bezár
 

irodalom

2023. 04. 26.
Animális humanitás, végtelen végnapok
A körzet poétikái címmel rendeztek konferenciát Bodor Ádám életművéről a Petőfi Irodalmi Múzeumban
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Bodor Ádám életművéről rendezett konferenciát az Általános Irodalomtudományi Kutatócsoport A körzet poétikái címmel április 13-án és 14-én a Petőfi Irodalmi Múzeum dísztermében. A kétnapos esemény során elhangzott előadások többek között olyan kérdésekkel néztek szembe, mint hogy miként illeszthető be Bodor Ádám a kanonizált prózatörténeti folyamatokba, vagy hogy hogyan viszonyul egymáshoz humanitás és animalitás, természet és technika, végesség és végtelenség a szerző szövegeiben. A különféle irodalomelméleti irányzatokat, illetve nyelvszemléleti megközelítéseket felvonultató program nemcsak a kutatóknak biztosított kiváló alkalmat a korpusz megvitatására, hanem a közönség soraiban ülő olvasóknak is új, izgalmas perspektívákat kínált a Bodor-próza értelmezéséhez.

A konferenciát a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, Demeter Szilárd nyitotta meg, majd Lőrincz Csongor köszöntője következett, melyben megfogalmazódtak az előttünk álló, rendkívül tartalmasnak ígérkező két nap legfontosabb célkitűzései és kérdésfeltevései. A kortárs magyar irodalmi szféra az utóbbi néhány évben ismét fokozott figyelmet szentelt Bodor Ádám életművének, Lőrincz szerint ugyanis ezek a szövegek újra és újra visszahívják magukhoz a befogadót. Friss doktoranduszok és pályájuk csúcsán járó kutatók egyaránt foglalkozni kezdtek a szerzővel, melynek eredményeképpen az első kizárólag köré szerveződő konferencia is létrejöhetett.

prae.hu

Lőrincz elmondta, hogy a továbbiakban elhangzó előadások szoros, szövegközeli olvasásra épülnek, miközben módszertani-elméleti téteket is kirajzolnak, olyan kurrens kereteket mozgósítva, mint például a biopoétika vagy a poszthumanizmus.

Kezdésként Kulcsár Szabó Ernő lépett a pódiumra, aki Honnan jön a Sinistra? A poétikai eredetiség kérdéséhez címmel ismertette a Bodor-próza vélt előzményeit, a természeti látványokat – fény és árnyék, sötét és világos, dinamika és statika folyamatos ellenpontozását – fókuszba helyezve. Kihangsúlyozta, hogy bár Bodor szövegeinek poétikai megalkotottsága eltávolodik a hagyományos térségi epikától, összetett hangszereltséggel dolgozó ábrázolási módszereivel, a világszerűséget előhívó fények, színek, illatok és hanghatások szerepeltetésével, motívumhálóival és azok ritmikai elrendezésével mégiscsak szóhoz juttatja az érzékleti effektusokat szintén hangsúlyozó előzményeket, például Bánffy Miklós Erdélyi történetét. Ebben a regényben úgy nyílik szét a „völgy a ragyogó napsugárban”, mint ahogy a Sinistra medencéje terül Andrej Bodor elé „a messzi napsütötte lejtőkön” csillogó zsindelyfedelekkel. Bánffy ugyan Kulcsár Szabó szerint inkább szecessziós írásmóddal él, a szinesztetikus szerkezetek és a fény-árnyék hatások egyértelmű kapcsolódási pontot teremtenek a művek között. Hasonló okokból említhető Wass Albert A funtineli boszorkány című kötete is, amely a természet színrevitelének nyelvi technikái révén köthető Bodor Ádámhoz: a ragyogó, csillogó, villózó táj képe dinamikusan épül fel, ezáltal pedig a mű hangja is különleges dallamvonallal, ritmussal formálódik. Zárásként Kulcsár Szabó rámutatott ugyanakkor, hogy Bodornál a natúra sosem csupán dísz, hanem a történetek non-humán ágenseként is funkcionál.

Kulcsár-Szabó Ernő

A szekció következő előadója Eisemann György volt, aki a humanitás perspektíváit vizsgálta, elsősorban a Verhovina madarai: Változatok végnapokra című, novellisztikus szekvenciákból felépülő regényt középpontba helyezve. A kötet apokaliptikus távlata felől indulva vállalkozott annak bebizonyítására, hogy Bodor szövegének értelmezése során a poszthumán irányzatok hangsúlyozása félrevezető lehet.

A lejátszódó folyamatok origójában ugyanis továbbra is a makrokozmosz mikrokozmosza, az ember áll.

„Az ember fáj a földnek” – írja Vörösmarty, de ha a világ fennállása tarthatatlannak bizonyul, ha már nincs több remény és túlélési stratégia, akkor az egyénben fogalmazódik meg az a vágy is, hogy érkezzen el a végidő – mint az adott helyzetben emberi mércével elképzelhető legjobb megoldás. A technikai változások ábrázolása szintén antropocentrikus nézőpontból valósul meg: az Augustin házaspár számára például esztétikai élvezetet nyújt az áthuzalozott emberi test, melyből a mesterségesen előidézett áramütés éppúgy szívja el az életet, mintha villám csapna belé, ezáltal pedig nemcsak natúra és ipar, hanem természetes halál és gyilkosság is szembeállítódik.

A harmadik előadás az Eisemann által felvázolt állásponttal is párbeszédbe lépett, hiszen Nemes Z. Márió éppen a non-humán ágenciák szerepét ismertette a Sinistra körzetben „A téli járvány elmarad” címmel. Szerinte a regényben megjelenő „tunguz nátha” olyan, a humán optikából kitakart erőként működik, amely mint ellenhatalom szervezi a viszonyokat, sőt, talán az az állítás sem túlzás, hogy ez hozza létre magát a körzetet. A narrátor ugyanis valamiféle immunológiai, biopoétikai tekintet révén válhat a közösség tagjává: akkor avatódhat be, ha látja a nátha jeleit, ha képes figyelemmel kísérni, ahogy a járvány madárként mozogva terjed. Elgondolhatjuk tehát, hogy mivel a fertőzés már eleve megtörtént, a térség karanténzónaként funkcionál, ily módon pedig hiába halasztja el a hatalom a járványt, a biohatalom tovább mérgezheti a tájat. Nemes kiemelte továbbá, hogy a virális ontológia esetében a beszédmód nemritkán kudarcot vall: a nyelv birtokolhatatlan természete és a természet birtokolhatatlan nyelve íródik egymásra.

Nemes Z. Márió

A szekciót záró vita során többek között olyan kérdéseket jártak körül a résztvevők, mint hogy hogyan viszonyul Bodor Ádám a fabularitás hagyományához, vagy hogy miként hozható a játékba a posztmodern gótika vagy éppen a weird fiction fogalma az értelmezés során, illetve természetesen Eisemann György és Nemes Z. Márió nézőpontjainak rendkívül izgalmas szembenállására is kitértek. Nemes szerint Bodor elemzőinek kétségtelenül el kell dönteniük, hogy a humanizmus vagy a poszthumanizmus pozíciója felől közelítenek az életműhöz, azonban önmagában mind az emberen túliság, mind az antropocentrikus látásmód utópisztikusnak bizonyul.

Lőrincz ezzel kapcsolatban hozzátette, hogy a technikai világ Bodor szövegeiben sosem csupán a natúra rendjébe szól bele, hanem egy emberi életformát is felforgat.

A csütörtöki napon még egy szekciót volt szerencsém végighallgatni, amely Bánki Éva Az érzékelés tágassága és autonómiája Bodor Sinistra körzetében című előadásával vette kezdetét. A kötet recepciója már több ízben foglalkozott a névadás kérdésével, az viszont már első olvasásra is nyilvánvalóvá válhat a befogadó előtt, hogy a regény szereplőit semmi esetre sem a nevük teszi egyedivé. Bánki szerint itt a szag határozza meg az egyént, ez a tény pedig olyan archaikus képzeteket is előhív, mint például az illat és a lélek összekapcsolódása. A szagok – ezáltal pedig a lélek is – a levegőben mozognak: a Verhovina madaraiban a halottak lelke lebegő párafoltként távozik. Nemcsak az aura-képzet szerepeltetésének lehetnek ugyanakkor középkori gyökerei: a trubadúrlíra alaphelyzetei is megidéződnek, Bodor azonban páratlan iróniával forgatja ki ezeket a hagyományokat. Coca Mavrodin „ezredes kisasszony” szexuális vonzerejét a hatalma helyettesíti, a misztikus tárgyak nyomába eredő, csodás asszonyokat kiszabadítani vágyó fiatal lovag helyett pedig egy korosodó főhőst látunk, aki végül otthagyja Elvira Spiridont meztelenül az út mellett.

Bánki Éva

A továbbiakban Smid Róbert vette át a szót, aki A veszélyeztetett ökológia és az állati tudás: a vidra és a madarak címmel vizsgálta az animalitás megjelenését Az érsek látogatása szereplőinek esetében. Sebastian Vidra karakteréről például feltételezik, hogy ismeri a folyó mélységeit, és tudja, miként távozhatna „egérúton”. Ösztönös, animalisztikus érzékelése nem azért lehet veszélyes a természet és kultúra határán álló Izolda negyedre, mert ellentétben áll valamiféle kodifikált állásponttal, hanem éppen azért, mert általa képes a mélyrétegekbe fúrni, felfedezni a felszín alatti erők játékát, és tetten érni rögzítetlen hatalmi, illetve biopolitikai mozgásokat is. Az Eisemann György által vezetett vita során Smid hangsúlyozta továbbá a levegő mint közvetítő közeg szerepét mind az animális, mind a humán érzékelés vonatkozásában, kapcsolódva ezáltal Bánki előadásához is.

A nap második felében Bányai Éva elnöklése alatt három, Bodor Ádám rövidprózáit górcső alá vevő előadás hangzott el: Bengi László „az értelemképzés próbatételeivel” nézett szembe, Balázs Imre József „a lakonikus szerkesztésmód kontextusai és politikái” nyomába eredt, Fodor Péter pedig Név, emlékezet, szubtextus címmel beszélt a szerző korai novelláiról. Az utolsó szekcióban a filmes adaptációkról is szó esett Török Ervin jóvoltából, a programot pedig Radics Péter előadása zárta Bodor Ádám „virtuális lábnyomáról”.

Közönség

A konferencia következő napját a második szekciótól követtem végig, ezt megelőzően is hangzottak el azonban izgalmas előadások, melyek többek között a titok és a jelek felől közelítve vizsgálták az életművet. Molnár Gábor Tamás az Én, a részvétlátogató című szöveget elemezte az idegenség problémáját középpontba helyezve, mely a harmadik előadásban, Pál-Lukács Zsófia gondolatmenetében is hangsúlyos szerepet töltött be. Vincze Ferenc egy Bodor-novella, a Milyen is egy hágó? apropóján járta körül a kérdést, hogy „milyen is egy próza”, Szemes Botond pedig a Sinistra indexikus jeleivel foglalkozott.

Dél körül érkeztem meg a Petőfi Irodalmi Múzeum dísztermébe, ahol éppen Kovács Péter Zoltán lépett a pódiumra, hogy a Sinistra körzet pragmatikai vizsgálata során tett felfedezésit megossza a hallgatósággal. Kutatásában a szereplők beszédére helyezte a hangsúlyt, és arra volt kíváncsi, hogy mennyiben tekinthető a kommunikációjuk normasértőnek. Elsősorban Herbert Paul Grice, George Lakoff, valamint Brown és Levinson elméleteire támaszkodva fejtette ki, hogy miként hágnak át a karakterek egyes maximákat, illetve hogyan alakítják ki a saját arcukat – vagyis a magukról közvetített képet –, és próbálják megóvni azt. A különféle „arcfenyegető” gesztusok működését Andrej Bodor és Mustafa Mukkerman, a kamionos párbeszédén szemléltette, végül pedig kihangsúlyozta azt is, hogy a recepció azon álláspontja, miszerint a körzet emberei „elbeszélnek egymás mellett”, nem feltétlenül helytálló. Nem jön létre ugyanis kommunikációs fennakadás, mivel ebben a közegben a normasértés normává emelődik: a tiszteletlenségre vagy éppen az udvariatlanságra senki sem reagál.

„Senki nem szól a dologhoz semmit. Ez a dolgok rendje.”

Kovács Péter

A továbbiakban Lőrincz Csongor nézett szembe a Bodor-regények nyelvszemléleti kérdéseivel, a líraiság vagy éppen az anagrammatikus aspektus kiemelésével igazolva a szerző nyelvművész voltát. Kitért többek között arra is, hogy hogyan jellemezhetők azok a nyelvi síkok, melyek révén a fikcionalitás újrahangolja a fabularitást, és hogy milyen implicit nyelvfogalom figyelhető meg ezekben a szövegekben.

A Sinistra körzetben a nyelv bejön „a levegővel az ablakon”, nem mint adottság, hanem mint atmoszféra jelenik meg, eolikus medialitással bír.

A szél azonban nemcsak szavakat szállít, hanem a környezet hangjait is, például „a búvópatak lankasztó mormolását”, „amint rövid történeteket ismételgetve” búg a mélyben. Kitekintés gyanánt Lőrincz rámutatott, hogy hang és levegő kapcsolata a szövegek megszólaltatása során is tetten érhető, hiszen a mondatok ilyenkor lélegzetegységeket képeznek.

A szekciót Bányai Éva zárta Bodor apafiguráit középpontba helyező előadásával, melynek keretében a korai szövegek pozitív apaképétől a későbbi, egyre erőteljesebb eltávolításon át egészen a „nem-apák” és „nem-családok” viszonyteréig vezette a hallgatóságot. Esterházy Péter mondta egy interjúban, hogy az aparegény nem műfaj, „ellenben az apa az műfaj”. Bodornál pedig ez a „műfaj” értelmezhető a rendszer, a hatalmi berendezkedés, a beavatódás vagy éppen életrajzi referenciák tükrében, sőt, a szerző maga is megjelenhet apaként a kortárs prózairodalmi közegben.

Bányai Éva

A Bánki Éva által vezetett vitában a résztvevők kitértek többek között a szövegeket „meghullámoztató” prozódia szerepére, majd az ebédszünetet követően kezdetét is vette a konferencia zárószekciója. Végső Roland videóhívásban jelentkezett be, és tartotta meg Végtelen ítélet című előadását, melyben a Verhovina madarai segítségével szemléltette, hogy miként értelmezi át Bodor Ádám az utolsó ítélet teológiai fogalmát. Szerinte a regény belső szerkezete és az ábrázolt emberi kapcsolatok állításként elfogadott tagadásokból épülnek fel, ezek pedig lehetőségek, sőt végtelenségek sorozatát nyitják meg.

Ily módon minden nap egy lehetséges végnap, és a történelmi tapasztalatok is potencialitásuk felől nézve válnak érdekessé.

A továbbiakban Görözdi Judit vette át a szót, aki a Keleti-Kárpátokat mint „mágikus-mitologikus elbeszélői teret” vizsgálta a Bodor-prózában, játékba hozva a mágikus realizmus elméleti keretét is. Mészöly Miklóst idézte, aki a dél-amerikai irodalom újszerűségét abban látta, hogy alkotói „értenek hozzá, hogy a tényekből, történésekből felszabaduljon a mitológia: vagyis a lélegző elementaritás”. Görözdi szerint a mágikus-mitologikus szövegképzés Bodor Ádámnál is megfigyelhető, kiegészülve ugyanakkor a referenciális, közép-európai helyszínek nyújtotta jelentésrétegekkel. A terek, illetve a határátlépések poétikájából kiindulva néhány intertextuális kapcsolódási pontot is említett, például Tarasz Prohaszko A Jelesek című regényét.

Görözdi Judit

A konferenciát Szirák Péter „mintha mi sem lenne készülőben”. A cselekménybonyolítás toposzai és a textuális dinamika a Verhovina madaraiban című előadása zárta, amely kitért többek között az iteratív szerkezet által felkínált olvasási lehetőségekre, natúra, kultúra és technika viszonyára, valamint a Jablonska Poljana vidékének múltját és jövőjét magába foglaló kötetre, Eronim Mox szakácskönyvére is, amely egyszerre szolgál a történések „forgatókönyveként”, illetve utólagos értelmezésük „kézikönyveként”. Az előadást követő vita során Görözdi kifejtette, hogy szerinte ez a kötet egyrészt a hely „Bibliájaként” funkcionál, másrészt olyan háttérmitológiát biztosít, amelybe a Verhovina szövege is belesimulhat, és amelyhez egyúttal fel is emelheti magát.

A rendezvény végéhez közeledve szó esett még világteremtésről és mítoszrombolásról, majd a szervezők, Lőrincz Csongor és Smid Róbert köszönetet mondtak a Petőfi Irodalmi Múzeum munkatársainak, a résztvevőknek és a hallgatóságnak a sikeres és tartalmas programban való közreműködésért, amely nemcsak a korpusz átfogó, szisztematikus értelmezésére nyújtott kiváló alkalmat, hanem újabb kutatási irányok kirajzolódását is elősegítette.

Vita

Fotók: Gál Csaba / PIM

 

nyomtat

Szerzők

-- Bakó Sára --


További írások a rovatból

Tudósítás a Tolnai-emléknapról - második rész
Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása
Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről
irodalom

Bemutatták Závada Péter Éngép című verseskötetét

Más művészeti ágakról

Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon
színház

Thomas Ostermeier Sirály rendezése a londoni Barbican Centre-ben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés