bezár
 

zene

2022. 04. 05.
Ez a nap is érthető
Pátkai Rozina Minka koncertje
Tartalom értékelése (8 vélemény alapján):
Persze az alcím kötőjellel volna korrekt: Pátkai Rozina Minka-koncertje, hiszen az este tematikáját adó Czóbel Minka költőt oly mértékben tudta az énekesnő megjeleníteni, hogy egy olvasatban akár a nevét is fölveheti. Énekesnőt mondok, jóllehet a tevékenység csak részben fedi Pátkai Rozina intermédia művész és szuperperformer foglalkozását. A Czóbel Minka projekt néven is futó koncertsorozat áprilisban indul, előtte két vidéki városban – Debrecenben és Pécsen volt előbemutató – én a pécsi Szabadkikötőben hallgattam a sorozat főpróba-koncertjét.

Pátkai Rozina nevét Végső Zoltán kritikájában olvastam először a járvány sokadik hulláma idején.. Nagyon ritka, hogy a neves ítész egyértelműen lelkesedjen egy olyan új jelenségért, mint az első Minka-lemez, így Pátkai Rozina rákerült a kiváncsiságlistámra. Különösen azután, hogy megjelentette a Tilos csillagon című albumát is, mely egyértelművé tette, hogy ő a magyar zenetörténet dalirodalmának megkerülhetetlen alkotója, az a művész, aki a költészetet tovább gondolja, akitől egy vers új életet kezd el élni, és olyan rétegei mutatkoznak, melyekről távoli tudomásunk sem volt. Pátkai Rozina művészetének alapeleme a kinézis, a mozgás, az a fajta éltető tevékenység, ami a hanghullámok alapjait is meghatározzák. Azokat a természeti eseményeket kutatja, amiket Arisztotelész írt le a Poetika előszavában: “a költő dolga a természet utánzása.” Ezt az alapelvet sokféleképpen lehet értelmezni, Pátkai Rozina leginkább felfedező, aki támaszkodik régebbi korok értelmezőire – Weöres Sándor, Pilinszky János, Babits Mihály, Ady Endre, Czóbel Minka, Nemes Nagy Ágnes, és Tóth Árpád költőkre úgy, ahogyan feldolgozza mai költők – Bán Zsófia, Víg Mihály – verseit, dalszövegeit. Az énekesnő, valamint a körülötte lévő zenészcsapat – Fenyvesi Márton laptop, Varga Dániel szaxofon, Tóth István basszusgitár, Szabó Dániel dob, Dóczi Bence gitár-elektronika, a video-jockey Székács Dániel a legnagyobb felületen érintik meg hallgatóikat, és nem kell igazán nagy empátia, hogy a hallgatók magukévá tegyék Pátkai Rozina mesélő-felfedező attitüdjét. Mint amikor az ember betéved egy poros elhagyatott könyvtárszobába, ahol találomra fellapozza a legvastagabb könyvet. Ott illusztrációkat talál a veretes betűkkel nyomtatott oldalak között, régi korok vágyairól, eltűnt, s újra megtalált gondolatokat fedez föl aprólékos rézkarcokon, némelyiken sárgulás, másokon valahai penész foltja mutatja a temporális állapotokat, melyeket át-áthúz egy mai korba, vagy annak közelmúltra utaló másolatába. Folyamatos atmoszférával társít, megszólal, meghökkent. Megszólalásában olykor csak egy pentachord skálát használ, nem merészkedik el a ma már elvárható mikrotonális-hamiskás irányba, megteszik ezt a háttérzenészei, különösen a hangzásáért hangszerelőként is felelő Dóczi Bence, aki a bundok között is megtalálja az elképzelhetetlen hangot, az ő nevét nagyon meg kell jegyezni. Aztán tovább lapozva kis cetlit talál, később egy másikat, rejtett jelentésű üzenetekkel, imamorzsákkal, titkos ábrákkal. Cigánysiratót idéz, fájdalmat közvetít, nem múló traumákra reflektál. A harsány elektronikus bemutató sem tudja elfedni a könyvben talált szomorúságot, egy belenyugvó melankóliát, mely már kikerült a könyvből új életet él, mégis megszűnni nem tudó reménytelen szenvedésről tudósít, meghagyva hallgatójának egy optimista végkifejlet elképzelését is. Préselt falevelek jelennek meg a könyv lapjain zöldes nyomot hagyva, a videóháttéren újra életre kelve ágakkal lombkoronákkal. És pörög, forog minden.

prae.hu

Pátkai Rozina

A könyvtárszoba csendje a koncertterem inverze. Zajkompozíciók, melyek ritmusát a túlzottan hangsúlyozó prozódia adja, nem csillogtatja nagyon is kiművelt énektudását a szövegértés kárára, mint sokan ezen az undergroundból származó, de az avantgarde eredményeivel mélységesen átitatott színtéren. Ez a nap is érthető. Pedig mennyire más minden nap, mennyire új a ma a tegnaphoz képest, és mennyire világít rá a távoli jövő az elfeledett régmúltra. Levendula lilás virága esik ki a könyvből, szinte az illatát is érezni Varga Dániel ülve megbújva előadott ábrándos cross over szólói alatt. Újra és újra érzékenyen feldolgozott versek, dekadens dallamvezetésű sanzonok, még rap is, csak a várva várt bossa nova nem, ez egy másik könyv. A rézkarcokon raszterekké durvul a véső satírmunkája, mely átvivő formaként jeleníti meg a háttérvideón, hol csíkok, hol kisebb nagyobb kockák, négyszögek formájába módosulva, szigorú keretet adva a lírai bánatnak, melyet mintha szégyellnénk, mint a férfikönnyeket, pedig hát sunt lacrimae rerum. Hasonló szigorúsággal Magyar Péterre emlékeztető virtuóz fillekkel ad keretet Szabó Dániel dobos a történéseknek. Hol taktra, hol auftaktra, hol pedig teljesen aszimmetrikusan lép be, kimért, megbízható játékos. A jazzkoncertekből hozott rövid szólóteljesítmények az énekes pozícióját színesítik, énekes, nagyon is énekes, mi több színész, aki viszont sosem esik ki a szerepéből: összetörten leguggolva sem hatja le a fejét pihenni, mimikáján végig látszik, az énekelt szövegek tartalma, a tartalmak emlékei. Pátkai Rozina egyik meglepő effektje a markírozás. Ezt az énekmódot a színészek-énekesek csak a próbákon használják, hogy így kíméljék az igen fáradékony hangszálakat. A könyvből fel-fel nézve egyszer észreveszünk valakit, akit eddig nem, a mozdulatlan mozgatót, a megfordított karmestert, basszusgitáros Tóth Istvánt, a könyvtárszoba őrét. Tudható, a jó őr alig észrevehető, ő itt egy ellenkarmester, aki visszaigazolja a karmester jelzéseit. A koncert valódi karmestere Fenyvesi Márton. Bár kint áll a fronton, apró gesztusaival szintén nem tolakszik az énekes előterébe. Nagyon tevékeny zenész, akinek  a magabiztos technika is köszönhető, melyben Gróh Ádám hangtechnikus volt a segítségére.

A szerző fotóival

Pátkai Rozina

nyomtat

Szerzők

-- Weber Kristóf --

Zeneszerző és muzikográfus vagyok. Különféle szöveges műfajokban írok, emellett a PTE Művészeti Karán oktatok. Hobbim az idiómák gyűjtése. Zeneműveim kottái a Petrucci online kottatárban elérhetők. Szoktam fotózni is.


További írások a rovatból

Verdi Nabuccója a Nemzeti Filharmonikusok előadásában
Marie Jacquot és a Bécsi Szimfonikus Zenekar koncertje a Musikvereinban
Michael Haydn és Antonio Salieri Requiemje a Müpában

Más művészeti ágakról

A Krémes keringő című előadás az Újszínházban
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés