bezár
 

zene

2008. 10. 05.
Vér, veríték és könnyek - izzadtságszag nélkül
A Blood, Sweat & Tears koncertje a MÜPÁban - 2008. szeptember 20.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Vér, veríték és könnyek - izzadtságszag nélkül Paparozzi kitűnően énekelt, technikailag tökéletesen adta vissza a Clayton-Thomastól megszokott dalokat, s ami ebből kimaradt (a rekedtes hangzása ellenére is tisztán csengő, magas felhangokban gazdag hangszín), az nem az ő kvalitását ócsárolta, hanem azt jelezte, hogy a pop-éneklésnek is vannak utánozhatatlan zsenijei.

Szokásomhoz híven, a Blood, Sweat & Tears Művészetek Palotájabeli koncertjére is azzal a kimondatlan kérdéssel érkeztem, hogy mi értelme van (az utóbbi retro-hullám meglovaglásán túl) egy negyven éve alakult és lassan tíz éve hallgatásra ítélt zenekart újjáéleszteni?

Ezúttal nem kellett sokáig várnom a válaszra: az együttes nem csak vérprofi előadással szórakoztatta közönségét - mely szinte csordulásig megtöltötte a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem meglehetősen tágas koncerttermét -, hanem az is hamarosan nyilvánvalóvá vált, hogy ezúttal a banda tagságát megtizedelő, illetve közöttük állandó ellentétet szító problémára is sikerült megoldást találniuk: mármint hogy az együttes az egykori – részben önmaguk által teremtett - jazz-rock, illetve fúziós jazz hagyományait kövesse, vagy pedig slágeresebb, poposabb irányt vegyen?



Meglehetősen különös volt már a műsor felépítése is: gyakorlatilag az összes lemez „slágereit” felelevenítették, azokat azonban az elejétől fogva apró, rövid szólókkal kiegészítve, s már a harmadik számnál (Hi-Di-Ho) a közönség énekeltetésébe kezdtek. Bár az egyes darabokon belüli szólók a műsoridő teltével egyre hosszabbá váltak, világosan érezhető/hallható/látható volt, hogy ezek nem a zenészek – egyébként is nyilvánvaló – zenei kvalitását, illetve virtuozitását voltak hivatva bemutatni, inkább apró, fantáziadús és rendkívül egyéni kis „sziporkák” voltak, amik közben véges-végig fenntartották az együttes tökéletes összhangját.



A koncert csúcsa talán a legismertebb sláger, a Spinning Wheel lett volna, ha a ráadásban nem sikerül még ezt is megtetézni: az utolsó dal felkonferálásánál az énekes az együttes „misszióját” a békés és boldog hangulat megteremtésében határozta meg, majd felszólított mindenkit, hogy álljon fel, s így a zsúfolásig telt koncertterem csupa álló, táncoló és hadonászó emberrel ünnepelte a záró, Happy című számot.
Paparozzi
Negyven év alatt az együttes valódi intézménnyé vált (a fiatal, kezdő zenészek támogatására fenntartott alapítványukkal egyetemben), amiben számtalan legendás jazz zenész fordult meg. E hosszú időszak alatt azonban talán sohasem sikerült ennyire természetes összhangba hozni a jó értelemben vett „vásári” (farce) szórakoztatást és az igényes jazz zenélést. Paparozzi kitűnően énekelt, technikailag tökéletesen adta vissza a Clayton-Thomastól megszokott dalokat, s ami ebből kimaradt (a rekedtes hangzása ellenére is tisztán csengő, magas felhangokban gazdag hangszín), az nem az ő kvalitását ócsárolta, hanem azt jelezte, hogy a pop-éneklésnek is vannak utánozhatatlan zsenijei.

Blood, Sweat & Tears

A Blood, Sweat & Tears együttes 1967-ben alakult, New York-ban. A zenekar a rock, blues, popzene, fúvós hangszerelés és jazz improvizáció hibridjét hozta létre, amely jazz-rockként vált ismertté. A fúziós jazztől eltérően, ahol a zenészek a hangszeres virtuozitás bemutatására és némi, elektromos hangszerekkel való kísérletezésre hajlamosak, a BS&T számai a rock, pop, R'n'B/soul stíluselemeit a big band-el kapcsolták össze, hozzátéve a kisebb jazz combo -k hagyományából is.

Al Kooper, Jim Fielder, Fred Lipsius, Randy Brecker, Jerry Weiss, Dick Halligan, Steve Katz és Bobby Colomby alkotta az első zenekart. Kooper önéletrajzi írása szerint a csapat megalakulása (a) The Buckinghams rézfúvós elképzeléseinek és a kora hatvanas évek Maynard Ferguson Orchestra zenekarának köszönhető.

A "Blood, Sweat & Tears" nevet Al Kooper választotta - bár mások szerint Churchill-idézetből származik -, akit Johnny Cash hasonló című, 1963-as albuma és egy késő esti fellépés inspirált, amiben Kooper véres kézzel játszott. Kooper volt a zenekar eredeti vezetője, előző tapasztalatai alapján (a) The Blues Project-ben (korábbi közös zenekara Steve Katz-al). Jim Fielder Frank Zappa Mothers Of Invention-ében, rövid ideig pedig a Buffalo Springfield-ben játszott azelőtt. Kooper hírneve kétségtelenül hozzájárult a BS&T sikeres indulásához a hatvanas évek ellenkultúrájában, minthogy ő részt vállalt Bob Dylan, Jimi Hendrix, a Rolling Stones stb. történelmi nevezetességű session-felvételeiben is.

Al, Bobby, Steve és Jim kvartettként fellépett néhányszor a new yorki Cafe Au Go Go-ban 1967 szeptemberében. Fred Lipsius két hónappal később csatlakozott hozzájuk. Adtak még néhány show-t kvintettként a new yorki Fillmore East-en, majd Lipsius szervezte be a három további zenészt, akiket mint new yorki jazz fúvósokat ismert. A végleges felállás a new yorki The Scene-ben lépett fel először, 1967 novemberének végén.

A zenekar közönségsiker volt, az emberek szerették a jazz, acid-rock és psychedelikus zene fúzióját. A Columbia Records-nál adták ki az első lemezt, az 1960-as évek egyik kritikusok által leginkább dícsért lemezét, a Child is Father to the Man-t, amin szerepelt a Harry Nilsson dal, Without Her, és Kooper talán legemlékezetesebb blues száma is, az I Love You More Than You'll Ever Know.



Ahogy a BS&T lassú üzleti sikert ért el az akkori hasonló felállású zenekarok között (pl. a Chicago és az Electric Flag), Kooper elhagyta a csapatot, hogy lemezmenedzser legyen a Columbia kiadónál. Az album kiadása után a trombitások is kiléptek, akiket Lew Soloff és Chuck Winfield helyettesített. Colomby és Katz énekeseket keresett, és végül rátaláltak az angol születésű, ám kanadai énekesre, David Clayton-Thomas-ra. Halligan vette át az orgonát, és Jerry Hyman játszott trombonon az újjáalakult BS&T-ben, az új trombitások, Lew Soloff és Chuck Winfield pedig a zenekart 9-tagúra bővítették.

A BS&T második, Blood, Sweat & Tears című albuma 1969-ben jelent meg. A zenekar poposabb irányt vett, és szándékosan kevesebb saját számot játszott. A lemez gyorsan a slágerlistákra jutott, és megnyerte a Grammy Díj év albuma címét. A lemezen három nagyobb sláger volt: Berry Gordy és Brenda Holloway You've Made Me So Very Happy-je, Clayton-Thomas Spinning Wheel-je és Laura Nyro And When I Die című szerzeménye. A sikernek köszönhetően felléptek az 1969-es Woodstock fesztiválon is.



Al Kooper távozása után nehéz volt fenntartani az ellenkultúrában kivívott státuszt, amelyet akkoriban a lemezkiadó vezetői fontosnak tartottak, hogy az fiatal vásárlókat vonzzon. A helyzetet tovább rontotta egy állami támogatású kelet-európai turné 1970-ben, minthogy akkoriban minden kapcsolat az államhatalommal rendkívül népszerűtlen dolog volt, így a zenekar hamarosan köznevetség tárgyává vált. (Utólag kiderült, hogy az amerikai kormány "finoman" felkérte a zenekart a turnéra, Clayton-Thomas vízumáért cserében.)

A turnéról visszatérve kiadták a Blood, Sweat & Tears 3 című lemezt két nagyobb slágerrel: Carole King Hi-De-Ho és Clayton-Thomas Lucretia MacEvil című szerzeményével. A zenekar imázsát tovább rontotta, hogy felléptek a Caesars Palace-ban Las Vegas-ban, amit akkoriban mainstream fellépési helynek tartottak a radikális politikában szerepet nem vállaló zenészek számára. 1970-ben (a) The Owl and the Pussycat című filmkomédia zenéjét szerezték, ami tovább rontotta a zenekar reputációját.

Ezen ellentmondásos időszak után a zenekar összeállt Don Heckman jazz szerzővel és a Jerry Hyman-t helyettesítő Dave Bargeron-al kiadták negyedik albumukat, a Blood, Sweat & Tears 4-et. A debütáló lemez óta először, a zenei anyag majdnem teljesen a sajátjuk volt. Az album aranylemez lett, ám egyetlen singles sem került fel a listákra, és az album után üzleti hanyatlásnak indult a zenekar.

Az együttes pop-rock és jazz frakciója között kialakuló nehézségek miatt Clayton-Thomas végül szólókarrierbe fogott 1972 elején. Rövid ideig Bobby Doyle helyettesítette, majd Jerry Fisher. Fred Lipsius is távozott, akit a jazz legenda, Joe Henderson helyettesített (olyan rövid ideig, hogy közös lemezfelvétel sem maradt tőlük), majd Lou Marini. Egy másik alapító tag, Dick Halligan is kilépett, akit a jazz zongorista Larry Willis helyettesített, a vezető gitáros pedig a svéd Georg Wadenius lett. A személyi változások közepette adták ki a Greatest Hits (1972) című gyűjteményes albumot, amely végül aranylemezzé vált. Ez volt a zenekar utolsó aranylemeze.

Az új BS&T kiadta a New Blood című lemezt, amelyen a csapat világosan a fúziós jazz felé közeledett. A lemez a Top 40-re jutott (az utolsó ilyen lemez), egy single az albumról, a So Long Dixie pedig 44-edik helyezést ért el, és rádióban is játszották. A lemezen volt egy Herbie Hancock szerzemény is, a Maiden Voyage, amiben Georg Wadenius énekelt és szólózott.

1973 közepén Katz, aki egyre elégedetlenebbé vált azzal, hogy a zenekar a fúziós jazz felé közeledik, kilépett. Winfield is távozott. A BS&T következő albuma, a No Sweat (1973) továbbra is fúziós jazz zene volt, alaposan kidolgozott fúvós-szólamokkal. 1974-ben kiadták a Mirror Image című lemezt.

A közben folytatódó zenészváltásokat David Clayton-Thomas kilépése koronázta meg 1974 végén, valamint a visszatérő album, a New City (1975). Az album magasabbra jutott a slágerlistákon, mint a New Blood óta bármely lemezük, köszönhetően a single-ként slágerlistákra jutó Beatles-szerzeménynek, a Got To Get You Into My Life-nak. De még ez sem volt akkora üzleti siker, mint az 1969-71-es csúcsidőszak lemezei. Kiadtak még egy lemezt a Columbia-nál, mielőtt 1976-ban az utolsó alapító tag, Bobby Colomby is távozott.

A zenekar az ABC Records-hoz szerződött át, és Colomby vezetésével (aki már nem játszott velük!) kiadták a Brand New Day című lemezt, nem sok sikerrel.

1979-ben David Clayton-Thomas kanadai zenészekkel újraalapította a BS&T-t, és leszerződött a LAX lemezkiadóhoz, ahol kiadták a Nuclear Blues című albumot, funk/soul hangzással, ami a Tower of Power együttes hangzására emlékeztetett, valamint a War zenekarra, amivel többször is játszott a BS&T, 1980-ban. Az új csapat 1981-ben oszlott fel.
Clayton-Thomas szólókarrierbe kezdett, ám mivel a turnén a csapatot leginkább a "Blood, Sweat & Tears" nevével reklámozták, akkori menedzsere Bobby Colomby-val tárgyalt a névhasználat jogáért. 20 évvel később, David Clayton-Thomas állandóan változó zenészekkel turnézott Blood, Sweat & Tears név alatt, amíg távozott ebből is, 2004-ben. Ezzel együtt, összesen mintegy 130 zenész játszott a BS&T-ben.
Steve Katz
A BS&T azóta is sok turnét ad jelenlegi zenészeivel, akik között néhány korábbi zenész is van. Larry Dorr és az alapító tag, Bobby Colomby vezetésével a zenekar feltámadt. 2005 óta Chuck Negron énekel, 2008-ban pedig az egykori alapító tag, Steve Katz is visszatért.

Néhány jelentősebb név a BS&T zenészei közül:

Al Kooper - billentyűk, ének (1967-1968)
Randy Brecker - trombita, szárnykürt (1967-1968)
Jerry Weiss - trombita, szárnykürt (1967-1968)
Fred Lipsius - alt szaxofon, zongora (1967-1972)
Dick Halligan - billentyűk, trombon, kürt, fuvola (1967-1972)
Steve Katz - gitár, harmonika, lant, mandolin, ének (1967-1973, 2008-)
Jim Fielder - basszus, gitár (1967-1974)
Bobby Colomby - dobok (1967-1977)
David Clayton-Thomas - ének, gitár (1968-1972, 1974-1981, 1984-2004)
Joe Henderson - tenor szaxofon (1972)
Jaco Pastorius - basszus (1975-1976)
Steve Khan - gitár (1975)
Mike Stern - gitár (1975-1977)
Keith Jones - basszus (1976)
Dave Gellis - gitár (1985-1990, 1996, 1998, 2005- )
Teddy Mulet - trombon (1985-1986), trombita (2005- )
Tom Timko - szaxofon, fuvola (1986-1987, 1995, 1998-2001, 2005- )
Glenn McClelland - billentyűk (1987-1993, 1998, 2005- )
Gary Foote - basszus (1990-1994, 1996-2004, 2005- )
Steve Jankowski - trombita (2005- )
Rob Paparozzi - ének, harmonika (2005- )
Jens Wendelboe - trombone (2006- )

Jelenlegi felállás:

Steve Katz - ének
Rob Paparozzi - ének, harmonika
Dave Gellis - gitár, ének
Glenn „Mac” McClelland - billentyűk
Gary Foote - basszus
Andrea Valentini - dobok
Teddy Mulet - trombita
Steve Jankowski - trombita
Tom Timko - Saxophone

Diszkográfia:

Child Is Father to the Man (1968)
Blood, Sweat & Tears (1969)
Blood, Sweat & Tears 3 (1970)
Blood, Sweat & Tears 4 (1971)
New Blood (1972)
No Sweat (1973)
Mirror Image (1974)
New City (1975)
More Than Ever (1976)
Brand New Day (1977)
Nuclear Blues (1980)
Latin Fire (1985, de 1980/81-es felvétel)
Live And Improvised (1991, de 1975-ös felvétel)
Live (1994, de élő felvétel: The Street Scene, Los Angeles, 1980 október 12.)

Gyűjteményes lemezek:

Greatest Hits (1972)
Super Hits (1998)
What Goes Up! The Best of Blood, Sweat & Tears (1995)

Singles:

„I Can't Quit Her” (1968)
„I Love You More Than You'll Ever Know” (1968)
„You've Made Me So Very Happy” (1969)
„Spinning Wheel” (1969)
„And When I Die” (1969)
"Hi-De-Ho" (1970)
"Lucretia MacEvil" (1970)
"Lisa, Listen to Me" (1971)
"Go Down Gamblin'" (1971)
"So Long Dixie" (1972)

Az együttes hivatalos web-oldala

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Schlanger Tamás és a Sonus Cordis Kvartett a FUGA-ban
Lee Konitz interjú a YouTube-on
Hari Drama és Nagy Emma Quintet koncert a Várkert bazárban
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés