhetünk a falak zivataros közelmúltjába és kétarcú jelenébe is.

A gondosan felújított barackszín főhomlokzat és a restaurált bútorokkal berendezett szalonok mögött ugyanis az enyészet uralkodik. A hatalmas parkra néző hátsó homlokzat pergő vakolata még rezidenciális sárga, az allék között elvadult növények burjánzanak, és lépten-nyomon a pártállami időket idéző maradványokba ütközünk. A kastély egykori galériája mindmáig tornaterem, a néhai marionettszínháznak helyet adó épület elhagyatott téesz-csűr, melyben éppen csak megkezdődtek a feltárások; és a „Belvedere”, vagyis az épület panorámateremnek épült legfelső emeletének gyönyörűséges növényi ornamentikával dúsan díszített, ám felülvakolt falain Sztálin elvtársat éltető cirill betűs feliratok: a második világháborús katonakórház mementói olvashatók. Az istállóépületben a kilencvenes évekig községi mozi működött, mely most kicsiny fridzsiderszocializmus-emlékhelyként szolgál (Bambi sajnos nem kapható); a zenészek egykori lakhelye pedig az önkormányzat irodáinak ad helyet.

A kastélyt fenntartó Műemlékek Nemzeti Gondonoksága dícséretes módon őszinte: mindezt ugyanis – a kastélymúzeum szokásos kínálatát bővítendő – június óta bárki megtapasztalhatja a „Felfedezők útja” névre keresztelt, négy órát igénybe vevő speciális vezetés során. Megéri a fáradságot, különösen azoknak, akik nem idegenkednek némi retró életérzéstől. (A túra pikantériája, hogy a nemzeti gondnokság tulajdonképpen saját múltjának: az államosítás korszakának állít emléket…)

A barackszín főhomlokzat

prae.hu

A főallé

Mementó a háborús időkből

Az egyik felirat

Retró emlékhely

Az esti koncert (középen Kiss Noémi)

Maxine Eilander hárfájával


 

Ami pedig a korhű muzsikát illeti, meggyőződésem, hogy a körülmények: vagyis a díszes helyszín, a családias hangulat, és a szó szerint(!) patinás falak is alapvető részét kellene képezzék egy régizenei hangversenynek. Elvégre a legnevesebb barokk-specialisták (Harnoncourt), a legjobb régizene-együttesek (Koopman) és a kanonikus művek (Bach) előadásai sem érhetik el ugyanazt a hatást egy modern hangversenyteremben, mint azokban a szakrális vagy világi terekben, ahol a műveket eredetileg előadták. A „Kastélykoncertek Eszterháza” fesztivál épp ezért nyújt szinte egyedülálló élményt a Fertődre elzarándoklónak. Csak remélni lehet, hogy a 2009-es Haydn-év során minél többen ráéreznek majd Esterházy „Fényes” Miklós kastélyának zenei vonatkozású vonzerejére (is).

Az idei évadot a Solamemente Naturali Bratislava kamarazenekar (művészeti vezető és koncertmester: Milos Valent) hangversenye nyitotta. Műsorukon barokk és preklasszikus operarészletek, valamint Händel B-dúr hárfaversenye szerepeltek. Kiss Noémi – akit utoljára egészen más szerepben hallottam – hangja csodálatosan illett a bonbonosdoboz-szalonba: kristálytiszta, csengő szopránja, stílusos formálása és változatos előadásmódja igazi delicatesse volt. Csak szövegmondását (mássalhangzóit) érhetné kritika, ámbár lehet, hogy csak a Díszterem akusztikája tréfálta meg fülemet. A kissé visszhangos szalon nem kedvezett a pozsonyi vonósok élénk tempóinak sem, a gyors opera-nyitányok futamai ugyanis ahelyett, hogy gyöngyöztek volna, inkább elmosódtak. Az együttest dirigáló Stephen Stubbs lantjának, és a holland származású Maxine Eilander hárfaművésznő kicsiny hangszerét annál jobban kiemelte a terem. A korhű hangszereken játszó, alig tucatnyi muzsikus, s a jól ismert Händel-versenymű modern hárfahangzástól oly eltérő hangzásvilága szinte tökéletesen megidézte a rokokó hangulatát. Még néhány kandelláber, libériák, körgallérok, és valóban a 18. században érezhettük volna magunkat.

Üröm az örömben, hogy „A legtündéribb sziget: Händel és Haydn Angliában” címen meghirdetett hangverseny (eredetihez képest megváltozott) műsorán nem szerepelt mű az eszterházi mestertől. A koncertet záró, olykor barokk oratóriumokra, máskor mozarti áriákra emlékeztető Mária-motetta szerzősége ugyanis nem bizonyított, s magam nem osztom azok véleményét, akik a darabot Haydnnak tulajdonítják. Az egészen szeptemberig tartó fesztivál kínálatában azért természetesen bőségesen találhatunk Haydn-műveket is. Mert Pestről, de a Balaton mellől is érdemes ellátogatni Fertődre az élményért; és ha már ott járnak, ne hagyják ki a Felfedezők útját sem!




A műsor:

G.Fr. Händel: Praise the Lord with cheerful noise – Ária az Esther c. operából

N. Porpora: Ouverture és Si caro ti consola (ária) az Arianna in Nasso c. operából

Leonardo Vinci: Sinfonia az Alessandro nell’Indie c. operából

G.B. Pergolesi: c-moll Salve Regina 

G.Fr. Händel: Ouverture és a Piangero, Da tempeste il legno infranto kezdetű áriák a Giulio Cesare c. operából
         
   B-dúr hárfaverseny Op.4 No.6  

Anonymus: Maria Quareit – motetta szoprán szólóra és zenekarra


nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


További írások a rovatból

Ellentétek párbeszéde – Schönberg és Boulez a Zene Házában
Balogh Ádám lemezéről
trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében

Más művészeti ágakról

Interjú Molnár Judit Lillával
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
Tandori Dezső Töredék Hamletnek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés