bezár
 

irodalom

2022. 10. 21.
Friss verseskötetek a Margó Irodalmi Fesztiválon
Méhes Károly, Németh Gábor Dávid és Veszprémi Szilveszter új versesköteteiről Horváth Florencia kérdezte a költőket
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Az Margó Irodalmi Fesztiválon, október 15-én mutatták be Méhes Károlytól A fikusz téliesítésének napja; Németh Gábor Dávidtól a Lebegő Arborétum; illetve Veszprémi Szilvesztertől a Helyek, ahol rám öröm vár című köteteket, három olyan verseskötetet, amelyek a Prae Kiadónál jelentek meg. A Horváth Florencia által vezetett beszélgetés a Nemzeti Táncszínház Kamaratermében került megrendezésre. A beszélgetés során az inspiráció kérdése, élet és mű nehezen felfejthető együtthatása, továbbá a versírásra adott reflexió témái voltak meghatározóak.

A nyitottságot árasztó, üvegfallal keretezett teremben rövid mozgolódás után, a beszélgetést vezető Horváth Florencia kezdésképp kiemelte a három szerző pályaszakaszainak különbözőségeit: Méhes Károlynak a hatodik, Németh Gábor Dávidnak a második, míg Veszprémi Szilveszternek az első megjelent kötetéről beszélhetünk. Ezután, verseik felolvasására kérte a költőket, ahol Méhes Károlytól A repülő fügék; Veszprémi Szilvesztertől A macska az üres katlanban, Németh Gábor Dávidtól pedig a Jólfésült című műveket hallhatta a közönség.

prae.hu

Németh Gábor Dávid

A felolvasások után, in medias res módon indult útjára a többszörös párbeszéd: az első kérdéskör a versek kötetté rendezésére vonatkozott. Mindhárom szerző más-más aspektusból közelítette meg a kérdést: Veszprémi Szilveszter a versanyag idegenségét, illetve ebben az idegenségben rejlő potenciált emelte ki, Méhes Károly inkább a próza és a vers műfajai közti eltéréseket hangsúlyozta, Németh Gábor Dávid pedig a versíráshoz szükséges minőségi idő szerepére, továbbá a szerkesztés folyamatának nehézségeire hívta fel a figyelmet.

Veszprémi Szilveszter

Ezt követően a szerkesztőkkel való közös munkára terelődött a szó. Németh Gábor Dávid a Deres Kornéliával történő szerkesztői munka „szigorú érzékenységéről” beszélt, amelyet a szerző már az első, 2017-ben megjelent, Banán és kutya című kötetének megjelenése során is megtapasztalhatott. Noha mind Veszprémi Szilveszter, mind Méhes Károly – Németh Gábor Dávidtól eltérően – Péczely Dóra személyében talált szerkesztőre, ők is a szigorúságot, illetve a részletekre való odafigyelést emelték ki a versek szerkesztő általi összeállítása során.

Méhes Károly

Ezek után Horváth Florencia igyekezett valamilyen közös pontot megragadni a három szerző kötete kapcsán. Elmondta, hogy a három kötet közös vonását a családi viszonyok markáns jelenlétében látja. Veszprémi Szilveszter lelkesen kezdte fejtegetni a szülői hatás, illetve az alanyi líra összefüggéseit, ahol elmondta, hogy a szülői „rétegek” bizonyos szintű megértése révén jutott el az önmegértésig, majd ezt követően az önkifejezésig. Méhes Károly – hasonló módon – elismerte a „család eredendő hatását”, sőt a lehető „legjobb versanyagként” jelölte meg a családi viszonyokat. Németh Gábor Dávid a többieknél valamivel elvontabban válaszolt: kiemelte a traumák lemoshatatlan jelenlétét, amelyek szerinte a versírást és a mindennapi életet egyaránt meghatározzák. Úgy véli, hogy addig bolyongunk a letargikus, „belső tájakon”, amíg fel nem ismerjük, hogy „jól akarunk lenni”.

Horváth Florencia

A beszélgetés utolsó perceiben Horváth Florencia arról kérdezte a költőket – élet és írás, illetve írás és írás analógiáját tovább szőve –, hogy a versírás folyamatára való reflexiónak milyen szerepe van a kész alkotásban. Ettől a kérdéstől kicsit hosszasabb ideig elhallgattak a szerzők, mígnem a csendet Németh Gábor Dávid törte meg, aki kifejtette, hogy nem kell szükségképpen direkt módon reflektálni a versírás traumafeldolgozó jellegére, noha nem zárkózik el teljesen, ha más szerzőknél (mint például a mellette ülő két költőnél) találkozik ilyesfajta megnyilatkozásokkal. Veszprémi Szilveszter szerint az elidegenítés révén, ami az írás miatt létrejön, könnyebben és biztonságosabban lehet súlyos témákhoz közelíteni. Majd a „költőség címkéjére” reflektálva elmondta, hogy bizonytalan azt illetően, hogy mennyire jelent jót, ha valakit költőként emlegetnek. Végül Méhes Károly is bekapcsolódott a költői identitással kapcsolatos diskurzusba, és mosolyogva zárta le a témát: „Annyi formája van az életünknek, hogy nem is olyan nagy baj, ha épp költő az ember”.

Közönségben

Az esemény – a kezdéséhez hasonlóan – versek felolvasásával zárult, ahol Veszprémi Szilveszter a Római jog, Németh Gábor Dávid a Viselés című műveivel, Méhes Károly pedig kötetének címadó versével búcsúzott a közönségtől.

Fotók: Mariia Kashtanova

nyomtat

Szerzők

-- Sulyok Valentina --

Ha a művészet gombolyaga nem tekeredne a világon, akkor mindannyian unalomtól elhízott macskák volnánk, és sosem ismerhetnénk meg a komolyságból kibomló játék örömét.


További írások a rovatból

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 47. számáról

Más művészeti ágakról

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
Interjú dr. Béres Judittal
Fenyő D. György Költőiskolájának bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés