bezár
 

film

2008. 12. 17.
Valami romantikus vígjáték, valódi meglepetés nélkül
Herendi Gábor: Valami Amerika 2
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Valami romantikus vígjáték, valódi meglepetés nélkül Az eleje szörnyű. A végébe beépített reklámok egyszerűen csak kiábrándítóak. Ezek után csak az a kérdés, hogy a Valami Amerika 2 közbenső részei elég erősek-e ahhoz, hogy a film végén pozitív élménnyel távozzunk a moziból. Legyen a kérdésre egy bizonytalan bólintás a válasz.

prae.hu

Nagy volt a nyomás, sok az elvárás – mondja Herendi Gábor a csaknem teltházas teremben, és ez nem lep meg. A trailer ugyan nem igazán meggyőző, de láttunk már rossz trailert jó filmhez, tehát lehetett bizakodni. És, ha már itt tartunk, először legyünk túl a rossz részeken: a Valami Amerika második része úgy kezdődik, hogy ha az elején nem rohan ki a nézők fele a moziból, akkor már nagy baj nem lehet (persze tudjuk, nagyon ritka, hogy az ember otthagyjon valamit, amiért fizetett). Az első rész ismertetése a rövid, rajzolt képregény segítségével teljesen felesleges. Azt hiszem, kevés ember van, aki nem látta, és mégis beül a második filmre – ha mégis, akkor illene a Valami Amerika 2-nek összeállnia a bemutatott információk nélkül is. Ha elszenvedtük az emlékezetünk felfrissítését, akkor elkezdődik a film, azonban a Valami Amerika (az első!) ütős, zenés kezdete helyett egy szappanopera-részletet kapunk – Schütz Ila emlékére –, s lassan kiderül, hogy ez nem egy poén, hanem a film eleje, Terka néni temetése. Félreértés ne essék, szép és jó ötlet Schütz Ilának ajánlani az új filmet, de a felütés így bizony csak gyengécskére sikerült.
Valami Amerika 2
Mondhatnánk, hogy ez után már nem nehéz jobbat teljesíteni, de akárhogy is, való igaz: amint letudták a dobbantást, és belecsapnak a jól ismert valamiamerikás stílusba, máris helyére kerül a film. Ha a legfőbb kérdés az, hogy valóban jó-e a vígjáték, vicces-e, ami forgatás közben annak tűnt, az alkotógárda megnyugodhatott, a poénok ültek, a népes közönség lelkesen kacagott és kellemesen érezte magát. Persze az sem mindegy, hogy Herendi Gáborék mást is várnak-e a filmtől azon kívül, hogy könnyedén elszórakoztassa azokat, akik rászánják ezt a bő másfél órát. A feszes dramaturgia és a csavarosabb történt, amelyre Herendi és csaknem minden színész is hivatkozik interjúkban, inkább a szerelmi szálak végsőkig csavarásáról szól, ugyanis most nem az a kérdés, hogy lesz-e pénz, és csaló-e Alex (az nyilvánvaló), hanem az, hogy vajon Tamás és Eszter összevész és kibékül-e sokadszorra, Ákos és Timi megbocsát-e egymásnak, és András a lúzerség álcája mögött ismét összejön-e valakivel a film végére (jó, közepére). A Valami Amerika 2 tehát romantikus vígjáték, valódi meglepetés nélkül.
Valami Amerika 2
Már szó volt arról, hogy érthető-e a film az első rész ismerete nélkül. Ez egy olyan kérdés, amire aligha kaphatunk választ, mert fenntartom, hogy mindenki látta a Valami Amerikát, aki beül a Valami Amerika 2-re, és szerintem erről az alkotók is meg vannak győződve. A filmbe ugyanis sikerült belepasszírozni több olyan jelenetet is, amelyben egyszerű poénok csattannak el, s a cél csupán az, hogy a néző nosztalgikus mosollyal idézze fel, amikor a Valami Amerikában igazán vicces volt az ezekkel a szereplőkkel, ezen a helyszínen forgatott jelenet. Így újra itt van Reviczky Gábor, ismét rendőr szerepben, ám ezúttal gyengécske poénokkal, vagy a három fiú kedvenc kocsmája, ahol két év után újra összeakasztják a bajszukat a kidobóval. A színészeken is látszik, hogy könnyen visszahelyezkedtek a karakterekbe, úgy tűnik, inkább rutinból jelennek meg ugyanazok a figurák, ugyanazok az arckifejezések, ahelyett, hogy valódi, erős játékot látnánk. Persze ettől még vicces és nosztalgikus a mozi, és ez éppen elég arra, hogy élvezzük, de a plusz, az még hiányzik. Egyedül Oroszlán Szonja mutatja meg, hogy történt valami Timivel Amerikában, hogy ez már nem ugyanaz a butuska, önelégült lány, ő tesz többet a karakterébe az első rész ismétlésénél.
Valami Amerika 2
Természetesen a Valami Amerika kapcsán beszélni kell a zenéről is, hiszen itt a filmzene kifejezetten szorosan kapcsolódik össze a filmmel. Az új főcímdal dallama, zenei aláfestése és szövege is annyira hasonlít a Bon-Bon első részhez írt számához, hogy felszínes hallgatás mellett össze is keverhetnénk őket – csak úgy, mint a második és az első rész filmplakátját. Az emlékeztetés jó dolog, de ez a hasonlóság kicsit már sok, mintha az új filmnek nem lenne önálló egyénisége. Szerencsére a Valami Amerika 2 többi dala új és eredeti. Abban, hogy a filmben lévő musical megszólal és jól szól, nagyon nagy szerepe van Tompos Kátyának, aki a Valami Amerika 2 főnyereménye. Kiváló színészi játék, nagyszerű hang és mozgás – nem is történhetett volna jobb dolog a filmmel, mint ez, hogy a harmadik, új női főszerepet neki adták. A filmben most is vannak zenével aláfestett, klipszerű betétek – kár, hogy az első háromnegyedében lévő két-három ilyen betét alatt minden alaklommal a főcímdal megy, és Tompos Kátya hangját igazán a film végébe összesűrített musical bemutatóján tudjuk csak élvezni. Ettől függetlenül összességében a filmzene ismét jól sikerült.
 Valami Amerika 2
Tulajdonképpen nincs nagy baj a Valami Amerika 2-vel, sokkal jobb, mint a trailere, igazán szórakoztató kis film. De az az adalék, amivel még több és jobb lehetne, amivel megfelelhetne a sok elvárásnak, nincs meg benne. Így csak egy helyes kis ismétlés, összemosolygás a nézővel, miközben egy sör mellett felidézzük a legjobb poénokat az első részből – és egy ilyen sörözésen ugyan jól érezzük magunkat, de biztosan nem fogjuk utólag az év eseményei közé sorolni...


Valami Amerika 2
Színes magyar vígjáték, 110 perc, 2008.
Dolby Digital
Rendező: Herendi Gábor
Főszereplők: Szabó Győző, Pindroch Csaba, Hujber Ferenc, Szervét Tibor, Oroszlán Szonja, Ónodi Eszter, Tompos Kátya, Csuja Imre
Bemutató: 2008. december 18.
Forgalmazza: Budapest Film

nyomtat

Szerzők

-- Róbert Katalin --


További írások a rovatból

Len Wiseman: Balerina
Beszámoló a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválról - Egy másik nézőpont
Gia Coppola: Az utolsó táncosnő
Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit

Más művészeti ágakról

gyerek

Szombaton rendkívüli gyereknapot hirdet
Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról
irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét
Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés