bezár
 

gyerek

2022. 05. 17.
Történetmesélés verssel és rakétával
A Bolygó Bogozó negyedik beszélgetéséről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Bolygó Bogozó negyedik beszélgetésére a szervezők Tóbiás Krisztián Sinkó- és Kortárs-díjas vajdasági magyar költőt, műfordítót, a Tempevölgy főszerkesztőjét hívták meg. A remek hangulatú programon a költő mesélt A Mikulás rakétája című kötetéről, valamint gyerekkorról, irodalmi hatásokról és a délszláv háborúról.

A beszélgetésen részt vett még Király Hajnal, a szegedi tanszék fejlesztő irodalomterápia szakirányú továbbképzés oktatója is, aki elmesélte, miért döntött amellett, hogy a piros, gumírozott dobókockáról szóló versrészletet ragadja ki a Fiatal Írók Szövetsége által 2020-ban kiadott kötetből. Úgy vélte, ez a téma kapcsolódik a végzős diákok helyzetéhez, hiszen mielőtt kilépnek a nagybetűs Életbe, fontos, hogy elgondolkodjanak a jövőjükről. A gumírozott dobókocka pedig érzékletes metafora: pattog, kiszámíthatatlan, halkabb is, vagyis észrevehetetlen, ezért is fontos a reflexió, a helyzetelemzés.

prae.hu

Tóbiás ehhez kapcsolódva elmondta, hogy mindig van valami kézzelfogható élménye, amihez a verseit köti, így a dobókocka is egy valós, gyerekkori, az éjszakai felébredések során felderengő álomképből, látomásszerűségből ered. Úgy véli, nem kell, hogy a versei ugyanazt jelentsék az olvasói számára, mint neki, így feleslegesnek tartja, hogy értelmezze azokat. Mint mondta: „…nem az érdekel, hogy (…) Boccaccio mikor, mit ábrázolt, és hogy ezt milyen háttértörténetek, hatások alapján tette (…), hanem hogy nekem ez mit jelent.”

A költő A Mikulás rakétája című versét elsősorban felnőtteknek szánta: „Felnőtteknek szól, gyerekekről (…), akik egy olyan szituációban vannak, amibe a felnőttek kényszerítik bele őket.” A gyerekek számára megmagyarázhatatlanok a háborúval kapcsolatos kérdések, így ők saját módjukon, a körülöttük lévő mesékből, történetekből építik fel hozzájuk a saját magyarázataikat, válaszaikat. Tóbiás szerint első ránézésre a kötet képi anyaga is olyan, mintha egy gyerekkönyv lenne, de valójában sokkal nyersebb, és olyan részleteket is észre lehet venni az illusztrációkon, melyek egyértelműen a felnőtteknek szólnak (ilyenek például a szögesdrótra kiterített Mikulás-ruhák). Ezekkel a képekkel Turi Lilla igyekezett közelebb vinni a felnőtteket a gyermekek világához

Lapis József moderátor kérdésére Tóbiás mesélt a gyerekkoráról és az irodalom jelentőségéről, hogy milyen sokat segített neki pozitív világlátásának megtartásában, szemben sok más ismerősével. Megemlített néhány Örkény-novellát (ezek a hatalmi pozícióban lévő kisembereket tették számára már-már komikussá), de igazából mindent elolvasott, ami a keze ügyébe került: meséket, képregényeket, szépirodalmat, de ponyvát is. Akkor kezdett el igazán olvasni, amikor a délszláv háborús helyzet kialakult. Kezdetben természettudományi pályán gondolkozott. A váltás, a bölcsészettudományi érdeklődés egy szabadkai irodalmi táborban indult el, ahova egy jó barátja unszolására ment el. Tóbiás mosolyogva mesélte, hogy a táborban ismerte meg Szajbély Mihályt, aki a Bolygó Bogozó író-olvasó találkozóján most a közönség soraiból hallgatta a költőt.

Kiderült, hogy A Mikulás rakétája nem a fantázia szüleménye, a hosszúvers központi alakja tényleg létezett a költő csókai gyerekkorából. Tóbiás elmesélte, hogy a faluban felkértek egy bácsit, legyen ő a Mikulás, aki elment az óvodába beöltözve és eljátszotta, hogyan hozta az északi sarkról az ajándékokat szánon. Amikor a gyerekek megkérdezték, hogy ha kint süt a nap és nincs hó, akkor hogyan jöhetett szánnal és hol vannak a rénszarvasok, a Mikulás nem tudott válaszolni. Bádogos lévén készített magának fémlemezből rakétát, amit hátára helyezett, és ebben vitte az ajándékokat. Mivel megtetszett neki az álrakéta-készítés, többet is felállított az udvarában, amiből később, a NATO-bombázások idején nemzetbiztonsági ügy is lett, mivel azt hitték, ezek igazi rakéták.

Tóbiás saját alkotási folyamatát spontánnak nevezte, és jelezte, csodálja azokat, akik nap mint nap leülnek és írnak, mert ő erre nem képes, neki mindig kell valami inspiráció. Az is szóba került, hogy A Mikulás rakétáját a szerzőn kívül az illusztrátor és a szerkesztő is formálta: Turi Lilla rajzai annyira fontos részét képezik a kötetnek, hogy ő már el se tudja képzelni a verset az illusztrációk és a rendhagyó szövegtördelés nélkül.

De vajon miért verseket ír Tóbiás, miért nem prózában meséli el történeteit? A vajdasági irodalomban jellemző, hogy inkább verses formát alkalmaznak történetmesélésre. A szerb kultúrában népdalban is gyakran mondanak el történeteket: a szerző kiskatonaként a laktanyában egy olyan népdalt hallott, ami arról szólt, hogyan ütötte el a Crvena Zvezda focicsapat kapusát egy taxi. „Prózát írni munka (…), verset írni inkább foglalkozás” – jelentette ki Tóbiás, majd hozzátette, hogy ennek ellenére négy éve egy prózaköteten, naplóregényen dolgozik.

nyomtat

Szerzők

-- Sass Dávid --


További írások a rovatból

gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Artur Gębka Apa üvege című könyvéről
Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről
Interjú Grancsa Gergellyel

Más művészeti ágakról

Illyés Gyula és Weöres Sándor egy-egy anya-versének hasonlóságairól
Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Nyitónap a Horizont Táncfesztiválon
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés