bezár
 

film

2009. 04. 13.
Mese a beteljesülhetetlen vágyról
Henry Selick: Coraline és a titkos ajtó
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mese a beteljesülhetetlen vágyról A stop-motion technikával készült Coraline és a titkos ajtó az idei év első komoly figyelmet érdemlő egészestés animációs játékfilmje. Henry Selick legújabb rémmeséjének címszereplője egy pubertás korú kislány, aki új otthonában egy átjárót fedezve fel párhuzamos világba jut, ahol az önmagát fokozatosan feltáró gonosszal kell megküzdenie.

Az utóbbi évek hasonló jellegű alkotásaival összevetve a Coraline elsősorban a Spielberg-Zemeckis produceri szerzőpároshoz kötődő Rémrom (2006) által is idézett műfaji hagyományokat örökíti tovább, de szemléletmódját tekintve a szerző korábbi, Karácsonyi lidércnyomás (1993) című művével áll rokonságban. 

A Coralineban feltáruló mesei univerzum kétféle világ-, és rémképet közvetít a mozinéző gyermekek és felnőttek számára. Az egyik a Coraline gyermekkorát képező valódi, míg a másik egy átjáró mögött felfedezett párhuzamos világból táplálkozik. Coraline éjjel-nappal munkába temetkező szüleivel egy, a horrorokból jól ismert, elhanyagolt vidéki házba költözik, és összeismerkedik egy Miki nevű, szórakozott és bőbeszédű helyi fiúval. A helyszín a kislány számára kezdetben sivár és unalmas, ám a vadregényes külső tér, valamint a lakóház rejtett zugai előbb-utóbb fölkorbácsolják képzeletét, transzcendens kíváncsiságát. Coraline rémképe kezdetben maga a valóság, ahonnan egy képzeletbelinek tűnő, később azonban valóssá váló párhuzamos világba próbál menekülni, mely az előbbi idealizált, fantasztikus tükörvilágaként jelenik meg. A másik világ szereplői kezdetben ugyanazok, mint a valódi világban: Coraline szülei (a Másik Anya és Apa),  valamint a ház lakói, azaz két vén primadonna és az egércirkusz-idomár, Bámulatos Bobinsky. Ezentúl megvan benne mindaz, ami a valós világból hiányzik: a szülők szeretete és odafigyelése. Azonban Coraline álma, hogy ebben a másik világban éljen tovább önfeledten és boldogan, csak egy módon valósulhat meg: ha a tükörvilág szereplőihez hasonlóan gombot varrnak a szemére. És amennyiben a szem a lélek tükre, a lélekvesztés válik másik világ rémképévé.


A gomb motívuma a valódi világban is megjelenik, mégpedig Coraline gombszemű játék-babájának formájában, amit a lány Kicsi Énnek nevez el. A párhuzamos világ gombszemei Coraline gyermeki énjének megsokszorozásaként is érthetőek. Ami a valódi életben vágyként, a gyermeki lét tökéletes megtapasztalásának igényeként jelenik meg, a másikban beteljesült kívánságként mutatkozik. A Coraline által felfedezett párhuzamos világ állandósulása a gyermeki lét mesterséges meghosszabbítását jelentené. A kínzó vágy a beteljesülést követő fenyegető ürességgé alakul, ami a gomb motívumába sűrűsödik. A párhuzamos világ fantasztikuma akkor válik igazán rémessé, a Másik Anya édessége halálosan gonosszá, amikor Coraline ráébred a vágynélküli világ lélektelen hamisságára. A Másik Világ rémképének feltárulásával párhuzamosan, a Másik Anya képében alakot öltő gonosz is sorra fedi fel lapjait.


A vágy és beteljesülés a kulcsa a két világ közötti eltéréseknek. A valóságban a két kiöregedett színésznő mániákusan őrzi régvolt hírnevének látszatát, míg a párhuzamos világban fergeteges(en groteszk), átváltozásokban gazdag revüvel kedveskednek Coralinnek. Bámulatos Bobinsky ugróegereivel cirkuszi mutatványát tökéletesíti, ám az előadásra csak a másik világban kerülhet sor. Coraline valódi szülei kertészeti cikkeket írogatnak, a rózsaszín palota kertjét azonban a Másik Apa ülteti be szebbnél szebb virágokkal. Hogy ez az elv mennyire tudatosan uralja a filmet, jól mutatja, hogy akkor is érvényesül, amikor a Coraline eltér az adaptáció alapanyagát képező Neil Gaiman novella megoldásaitól. A valóság szintjén Coraline segítőtársa, Miki, egy bőbeszédű figura, aki folyton a lány után kajtat, amivel nemtetszését is kiváltja, míg a párhuzamos világban némává válik, és Coraline hálásnak mutatkozik a számára nyújtott segítségekért.



A tükörvilág hasonló szerepbe kerül, mint a Karácsonyi lidércnyomás Karácsonyvárosa: Coraline a gonosz törekvéseinek megértésével fedezi fel valóságos létezésének szépségeit, míg Jack akkor talál vissza saját, kísértetéjbeli életének értelméhez, amikor a szégyenteljes kudarccá fajult karácsonyi rémüldözést követően szerelembe esik, egyúttal a párhuzamos világot mozgató szeretetre is ráérezve. A párhuzamos világ mindkét film esetében a valóság fantasztikus, és csodásnak ható torz tükörvilága, amelyről szépen lassan kiderül, hogy végzetes veszedelmet rejteget a főszereplők számára. A Coralineban feltáruló gonosz rémvilága azonban sokkal sötétebb, mint a felhőtlen Karácsonyi lidércnyomásban: a gazdag, sziporkázó képeket gyakran komor, szürke tónus, és rémisztő hangulat váltja fel. A gonosz birodalmat benépesítő, sokszor gépszerűnek ható szerkezetek mögött embertelen ízeltlábúak állnak, és a Másik Anya fémszerű pókká alakul át.

A Coraline műfaját és technikai kivitelezését tekintve is üdítő kivétel a közelmúlt animációs filmjei közül. Erős darab. De a csapatmunkával készült legújabb (divatos) Pixar-darabok még mindig testhosszal vezetik a mezőnyt.    

Coraline és a titkos ajtó (Coraline)
Színes magyarul beszélő amerikai animációs film, 101 perc, 2009.
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott. Dolby Digital.
Rendező: Henry Selick
Író: Neil Gaiman
Forgalmazza: UIP-Duna Film



nyomtat

Szerzők

-- Keresztes Gergő --


További írások a rovatból

Jonathan Glazer: Érdekvédelmi terület
A legkülönbözőbb természetű titkok a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Prikler Mátyás: Hatalom

Más művészeti ágakról

Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés