bezár
 

art&design

2022. 02. 17.
Anticamera: David Claerbout és Ősz Gábor kiállítása
A Capa Központban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Anticamera: David Claerbout és Ősz Gábor kiállítása Anticamera címmel látható szerdától David Claerbout belga képzőművész és az Amszterdamból hazatelepült Ősz Gábor magyar képzőművész építészeti léptékű felületekre installált hatalmas vetítéseit bemutató kiállítása a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.

A két alkotó azzal a gondolattal foglalkozik, hogy hogyan használjuk és értjük meg a képeket, hogyan hat ránk az a nagy mennyiségű fotografikus információ, ami a közösségi oldalakon, reklámfelületeken, hírportálokon vagy az okostelefonunkon megjelenik - olvasható a Capa Központ MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.

Mint írják, mára a technikai kép vált a legfőbb kommunikációs eszközzé, és alapjaiban határozza meg az emberek gondolkodását. Az anticamera szóösszetétel azt a gondolatot sűríti magába, miszerint mostanra szinte teljesen elfelejtettük, hogy mit is gondoltunk a telefonjainkkal és digitális fényképezőgépeinkkel dokumentált életünkön túli valóságról akkoriban, amikor még nem volt ilyen könnyű megörökíteni mindennapjaink eseményeit. David Claerbout és Ősz Gábor a kiállításon bemutatott munkáiban olyan képelméleti problémákat feszeget, amelyek túlnyúlnak a fotográfia, a művészet határain, és napjaink aktuális témái közé tartoznak.

A Capa Központban bemutatott művek zsigerileg hatnak a nézőre, teljesen elbizonytalanítva őt abban, hogy valójában mit is lát, mi a kép és mi a valóság. A gigantikus vetítések madárcsicsergéssel, búgó hangú történetmeséléssel, monoton géphangokkal és egy lehetetlenül közelről megfigyelhető erdőtűzzel olyan különleges nyugalmi állapotot idéznek elő, amelyben a meditációhoz hasonló helyzet jön létre - írják a kiállítás ismertetőjében.

A pályáját festőként kezdő David Claerbout álló- és mozgóképes kísérleteivel jutott el az idő és az ábrázolás problémaköréhez. Munkái jellemzően valamilyen hétköznapi tevékenységet vagy eseményt mutatnak be, fő tárgyuk azonban inkább a történetmesélés folyamata és az idő múlása, a valóság és az illúzió közti összetett viszony.

Ősz Gábor szintén festészeti problémákból kiindulva jutott el a technikai kép területére kiterjesztett képelméleti vizsgálatokig. Az alapvető művészeti problémákat feszegető alkotásaiban kezdettől fogva foglalkoztatja a képnek az azt hordozó felülethez, a falhoz, illetve a bemutatás egész teréhez fűződő viszonya. A fekete-fehér, a színes fotográfia és a vetített kép belső törvényszerűségeivel foglalkozó munkáiban a fényképezés határterületeit kutatja. Témái az ábrázolás, a politika, a történelem, az épített terek vagy az ezekhez kapcsolódó tárgyi környezet találkozási pontjaiból alakulnak ki. Mozgó- és állóképeinek, installációinak meghatározó elemei az általa épített camera obscurák és más különleges gépezetek, amelyek azt a célt szolgálják, hogy jobban megértsük a látható világ fizikai jelenségeit, de ne a mai eszközök képein, illúzióin keresztül, hanem kritikai elemzés útján.

Anticamera

A kiállítás, amelynek kurátora Petrányi Zsolt és Mucsi Emese, február 16-tól március 27-ig látható a Capa Központban.

Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ

1065 Budapest, Nagymező u. 8.

További információk itt találhatóak az eseményről.

kép: David Claerbout: Futótűz (merengés a tűzön)

kép forrása: capacenter.hu

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Gondolatok a Geometric Environments című kiállításról
art&design

Gilda Williams: How to write about contemporary art, Thames & Hudson, United Kingdom, 2014
DH_BUDAPEST konferencia – 2022. 11. 23-25.
art&design

Győri Blanka gondolatai* Joó Irma munkáiról

Más művészeti ágakról

irodalom

Szeifert Natália: Örökpanoráma, Kalligram, Budapest, 2022.
Tasi Katalin: Lányka, tükörben. Pagony Kiadó, 2022


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés