bezár
 

építészet

2023. 07. 03.
A rekonstrukció kritikai aktusa
Interjú Filip Rybkowskival
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Filip Rybkowski egyszerre festő és a krakkói Piana Gallery egyik vezetője, gondolkodását mégis leginkább a térrel, vagy akár egyenesen az élettérrel való játék határozza meg, ami munkáiban szobrászi attitűdöt eredményez. Az építészet az emlékezés és az emlékeztetés eszközeként működik a fragmentációt vizsgáló alkotásaiban, így pszeudorekonstrukciói és -restaurációi a hitelességet egészen tág kontextusban vizsgálják. A valódi kérdés nem az eredetiségre irányul, hanem arra, hogy a külső beavatkozás által fenntartott történeti kontinuitás milyen érdekeket szolgálhat.

PRAE.HU: Amikor a Piana Gallery alapítói a budapesti Skurcban állítottak ki, akkor építkezéseken előforduló mennyezeti támaszokat használtál a szobraid posztamenseként. Más munkáidban viszont úgy tűnik, mintha ezek az oszlopok az installáció részei lennének. Fontosak számodra ezek a megkülönböztetések (szobor, posztamens, installáció), vagy minden alkalommal egy egészként kell tekinteni rájuk? Mintha egy struktúrát hoznál létre?

A mennyezeti támaszokat olyankor használják, amikor egy épületet átépítenek, például egy falat lebontanak, vagy egyszerűen a mennyezetet az összeomlás veszélye fenyegeti. A Skurcban tulajdonképpen talapzat funkciójuk volt. Fontosak számomra a munkák térbeli elrendezésének kérdései, különösen akkor, ha arra tudom használni őket, hogy felerősítsem a tárgy jelentését vagy egy érdekes kontextust adjak hozzá. A töredékes szoborhoz például a bontás és omlás érzetét adja a mennyezeti támasz. Vagy valaki próbálja megmenteni az enyészettől, restaurálja. Az is gyakran előfordul, hogy egyes elemek egyik műből a másikba vándorolnak, és szeretek önálló műveket különböző csoportokba rendezni kiállításokon, hogy megvizsgálhassam, mi változik az olvasatukban a helyzet által.

prae.hu

Filip Rybkowski: Sediment Study (Counterposse). 2022.

Filip Rybkowski: Sediment Study (Counterposse), 2022

PRAE.HU: A munkáidban egyaránt használsz építkezésekről ismerős szerszámokat és pusztuló épületekből gyűjtött anyagokat. Ettől egyszerre támad a kezdet és a vég érzete, vagy akár arra is lehet asszociálni, hogy a művészeten keresztül kap új életet egy bontásra ítélt (fel)építmény. Mennyire törekszel a megőrzésre?

Fontos számomra a különböző kontextusokból és időkből származó anyagok kombinálása, de ez magában rejt az utánzással vagy az eredeti fogalmával kapcsolatos témákat is. A konzerválás itt inkább referenciapont, amely lehetővé teszi számomra, hogy a restaurálás és rekonstrukció gesztusainak politizálását és misztifikálását vizsgáljam. A „hitelesség” nagyban függ az emlékezet történelmi konstrukciójának folyamataitól, így mindig problematikus. Legújabb munkáimban a rekonstrukció kritikai aktusát használom elsődleges eszközként, amitől a restaurálás állandósító és megőrző gesztuskombinációja a politikumra reflektál. A kezdet és a vég közötti felfüggesztettség érzése valami olyasmi, ami elkísér engem, talán éppen ezért gyakran kifejezésre jut az általam készített művekben.

PRAE.HU: A BWA nevű tarnów-i kortárs képzőművészeti múzeumban kiállítottál egy munkát még márciusban, ami egy elég szomorú kommentár volt arról, ahogyan a politikai döntések befolyásolják a mindennapi életet, és ennek kifejezésére egy életteret használtál fel. Ez is része a terek és struktúrák iránti érdeklődésednek, igaz?

FR: Igen, ez igaz. Bár a munkáim nem jelentenek sem aktivizmust, sem személyes nézeteim manifesztumát, a képek politikai jellege és a ránk gyakorolt hatásuk mindig is az érdeklődésem középpontjában álltak. A hétköznapi tárgyak vagy a már korábban látott, ismerős képek használata annak egy módja számomra, hogy a nézővel a saját tapasztalatain keresztül kommunikáljak.

Filip Rybkowski: Deep Warm Dream. 2023.

Filip Rybkowski: Deep Warm Dream, 2023

PRAE.HU: A Piana Galleryben volt tavaly egy csoportos kiállítás, amely egy történelmileg fontos krakkói utcát mutatott be, vagy legalábbis azt, hogy hogyan értelmeződik a művészet által. Te a homlokzatokból származó töredékek kiállításával eléggé szó szerint vetted a koncepciót, viszont a többiek közül néhányan metaforikusabb utat választottak. Hogyan áll ez össze?

A kiállítás címe az volt, hogy Régen itt egy folyó folyt. Nagy kihívás volt az a projekt. Egy csoportos kiállítás egy témával és húsz művésszel, mindez tizenhárom négyzetméteren. Az igazat megvallva, néhány döntés a kiállítás architektúrájáról vagy arról, hogy hogyan fér el ennyi mű ilyen kis helyen, már azelőtt felmerült, hogy ismertük volna a kiállításon megjelenő összes művet. Szerencsére a kiállításra meghívott emberekkel való együttműködés nagyszerű volt, ahogy a reakciók is. Ez megmutatta számunkra, hogy a galériánk rövid idő alatt erős közösséget épített ki azokból az emberekből, akik számára fontos, amit csinálunk, és akik együtt akarnak működni velünk. Ezen a kiállításon a legfiatalabb generációhoz tartozó alkotók, de idősebb és befutott művészek is részt vettek. Mindenki a maga módján reagált a kiállítás témájára, és azt az aspektusát merítette ki, amely legjobban érdekelte. A mi feladatunk az volt, hogy reagáljunk a műveikre, és egy összefüggő történetbe foglaljuk őket.

Filip Rybkowski: Buffer Zones. Önálló kiállítás a Piana Galleryben.

Filip Rybkowski: Buffer Zones. Önálló kiállítás a Piana Galleryben

PRAE.HU: Amikor az építészet a művészeten keresztül kerül bemutatásra, az többnyire nagyon letisztult és strukturalista, de a te esetedben nem így van. A használt színek tompák, persze, de az összkép szinte szentimentálisnak tűnik, anélkül, hogy nagyon személyes lenne, mint az otthonokról készült képek. Most főleg a csempéken összegyűjtött békegalambjaidra gondolok, ami szintén a BWA-ban volt kiállítva. Aktívan próbálod megtalálni az egyensúlyt a steril és az érzelmes között?

Bevallom, néhány évvel ezelőttig a munkáim sokkal minimalistábbak voltak, és alapvetően nélkülözték a reprezentatív témákat. Jelentős volt számomra az a pillanat, amikor elkezdtem feldolgozni a már az ikonoszférában működő képeket. Úgy tűnik, hogy a világról való mesélés és az, hogy képeken keresztül próbáljam elemezni a világot, lehetetlen volt számomra ilyen korlátozott eszközökkel és formákkal. Valami hiányzott. Ez a változás annak is köszönhető, hogy a közelmúltban új módszert vezettem be a gondolataim és ötleteim rögzítésére. Általában nem skiccelek vagy tervezem túl a munkáimat, mielőtt elkezdeném őket. Egy ideje viszont képgyűjteményeket készítek: reprodukciókból és fényképek illusztrációiból rendezek kollekciókat. Van egy parafatáblám otthon is, meg egy a műtermemben is. Ezeket kontextuális és gondolati vázlatként kezelem az egyes művekhez.

nyomtat

Szerzők

-- Fülöp Tímea --


További írások a rovatból

építészet

Hiány és emlékezet című Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Cserépváraljai templomfelújítás és Micélium tudásköz-pont nyerte az idei Média Építészeti Díját
építészet

Interjú Filip Rybkowskival
építészet

Interjú Kőszeghy Flórával

Más művészeti ágakról

Interjú Molnár Judit Lillával
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
Schlanger Tamás és a Sonus Cordis Kvartett a FUGA-ban
irodalom

Tudósítás a februári Artista Café pódiumbeszélgetéséről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés