bezár
 

zene

2006. 11. 14.
Dillon zenei szövőszéke
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Dillon zenei szövőszéke James Dillon: Philomela. Október 13. péntek, Jövő Háza TeátrumA kamara-opera antik mítoszt elevenít fel posztmodern hangzással. Szakrális színház és videóvetítés, barokk forma és dodekafónia.
A közönség lassan betölti a nézőteret, de a zenekar bevonulása előtt van időm arra, hogy szemügyre vegyem a színpadot. A színpadi teret krómozott székek és állványok töltik be, a háttérben hatalmas gong és mögötte, a fehér falon négy monitor lóg a magasból. A színpadi tér bal és jobb oldalát egy-egy asztal zárja le, bal oldalon nagy csokor virággal, a jobb oldali asztalon kitömött sas van. A jobb hátsó sarokban „öltöző” asztal található. Csak később veszem észre, de a zenekari tér közepén egy krómozott-üveg palló van, ezen tűnik majd fel Philoméla. A teljes színpad nagyjából négyszöget alkot: középen két nagy fejhallgató, itt-ott egy-egy mikrofon lógnak le, elöl, baloldalt hárfa, mögötte pianínó és koncertzongora van. A krómozott-üveg függőlegesek (és a székek vízszintesei) mint egy installáció, előhangolják a közönséget: minden krómozott-üveg, fekete és fehér, steril.

A zenekar tagjai elfoglalják a helyüket: az első, rövidebb félkörbe a vonósok ülnek (bal oldalukon a hárfával), a második, nagyobb félkörbe a fúvósok (baloldalt kiegészülve egy tangóharmonikával, mögötte a zongora). Rövid hangolás után atonális zongorafutammal kezdődik a darab. A monitorok a karmestert mutatják.

A három szereplő egyenként, kimért mozdulatokkal foglalja el a zenei és színpadi teret: a jobb hátsó sarokban Prokné (Susan Narucki), a zenekar közepén Philoméla (Anu Komsi), baloldalt elöl pedig Téreusz (Lionel Peintre). A három szereplő három szín és három térbeli helyzet: Téreusz bal oldalon vörös felsőben (és kék nadrágban), Prokné fekete egész alakos ruhában hátul a jobb oldalon, Philoméla bő, fehér, kétrészes tréningruhában középen van. A szereplők helye, mozgása, minden egyes részlet kimért, hangúlyos. A monitorok először a figyelmet irányítják: a (zenei) fókuszba kerülő szereplőt mutatják. Később önállósodik a video-vetítés, a darab közepétől narrátor-szerepet tölt be.

A színpad tere zenei tér és szakrális tér-idő. A jelenetek (és az egyes zenei témák) statikusak, kimerevítettek, a szereplők mozgása lassú, kimért mozgás-kép. Az idő körben forog: a darab elején ábrázolt Téreusz-Philoméla csók vörös rúzsfoltja végig árulkodik Téreusz arcán, a később feláldozott (és felfalt) Itüsz már jóval korábban felbukkan a monitorban, ahogy a történet végét jelentő madarak is: a vetítés, a jelenetek ciklikus örök-időben zajlanak, nincs múlt és jövő.

A dodekafon zenei tér főként két hangszer, hangszercsoport között, a hegedű(k) és a piszton (és pozán) között feszül: a két végpont váltakozása sajátos lüktetést, poliritmiát kölcsönöz a hangzásnak. A tér hangsúlyos: a hegedű(k) bal oldalon elöl, a piszton (és pozán) jobb oldalon, hátul szólalnak meg, ami térbeli pulzálást ad a hang-szőttesnek. A zenei feszültséget mikrotonális hang-tömbök és a csend (teljes zenekari leállás) fokozzák. A tömör zenei felszínek, változatos hangszínek, dinamikai váltások, mikrotonalitás és poliritmia a New Compexity avant-garde komolyzenei mozgalom ismertetőjegyei, az élő elektronika viszonylag kevés szerephez jut ebben az előadásban.

Valahogy minden ki van fordítva: Téreusz vörös alakja az orchideák mellett áll, Prokné komor feketéje pedig a sas mögött kártyát kever. A zenei térben Téreusz vonós, Prokné fúvós. A drámai feszültség (az antik bosszú-drámával szemben) Téreusz és Prokné bűne között: szenvedély és bosszú között feszül. Különös, de mind zeneileg, mind színpadi játék tekintetében a közönség Téreusszal azonosul, nem véletlen, hogy Lionel Peintre kapja a darab végén a legnagyobb tapsot. A madárrá változó szereplőket megjelenítő monitorban papagájokat látunk (a vágott nyelv, vagy az örök ismétlés miatt?).

A három szereplő közül a legkevesebbet Philoméla (Anu Komsi) énekel és játszik. Főszerepe az erőszaktétel és nyelvkivágás utáni néma, tátongó tercettben van (amit hangfoszlány bejátszások tarkítanak). A kamaraopera zenei csúcspontja a csend (elhallgatás), ami ebben a darabban valóban konstruktív szerepet kap, ahogy a hangsúlyos nemi erőszak jelenet is a háttérben, láthatatlanul, a fantáziánkban zajlik. A szakrális, metafizikai térbe kivetült dráma végső kérdése az, hogyan lehet beszélni, énekelni, új hangra lelni „a hang szerelmesének” (Philomela beszélő neve) e szörnyű bűnök közepette. A darab (zenei) története Philoméla üzenete, a (zenekari hang-szövet) metamorfózis.

A zenekari tér egyesíti a színpadi, a zenei és a szakrális teret: minden mozgás ezt írja körül, szeli át és a zenei szőttes az egyetlen komponens a darabban, amely önállóan is megállja a helyét. Az ének (a szereplők mozgásával) nagyrészt a zenekari hangzás része, a szöveg és a dikció hang-kép, mozaikszerűen összeillesztett szóképek és fonéma-hangzatok, archaizmus és neologizmus szinkretikus szövedéke.

A kamara-opera antik mítoszt elevenít fel posztmodern hangzással. Szakrális színház és videóvetítés, barokk forma és dodekafónia. Lehet a régi formákat új tartalommal megtölteni? Lehet a posztmodern űrt szakralizálni? Az értő közönség szűnni nem akaró tapsa az előadás végén azt jelzi, hogy James Dillonnak és a közreműködő Remix Ensemble Porto-nak ez sikerült.

Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023
Jakob Bro and Joe Lovano: „Once Around The Room” koncertje a Müpában, 2023. október 26.
A Bélaműhely koncertje a pécsi Szabadkikötőben
Az UMZE kamaraegyüttesének pécsi koncertjéről

Más művészeti ágakról

Petőfi Sándor válogatott művei törökül
Kritika Kállay Eszter Vérehulló fecskefű című kötetéről
Kritika Krusovszky Dénes Levelek nélkül című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés